حمایت یک میلیارد تومانی دانشگاه صنعتی شریف از طرح های فناورانه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، جزئیات تفاهم ‌نامه جامع و گسترده‌ ای که بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف به‌ منظور حمایت و پشتیبانی از گسترش فعالیت ‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه به امضا رسیده است را تشریح کرد.

به گزارش مارین نیوز، اخیرا تفاهم نامه‌‌ای بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با دانشگاه صنعتی شریف به‌منظور حمایت و پشتیبانی از گسترش فعالیت‌های پژوهشی فناورانه این دانشگاه منعقد شده است. برای کسب اطلاعات در خصوص اهداف این تفاهم‌نامه و همچنین اقدامات و برنامه‌هایی که دانشگاه جهت اجرایی نمودن آن انجام داده است، روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف با با دکتر هرمزی‌ نژاد مدیر امور پژوهشی دانشگاه گفتگویی کرد که در ادامه میخوانید.

  • اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به امضا رسیده است. لطفاً اهداف و برنامه‌های این تفاهم‌نامه را تشریح فرمایید.

بله تفاهم‌نامه جامع و گسترده‌ای با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به‌منظور حمایت و پشتیبانی از گسترش فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه به امضا رسیده است. مجموعه اهدافی که این تفاهم‌نامه دنبال می‌نماید شامل حفظ و ارتقا سطح مرجعیت علمی، حمایت از افزایش مقالات برتر، انتشار دستاوردهای پژوهشی برتر، حمایت از گرنت‌های پژوهشی و بنیادین، حمایت از توسعه فناوری و ثبت اختراعات، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های منتخب و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی می‌باشد.

  • با توجه به اینکه تمرکز این تفاهم‌نامه بر فعالیت‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است، برنامه آن معاونت برای اجرایی نمودن این تفاهم‌نامه چیست؟

در معاونت پژوهش و فناوری به منظور تحقق اهداف توسعه‌ای دانشگاه و رشد متناسب و یکسان در هر دو حوزه پژوهش و حوزه فناوری، بیش از یک دهه است که زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه تعریف شده است و برنامه اجرایی نمودن آن فعالیت‌های برنامه محور متنوعی طراحی و اجرا شده است. این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شوند که خروجی هر برنامه‌ای، ورودی برنامه دیگری باشد تا بدین طریق از تداوم و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در دانشگاه اطمینان حاصل نموده و کلیه فعالیت‌های خانواده شریف اعم از طرح یک ایده و نگارش مقاله بنیادی تا مرحله تجاری سازی و ارایه یک محصول و خدمت نوآورانه به جامعه را پوشش دهد. لذا به منظور اجرایی نمودن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه، امکان توسعه و گسترش برنامه‌های زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه فراهم خواهد شد.

  • هفته گذشته اطلاعیه‌ای، با موضوع آغاز برنامه جدید هاتف از سوی جنابعالی انجام شد که اعلام شده بود با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام می‌‌شود. آیا این برنامه نیز زیر مجموعه تفاهم‌نامه حمایتی آن معاونت است؟ لطفاً این برنامه را معرفی کنید.

بله برنامه هاتف (هدایت اعتبارات توسعه فناوری) نیز بخشی از برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه مشترک می‌باشد. این برنامه‌ به منظور افزایش سطح پوشش زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه، خصوصاً تجاری سازی خروجی‌های سایر برنامه‌های معاونت، تعریف شده است و هدف از آن کمک به نهایی‌سازی و تجاری‌سازی دستاوردهای نوآورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آغاز شده است.

در این برنامه، پس از ارزیابی و انتخاب طرح‌های منتخب اعضای هیئت علمی دانشگاه، از این طرح‌ها حمایت به عمل می‌آید که محصولات و خدمات توسعه یافته در قالب یک واحد فناوری زایشی، تجاری سازی شده و از دانشگاه خارج شوند.

  • شرایط انتخاب طرح‌ها به چه صورتی است؟

طرح‌های دریافت شده توسط دبیرخانه این برنامه، طی مدت مشخصی توسط کمیته راهبردی این برنامه بررسی و داوری خواهد شد طرح‌های منتخب پس از مصاحبه با سرپرست تیم نهایی و انتخاب خواهند شد.

حوزه‌های اولویت‌داری نیز برای طرح در نظر گرفته شده است. طرح‌هایی که مرتبط به حوزه‌های راهبردی شامل آب، انرژی، سلامت و امینت غذایی باشند و همچنین طرح‌هایی که مبتنی بر فناوری‌های سطح بالا و راهبردی شامل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک‌چین، واقعیت افزوده، هوافضا، کوانتوم و میکروالکترونیک باشند در اولویت خواهند بود.

  • پس صرفاً طرح‌هایی که در حوزه‌های اعلام شده است انتخاب می شوند؟

خیر، به هیچ وجه؛ کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که طرحی اعم از محصول یا خدمت داشته باشند که امکان تجاری سازی آن و ایجاد یک واحد فناوری نوپا را داشته باشد می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

اولویت‌های دیگری نیز برای طرح‌های ارسالی به دبیرخانه این برنامه در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه برای طرح‌هایی که تاییدیه‌ تقاضا از سوی صنعت داشته باشند و یا تضمین خرید برای آن‌ها ارایه شود دارای امتیاز ویژه‌ای خواهند بود. همچنین طرح‌های میان رشته‌ای و طرح‌هایی که با همکاری چند عضو هیئت علمی تعریف شود دارای اولویت هستند. همچنین به منظور تشویق تعریف طرح‌های مشترک بین دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه اولویت ویژه‌ای نیز برای اینگونه طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

البته همانگونه که در ابتدا توضیح داده شد فعالیت‌های برنامه محور دانشگاه به صورت پوششی و مکمل هستند لذا طرح‌هایی که خروجی برنامه‌های دیگر دانشگاه مانند برنامه گرنت، برنامه ثبت اختراعات و … باشند نیز در اولویت قرار خواهند داشت.

  • با توجه به اولویت‌هایی که برای تعریف طرح‌های میان رشته‌ای و طرح‌های گروهی در نظر گرفته شده است، آیا محدودیتی از منظر تعداد برای تعریف طرح از سوی اعضای هیئت علمی وجود دارد؟

اعضای محترم هیئت علمی بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند به عنوان همکار در چند طرح حضور داشته باشند ولی هر عضو هیئت علمی صرفاً می‌تواند مجری اصلی یک طرح منتخب باشد. لذا هر عضو هیئت علمی امکان ارسال چند طرح را به دبیرخانه این برنامه را دارد ولی در نهایت یکی از طرح‌هایی که آن عضو هیئت علمی به عنوان مجری اصلی ارایه کرده است امکان انتخاب شدن به عنوان طرح منتخب را خواهد داشت.

  • لطفاً در خصوص نوع حمایت‌هایی که از این طرح‌ها به عمل می‌آید توضیح دهید.

طرح‌های منتخب در طول مدت یکسال تا سقف ده میلیارد ريال مورد حمایت قرار می‌گیرند. اعتبارات این طرح می‌تواند صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه، خرید و توسعه نرم افزار، اخذ استاندارد و خرید لایسنس‌های لازم، انجام خدمات آزمایشگاهی، اخذ مشاوره و تامین نیرو انسانی شود.

  • طبق فرمایش شما برنامه‌های حمایتی دانشگاه در حوزه پژوهشی مکمل یکدیگر هستند. آیا حمایت‌هایی نیز برای طرح‌های خروجی این برنامه وجود دارد؟

بله قطعاً برنامه‌هایی نیز برای ادامه حمایت از واحدهای فناور تاسیس شده وجود دارد. واحدهای فناور تاسیس شده‌ای که حائز شرایط پذیرش در پارک علم و فناوری دانشگاه باشند؛ می‌توانند با گذراندن مراحل تعریف شده از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه به دوره رشد وارد شده و مراحل توسعه خود را در مرکز رشد طی نمایند و از حمایت آن بهره‌مند گردند.

  • متقاضیان چگونه می‌توانند طرح‌های خود را به دبیرخانه این برنامه ارسال نمایند؟
کلیه اعضای هیئت علمی علاقه‌مند می‌توانند تا تاریخ 1402/08/26، با مراجعه به صفحه اختصاصی این برنامه در وب سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به نشانی (https://research.sharif.edu/hatef) ضمن دریافت و مطالعه شیوه نامه اجرایی این برنامه نسبت به تکمیل فرم تقاضا اقدام و یا در صورت نیاز به هرگونه سوال یا راهنمایی با دبیرخانه این برنامه ارتباط برقرار نمایند.
  • به گفته شما این برنامه صرفاً مختص اعضای هیئت علمی دانشگاه است؛ آیا برنامه‌ای نیز برای حمایت از طرح‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تعریف شده است؟

بله، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه می‌تواند برای جذب حمایت از توسعه ایده‌ها خود یا در صورتی که دارای شرکت نوپا هستند به پارک علم و فناوری دانشگاه مراجعه نموده و درخواست پذیرش خود را به پارک ارایه کنند.

  • با توجه به اینکه جنابعالی مدیریت امور پژوهشی دانشگاه را بر عهده دارید چه برنامه‌هایی در زیر مجموعه این تفاهم‌نامه در حوزه پژوهشی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

چه از نظر تعداد برنامه‌ها و چه از نظر میزان اعتبارات تخصیص یافته حمایتی، حوزه امور پژوهشی و حمایت از طرح‌های بنیادی، جز اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است سالانه بخش زیادی از بودجه این معاونت در این حوزه هزینه می‌گردد. ولی به صورت اختصاصی برنامه‌هایی مانند برنامه توسعه مقالات با کیفیت، برنامه حمایت از مقالات شاخص، برنامه حمایت از پژوهشگران پسادکتری، برنامه حمایت از پایان‌نامه‌ها مسئله محور در راستای توسعه مرجعیت علمی دانشگاه، برنامه هسته‌های پژوهشی برنامه محور (برنامه گرنت) در راستای جهت‌دهی به پژوهش‌های دانشگاه و همچنین تجهیز چندین آزمایشگاه تخصصی در حوزه‌های باتری و میکروالکترونیک در جهت توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه به صورت اختصاصی در حوزه پژوهش و در قالب این تفاهم‌نامه رشد و توسعه خواهد یافت./

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بارگیری نخستین محموله مواد معدنی کانتینری در بندر امام

ش آبان 13 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه به گزارش مانا، داوود چگنی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پایانه اختصاصی کانتینری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اظهار داشت: طی قراردادی با شرکت بخش خصوصی فعال در زمینه صادرات مواد معدنی برای بارگیری هفت هزار تن مواد […]
بهره برداری از بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در قفس خاورمیانه در قشم

همچنین بخوانید: