امیر نصری: باید به طرحی جامع در حوزه «توسعه دریامحور» برسیم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امیر دریادار «فرامرز نصری» معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دومین همایش ملی «تمدن دریایی-مسیر پیشرفت» که از صبح امروز به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است اظهار کرد: یکی از کارهایی که در راستای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا در حوزه حرکت به سوی تمدن دریایی صورت گرفته، برگزاری همایش ملی «تمدن دریایی-مسیر پیشرفت» است که امسال دومین همایش آن، در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های این همایش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که همه سازمان‌ها، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و فعالان عرصه دریا و همچنین مراکز علمی و دانشگاهی، هم‌افزا و همراه، در تمامی مراحل این همایش حضور دارند.

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش گفت: مقالات بسیار خوبی از دانشگاه‌ها و اساتید مختلف کشور به همایش ارسال شده است و ما به دنبال گفتمان‌سازی در این عرصه هستیم.

امیر نصری با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت دریایی کشور، گفت: تمدن و تمدن‌سازی، تعاریف مختلف دارد اما کشورهایی که از بستر دریا تمدن‌سازی کرده‌اند، ثبات بیشتر و رشد پایدارتری را داشته‌اند. ما هم کشور دریایی هستیم و باید از این ظرفیت عظیم، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: البته تمدن‌سازی دریایی مد نظر مقام معظم رهبری، ارکان و مراحل بسیاری دارد که این گام‌ها را باید با کار علمی و پژوهشی، تدریجاً برداریم تا در این عرصه، پیشرفت کنیم. با کار هم‌افزا و همراهی همه سازمان‌ها و نهادهای مختلف، می‌توان در عرصه دریا، به اهداف مد نظر دست یافت.

معاون تربیت و آموزش نداجا گفت: دریا متعلق به تمام ملت ایران است و ما باید با ایجاد فرهنگ دریایی، به طرح و برنامه صحیح و جامع در حوزه «توسعه دریامحور» برسیم.

در ساخت و بهره‌برداری از انواع کشتی‌های تجاری و نفت‌کش، در جهان رتبه خوبی داریم

امیر نصری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، درباره وضعیت کشور در حوزه تجهیزات مورد نیاز عرصه دریا گفت: خوشبختانه در حوزه ساخت و بهره‌برداری از انواع کشتی‌های تجاری و نفت‌کش، در سطح جهان در رتبه خوبی قرار گرفته‌ایم؛ البته نباید به این جایگاه بسنده کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه نظامی، ساخت انواع زیر دریایی و ناو شکن‌، در آینده توسعه پیدا خواهد کرد گفت: بستر برای کارکردن بیشتر وجود دارد؛ زیر ساخت‌ها و پتانسیل‌های کشور بسیار بالاست اما نیاز به فعالیت‌های گسترده‌تر در همه این حوزه‌ها داریم؛ ظرفیت عظیمی داریم که هنوز به طور کامل، استفاده نکرده‌ایم.

معاون تربیت و آموزش نداجا با اشاره به اهمیت امنیت در توسعه اقتصادی، گفت: بستر و زیر ساخت تمام اقدامات مثبت، موضوع امنیت است؛ اگر امنیت برقرار باشد، می‌توانیم اقدامات فرهنگی، تمدنی، اقتصادی و اجتماعی را پایه‌ریزی کنیم؛ ضمن اینکه امنیت، از مؤلفه‌های اصلی تمدن به طور کل و تمدن دریایی، به طور خاص است.

امیر نصری با تاکید بر اهمیت سواحل برای کشورمان، گفت: وجود آب در کشوری که ساحل دارد و با دریاها به ویژه دریاهای آزاد ارتباط دارد، یک نعمت بزرگ است. نعمات و مواهب متعددی در دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد. تردد و حمل‌ونقل دریایی، گردشگری و ارتباط با سایر مناطق دنیا، دسترسی به بستر و زیر بستر دریا، تولید و صید ماهی و انواع آبزی‌ها، نفت و گاز و… برای یک کشور قدرت محسوب می‌شود.

معاون تربیت و آموزش نداجا با بیان اینکه قدرت دریایی لزوماً به واسطه وجود نیروی نظامی نیست، گفت: نیروهای تجاری، کشتی‌رانی، مسافربری، حمل و نقل کالا و… همگی نمایشگر قدرت دریایی یک کشور هستند؛ تقریباً ۹۰ درصد حمل‌ونقل جهانی از طریق دریا انجام می‌شود چراکه در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق قطار و هواپیما، مقرون به صرفه‌تر است‌.

امیر نصری گفت: همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده، برای تشکیل یک کشور دریایی با تمدن دریایی و تمدن نوینی که دریا پایه باشد، الزام وجود دارد. ما باید بر بحث اقتصادی و امنیتی دریا تاکید داشته باشیم و نباید از وجود چنین نعمتی غافل شویم؛ اگر نسبت به این قضیه بی توجهی شود، بدون شک مورد مواخذه خداوند متعال قرار خواهیم گرفت چراکه نتوانستیم به وجه احسن، از این نعمات بهره ببریم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تردد نفتکش ها در دریای سرخ وضعیت با ثباتی داشته

چ دی 20 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه با وجود حملات یمن، تردد نفتکش ها در دریای سرخ طی ماه دسامبر وضعیت باثباتی داشت و معدود کشتی‌های تغییر مسیر داده وابسته به آمریکا و اسرائیل بودند.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، تحلیل رویترز از داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها حاکی است که […]

همچنین بخوانید: