برندگان و بازندگان تغییر مسیر نفتکش‌ها در دریای سرخ

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تنش‌های دریای سرخ همچنان تأثیر قابل‌توجهی بر ترافیک کشتی‌ها دارد و پس از حملات هوایی به رهبری ایالات متحده و چندین کشور دیگر علیه انصارالله یمن افزایش می‌یابد. در همین راستا، یکی از نفتکش‌های بارگیری شده با نفت کویت، مسیر خود را از تنگه باب المندب تغییر داد.

برندگان و بازندگان تغییر مسیر نفتکش‌ها در دریای سرخ

قطر اعلام کرد که به طور موقت ارسال تانکر‌های گاز مایع از طریق باب المندب را متوقف می‌کند، زیرا حملات هوایی خطرات بیشتری را در این آبراه مهم ایجاد کرده است. برخی از شرکت‌های تولید خودرو به دلیل کمبود قطعات ناشی از تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز، کارخانه‌های خود در اروپا را متوقف کرده‌اند.

تغییر مسیر نفتکش‌ها

در پی حملات هوایی اخیر، نیروهای مشترک دریایی به رهبری ایالات متحده مستقر در بحرین در روز جمعه (۱۲ ژانویه ۲۰۲۴) به همه کشتی‌ها هشدار داد که برای چند روز عبور از تنگه باب المندب در انتهای جنوبی دریای سرخ را متوقف کنند. در همین راستا، در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی حداقل شش نفتکش از عبور از دریای سرخ جنوبی اجتناب کردند تا تعداد کل کشتی‌هایی که از زمان حملات مسیر خود را تغییر دادند به حداقل ۱۵ کشتی برسد.

پیش از حملات ایالات متحده و بریتانیا به یمن، بیشتر کشتی‌های کانتینری از دریای سرخ اجتناب می‌کردند، اما تردد نفتکش‌ها در ماه دسامبر تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. پس از هشدار ایالات متحده، تعداد بیشتری از تانکرهای نفتی از منطقه دور شدند که این امر، احتمال اختلال در عرضه نفت از شرق به غرب از طریق کانال سوئز را افزایش داده‌ است. بر اساس گزارش رویترز، نفتکش‌ها مسیر خود را تغییر دادند یا به طور موقت متوقف شدند. برخی از آنها نیز مسیر طولانی‌تر دماغه «امید نیک» را طی یا در خلیج عدن یا شمال دریای سرخ توقف کردند. پیمودن مسیر طولانی تر در اطراف دماغه امید نیک می‌تواند تا ۳ هفته زمان مسیر را افزایش دهد.

قطر تانکرهای LNG را متوقف کرد

قطر نیز پس از افزایش تهدیدها در این آبراه حیاتی، ارسال تانکرهای گاز مایع از طریق تنگه باب المندب را متوقف کرد. براساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها و به نقل از بلومبرگ، حداقل پنج کشتی LNG قطر، از روز جمعه (۱۲ ژانویه ۲۰۲۴) متوقف شده و به سمت کریدور انتهای جنوبی دریای سرخ در حرکت بودند. سه تانکر حامل گاز مایع به اروپا در سواحل عمان و دو کشتی خالی دیگر در حال بازگشت به قطر برای بارگیری مجدد در طرف دیگر باب المندب توقف کردند. یک کشتی دیگر در دریای سرخ و دیگری در دریای مدیترانه در نزدیکی کانال سوئز همین تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.

البته، انصارالله تاکنون هیچ حمله‌ای به کشتی‌های حامل گاز حمله نکردند، اما عدم تمایل قطر برای عبور از این آبراه نشان دهنده افزایش شدید خطرات در پی حملات آمریکا است.

باید توجه داشت که توقف بلندمدت عرضه قطر، قاره اروپا را در فصل سرد زمستان با چالش مواجه خواهد کرد. زیرا قطر دومین تامین کننده گاز مایع در اروپا بوده و در سال گذشته (۲۰۲۳) حدود ۱۳ درصد از مصرف اروپای غربی را به خود اختصاص داده است. با این حال، بعید است که این امر در کوتاه مدت منجر به کمبود انرژی شود، زیرا اروپا ذخایر بالایی دارد و تقاضای صنعتی نیز ضعیف است.

سود کشورهای آفریقایی و خلیج فارس

براساس روند کنونی، کشتی‌ها و صادرکنندگان مسیرهای حمل‌و‌نقل دریایی جایگزین دریای سرخ را انتخاب می‌کنند که بنادر آن در شرق و غرب آفریقا و خلیج فارس است و احتمالاً از افزایش تعداد کشتی‌ها و سوخت‌گیری آنها، سود خواهند برد.

براساس گزارش  S& P Global، احتمالاً سالانه حدود ۳۵ هزار کشتی عبوری از دریای سرخ، تحت تأثیر حملات به کشتی‌های تجاری در منطقه قرار بگیرند. بنابراین در یک تهدید گسترده، حمل‌و‌نقل کشتی و محموله‌ها با اختلال و افزایش هزینه‌های انتقال مواجه می‌شوند و جابه‌جایی محموله در سراسر آفریقا می‌تواند تا ۳۰ روز به آن می‌افزاید. در نتیجه تقاضا برای سوخت کشتی‌ها در شرق و غرب آفریقا و خلیج فارس افزایش می‌یابد که عمدتاً در دوربان، پورت لوئیس، جزایر قناری، صلاله و فجیره متمرکز شده است.

شرکت Mitsui OSK Lines ژاپن، یکی از بزرگترین اپراتورهای کشتی در جهان، کشتی‌های عبور از کانال سوئز و خلیج عدن را در راستای تقویت امنیت خود متوقف کرد یکی از سخنگویان شرکت در این مورد گفته است که این تصمیم تا بهبود وضعیت، به قوت خود باقی خواهد ماند. اکنون نیز ورود برنامه‌ریزی شده کشتی‌های این شرکت به «تعداد اندکی» محدود شده است. همچنین، شرکت ژاپنی NYK Line در حال بررسی «توقف یا تغییر مسیر» کشتی‌های فعال در نزدیکی دریای سرخ است.

توقف تولید خودرو در اروپا

هفته گذشته دو شرکت بزرگ تسلا و ولوو اعلام کردند که برخی از تولیدات خود در اروپا را به دلیل کمبود قطعات ناشی از تغییر مسیر کشتیرانی از دریای سرخ و کانال سوئز متوقف کرده‌اند. تسلا اعلام کرد که به دلیل کمبود قطعات، بخشی از تولید خودرو در کارخانه نزدیکی برلین در بازه زمانی ۲۹ ژانویه تا ۱۱ فوریه ۲۰۲۴ میلادی متوقف خواهد کرد. این شرکت توضیح داد که درگیری‌های مسلحانه در دریای سرخ و تغییر مسیرهای حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا از طریق دماغه امید نیک بر تولید تأثیر می‌گذارد.

شرکت «ولوو» که اکثر سهام آن متعلق به شرکت چینی جیلی است، اخیراً اعلام کرد که به دلیل تأخیر در تحویل گیربکس، موقتاً تولید در کارخانه «گنت» بلژیک را به مدت ۳ روز در هفته آینده متوقف می‌کند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ایران مسئول تهیه نقشه‌های جدید دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد

چ دی 27 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی نازی در این باره توضیح داد: بر اساس نقشه راه سازمان بین المللی هیدروگرافی، استانداردهای جدید سری S-100 تا سال 2026 جایگزین استانداردهای قدیمی تولید نقشه های دریانوردی می شود.  عضو هیات عامل سازمان […]
ایران مسئول تهیه نقشه‌های جدید دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد

همچنین بخوانید: