آخرین تحلیل وضعیت صنعت ماهی تون بر اساس گزارش مجله GLOBEFISH HIGHLIGHTS FOURTH ISSUE 2023

زمان مطالعه: 10 دقیقه

قیمت ماهی اسکیپ جک پس از یک سال بالا ماندن به ۱۷۰۰ دلار در هر تن کاهش می یابد

تحت تأثیر قیمت های بالای مواد خام و کاهش تقاضا برای کنسرو و سایر محصولات مبتنی بر ماهی تون از سوی مصرف کنندگان نهایی، تقاضا برای ماهی تون منجمد اعم از کامل و نیمه فرآوری شده در آسیای جنوب شرقی و اروپا در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ ضعیف شد. قیمت ماهی اسکیپ جک سرانجام در اکتبر به همراه بهبود صید در اقیانوس آرام به ۱۷۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

عرضه

الگوهای صید ماهی تون در مناطق اصلی ماهیگیری از سپتامبر ۲۰۲۳ تغییر کرده است. صید در اقیانوس آرام غربی و مرکزی پس از اتمام دوره ماهیگیری در ژوئیه تا سپتامبر بهبود یافته است. بر اساس گزارش ها، صید کلی در طول تعطیلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بهتر بود.

در اقیانوس آرام شرقی صید اسکیپ جک و همچنین ماهی یلوفین با پایان یافتون اولین “ودا” ۷۲ روزه IATTC در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ بهبود یافت.

در مقایسه، صید در اقیانوس‌های هند و اطلس، منبع اصلی تامین کنسروهای ماهی تون اروپایی، ضعیف است.

واردات مواد اولیه

واردات مواد خام منجمد به تایلند در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به کمترین میزان در ۳ سال گذشته رسید. در مقایسه با ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲، واردات ماهی تون منجمد کامل با ۱۴ درصد کاهش به ۳۱۴.۲۴۵ تن و ۲۰ درصد کاهش برای ماهی تون پخته به ۲۷.۳۴۵ تن کاهش یافت.

طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، تولیدکنندگان ماهی تون در فیلیپین با کاهش ۴۴ درصدی واردات ماهی تون منجمد به ۵۲.۳۲۵ تن نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شدند. واردات در اکوادور نیز ۲۵ درصد پایین بود و ۳۹.۰۷۰ تن در این دوره بود.

واردات در اسپانیا برای ماهی تون کامل منجمد با ۲۰ درصد کاهش به ۴۲.۴۶۰ تن و با ۸.۸ درصد کاهش برای فیله پخته منجمد به ۸۱.۵۷۵ تن کاهش یافت. در ایتالیا، فرانسه و پرتغال نیز واردات فیله پخته شده کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بوده است.

همه این روندها منجر به کاهش صادرات ماهی تون کنسرو شده و فرآوری شده در سراسر جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ شد.

بازار ماهی تون تازه و منجمد (غیر کنسرو)

بازار جهانی ماهی تون غیر کنسرو شده با ارزش بالا در طول سال ۲۰۲۳ تحت تأثیر تورم بالا، افزایش هزینه زندگی و کاهش درآمد قابل توجه مصرف کنندگان تضعیف شد.

تقاضا در بازارهای بزرگ ژاپن، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تضعیف شد، اما در بازارهای نوظهور، یعنی جمهوری کره، چین، تایلند، مالزی، سنگاپور و هنگ کنگ پس از پایان همه گیری کووید، نسبتا ثابت ماند. تقاضا برای ماهی تون ساشیمی در بخش هتل، رستوران و پذیرایی در حال افزایش است.

ژاپن

تقاضای مصرف کننده برای ماهی تون ساشیمی در ژاپن تنها در ماه های آوریل تا می، زمانی که جشنواره های بهاری در سراسر کشور جشن گرفته می شد، بهبود یافت. واردات شش ماهه ماهی تون تازه در سال ۲۰۲۳ نسبتاً بهبود یافت (+۴.۴ درصد) که با افزایش عرضه ماهی‌های آب های مدیترانه (۱.۱۳۹ تن) و آبهای جنوبی (۴۲۵ تن) همراه بود.

با این حال، واردات ماهی تون قرمز منجمد با ارزش بالا و به طور کلی تقاضا در تجارت ساشیمی و سوشی، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. تغییر در واردات ماهی تون بیگ آی منجمد در این دوره ۲۳.۶۶۳ تن (۸.۸- درصد) و به دنبال آن یلوفین ۲۳.۸۶۲ تن؛ (+۹ درصد) و اسکیپ جک (۱۹.۳۲۳ تون؛ +۱۱۱ درصد) بود.

واردات سال به سال فیله ماهی تون فوق منجمد در ژاپن نیز در طول دوره بررسی ژانویه تا ژوئن کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ بود، زیرا موجودی های محلی بالا بود و تقاضای مصرف کننده همچنان محدود است.

ایالات متحده آمریکا

از ابتدای سال ۲۰۲۳، تجارت ماهی تون غیر کنسرو شده در ایالات متحده آمریکا کم‌رنگ بوده است. با این حال، تقاضا برای ماهی تون تازه با ارزش بالاتر (گرید ساشیمی) ثابت ماند اما به طور قابل توجهی برای محصولات منجمد غیر ساشیمی ضعیف شد.

انباشت واردات ماهی تون تازه (بلوفین، چشم درشت و یلوفین) طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل نسبتاً افزایش یافت (+۳.۵ درصد). در مقایسه با سایر زیرگروه‌ها، افزایش واردات هوایی محصولات تازه ۱۳ درصد بیشتر بود که عمدتاً توسط مکزیک و اسپانیا عرضه می‌شد.

در طول دوره بررسی شش ماهه سال ۲۰۲۳، سهم فیله ماهی تون منجمد در کل واردات ماهی تون غیر کنسرو شده از ۵۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. واردات از پنج تامین کننده برتر اندونزی، ویتنام، تایلند، فیلیپین و تایوان کاهش یافت.

اتحادیه اروپا

افزایش تقاضا برای ماهی تون غیر کنسرو شده در طول ماه های تعطیلات تابستانی ۲۰۲۳ از ژوئیه تا آگوست در اتحادیه اروپا (که در آن اسپانیا، ایتالیا و فرانسه بازارهای برتر بودند) پراکنده بود. کاهش واردات ماهی تون تازه طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به میزان ۷.۰۷۵ تن (شامل ۴.۲۷۷ تن یلوفین، ۲.۲۹۶ تن ماهی بلوفین و ۴۷۰ تن ماهی تون چشم درشت) در مقایسه با ۷.۲۱۶ تن واردات در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به میزان ۲% بود.

کاهش واردات فیله ماهی تون در این دوره به دلیل ذخایر فروخته نشده و کاهش درآمد قابل دسترس مصرف کننده برای غذاهای دریایی با ارزش بالا (-۳۵ درصد در ۱۷.۲۵۰ تن) بود. در میان بازارهای پیشرو، واردات در ایتالیا با ۳.۳۰۵ تن (۳.۸+ درصد) ثابت بود، اما در اسپانیا (-۵۰ درصد با ۳.۹۱۰ تن)، فرانسه (۳۵.۶- در ۳.۰۸۵ تن)، هلند (۳۹ – درصد در ۱.۱۵۰ تن) و آلمان (-۳۰.۷ درصد با ۷۷۰ تن) کاهش یافت. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ واردات ماهی تون تازه در ایالات متحده آمریکا ۷ درصد بیشتر از سال قبل بود. ژاپن، دومین کشور بزرگترین واردکننده تون تازه، شاهد کاهش واردات بود.واردات ماهی تون تازه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با افزایش واردات بلوفین (۳۰۰ تن) و یلوفین (۶۵۵ تن) در این دوره از سطح ۱۰۰۰ تن در اتحادیه اروپا عبور کرد. ایتالیا و فرانسه بیشترین واردکنندگان این محصول بودند.

دیگر کشورهای اروپا

خارج از منطقه اتحادیه اروپا، واردات فیله ماهی تون منجمد در بریتانیا و ایرلند شمالی با ۱۸ درصد کاهش به ۹۷۵ تن در طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ رسید، اما در بازار سوئیس ۱۰ درصد (۲۵۵ تن) و همچنین در اوکراین(+۱۷۲ درصد: ۷۷۵ تن) افزایش یافت.

آسیا و اقیانوسیه

بازگشایی رستوران‌های سبک ژاپنی در بازارهای منطقه‌ای آسیا/اقیانوسیه پس از شیوع کووید ۱۹، به افزایش متوسط واردات ماهی تون با ارزش بالا در سال ۲۰۲۳ کمک کرد.

چین بیشترین تعداد رستوران سوشی را در خارج از ژاپن دارد و ۷۰۰ تن (+۷۲ درصد) ماهی بلوفین با ارزش بالا (۳۰ دلار در هر کیلوگرم) را در طول ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ که عمدتاً توسط ژاپن عرضه می شد وارد کرد. واردات فیله ماهی تون نیز از ۷۳ تن در سال ۲۰۲۲ به ۴۱۰ تن در چین در این مدت افزایش یافت. تامین کنندگان برتر اندونزی، جمهوری کره و ویتنام بودند. واردات همچنین در طول سه ماهه سوم سال افزایش یافت تا منابع کافی برای جشنواره پاییزی یک هفته ای و روز ملی که از ۱ تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ جشن گرفته می شود، تامین شود.

در این دوره، تقاضای مصرف کننده برای ماهی تون ساشیمی در جمهوری کره، تایلند، چین، هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان ، مالزی و اندونزی بهبود یافت.

تجارت کنسرو ماهی تون

از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲، تقاضای مصرف کنندگان برای ماهی تون آماده و کنسرو شده در سراسر جهان ضعیف باقی مانده است که باعث کاهش تجارت بین المللی این محصول شده است. در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، میزان کاهش در طی آوریل تا ژوئن بیشتر بود در حالی که قیمت مواد خام در این دوره همچنان بالا بود.

صادرات

صادرات ماهی تون فرآوری شده از تایلند، اکوادور، چین و فیلیپین ضعیف شد اما از اسپانیا، اندونزی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

در تایلند نرخ کاهش صادرات در مقایسه با ۱۰ درصد کسری در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ طی ژانویه تا ژوئن به ۱۵ درصد کاهش رسید. در بین ده بازار برتر، صادرات به ایالات متحده آمریکا، لیبی، استرالیا، امارات، کانادا، اسرائیل و مصر کمتر از قبل بود.

صادرات از اکوادور، چین و فیلیپین نیز به دلیل کاهش تقاضا برای ماهی تون پخته شده در اروپا و همچنین در تایلند کاهش یافت.

رشد صادرات اسپانیا در نتیجه افزایش ۲۳ درصدی و ۴۱ درصدی عرضه به ایتالیا و پرتغال بود. اندونزی کاهش صادرات به ایالات متحده آمریکا، استرالیا و بریتانیا و ایرلند شمالی را از طریق افزایش ۴۳.۶ درصدی فروش به بازارهای خاور نزدیک و شمال آفریقا NENA)) جبران می کند.

واردات

در غیاب بهبود واقعی تقاضا در مصرف کنندگان نهایی، تجارت ماهی تون کنسرو شده و فرآوری شده در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان ضعیف باقی ماند.

آمریکای شمالی و جنوبی

واردات ماهی تون کنسرو شده و فرآوری شده در ایالات متحده آمریکا طی ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ ثابت بود، اما از آوریل ۲۰۲۳ به پایین‌تر از سطح سال گذشته کاهش یافت. در مقایسه با سال ۲۰۲۲، واردات طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ با کاهش عرضه از بسیاری از کشورها، ۵.۷ درصد کمتر بود.

در کانادا، واردات کنسرو ماهی تون در این مدت ۷.۲۲ درصد کاهش یافت و به ۱۵.۲۳۰ تن رسید. این روند در آمریکای جنوبی متفاوت بود. واردات در کلمبیا، آرژانتین و مکزیک کاهش یافت اما در شیلی و پرو افزایش یافت و صادرات کلی از اکوادور را بر هم زد.

منطقه NENA آسیا و اقیانوسیه و سایر کشورها

تقاضا برای کنسرو ماهی تون در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در منطقه NENA وارد فاز ضعیف شد، جایی که تایلند و اندونزی تامین کنندگان اصلی آن بودند. طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، صادرات ترکیبی از تایلند به ۱۴ بازار NENA به دلیل کاهش واردات در لیبی، مصر، یمن، اردن و لبنان، ۲۷ درصد کاهش یافت و به ۷۲.۵۰۰ تن رسید. در مقابل، صادرات از اندونزی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۴۴ درصدی به ۱۵.۰۰۰ تن در بازار NENA رسید.

در خاوردور و منطقه اقیانوس آرام، واردات در ژاپن و نیوزلند افزایش یافت، اما در استرالیا طی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ کاهش یافت. تقاضای خرده فروشی برای کنسرو ماهی تون در مالزی، تایوان و چین و هنگ کنگ در این دوره کم بود. با این حال، تقاضا در بخش HORECA             ( فروش در هتل، رستوران و کافه ها) با حمایت بهبود تجارت در بخش گردشگری بهبود یافت.

قیمت

پس از بالا ماندن قیمت ماهی تون در طی نه ماه اول سال ۲۰۲۳، قیمت اسکیپ جک منجمد از اقیانوس آرام غربی برای تحویل به تایلند در حدود اواسط اکتبر به ۱۷۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت. قیمت‌های اسکیپ جک و یلوفین در اقیانوس آرام شرقی برای مانتا، اکوادور، به ترتیب به سطوح پایین‌تر ۱۸۵۰ دلار و ۲۱۰۰ دلار در هر تن تعدیل شده است. با این حال، برای کنسروهای ماهی تون اسپانیایی، به دلیل صید ضعیف در اقیانوس‌های هند و اطلس، قیمت نسبی اسکیپ جک به ۱۸۰۰ یورو در هر تن افزایش یافت.

چشم انداز

با پایان یافتن صید در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، احتمالاً در ماه‌های آینده با برخی تعدیل‌ها در قیمت‌های صادراتی به کنسروهای جنوب شرقی آسیا، صید ماهی تون در اقیانوس آرام غربی و مرکزی بهبود خواهد یافت. صید در اقیانوس آرام شرقی حداقل تا هفته اول نوامبر از الگوی مشابهی پیروی خواهد کرد. دومین “ودا” در ۹ نوامبر آغاز شد، زمانی که تقریبا ۶۰ درصد از ناوگان شرقی اقیانوس آرام تصمیم گرفتند ماهیگیری نکنند.

قیمت اسکیپ جک به ۱۷۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت که باعث واردات مواد خام توسط کارخانه های کنسرو ماهی تون در آسیای جنوب شرقی خواهد شد. با این حال، بعید است که مشتریان محصولات نهایی در بازارها تا سال ۲۰۲۴ از این تعدیل سود ببرند و تقاضا برای کنسرو ماهی تون ممکن است در بازار جهانی بهبود نیابد.

با نزدیک شدن به فصل سردتر، انتظار می رود مصرف ماهی تون ساشیمی در ژاپن بهبود یابد. دوره اوج مصرف از ۳۰ دسامبر تا ۳ ژانویه زمانی که شوگاتسو، سال نو ژاپنی جشن گرفته می شود، خواهد بود.

تقاضای مصرف کننده برای ماهی تون ساشیمی در چین، هنگ کنگ و تایوان قوی بود.

این روند در چین و جمهوری کره در طول جشنواره های اواسط پاییز در اوایل اکتبر ادامه دارد. همچنین انتظار می رود در طول جشن سال نو میلادی در دسامبر-ژانویه تکرار شود.

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اتصال انزلی به شبکه ریلی موجب فعال شدن ۸۰ درصد ظرفیت بندر می شود

د دی 11 , 1402
زمان مطالعه: 10 دقیقه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از پیگیری مدیران عامل سازمان بنادر و شرکت راه آهن برای اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی با احداث یک خط آنتنی خبر داد و گفت: در صورت اتصال این بندر به راه آهن می توان از ۸۰ درصد ظرفیت […]

همچنین بخوانید: