تکذیب انحصارگرایی بر اثر محدودیت پهلودهی به شناورهای خاص

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مونا روشندل&nbspگزارشگر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام این خبر که از اواخر شهریور ماه دیگر شناورهای زیر 5000 تن را در بندر خلیج فارس نخواهیم پذیرفت، احتمال انحصارگرایی برای یک یا دو شرکت را در اجرای محدودیت پذیرش کشتی‌ها انکار کرد و گفت: «این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم، زیرا تصمیمات اتخاذشده فقط و فقط برای ساماندهی بندر شهیدرجایی صرفا به‌منظور حفظ ایمنی بندر، حفظ و نگهداری تجهیزات استراتژیک، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری و کاهش دموراژ کشتی‌ها بوده است و هیچ ارتباطی با انحصار ندارد.»

حسین عباس‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل توقف‌های طولانی شناورها به ویژه شناورهای کوچک در بندر شهیدرجایی، توضیح داد: «به‌صورت کلی طراحی امکانات و تجهیزات موجود در بندر شهیدرجایی از ابتدا برای شناورهای بزرگ سایز بیش از 500 یا 600 TEU انجام شده بود اما به‌تدریج صاحبان کالا به دلایل مختلفی اعم از موضوعات اقتصادی، برخی تخفیفات و تعرفه‌ها و… به سمت استفاده از شناورهای کوچک‌تر زیر 100 TEU هم رفته‌اند که مراجعه بسیار این شناورها به بندر برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ مشکلات متعدد و وقفه ایجاد کرد.»

او با بیان اینکه تردد این شناور بندر را بیش از پیش شلوغ و بی‌نظم کرده بود، گفت: «همه مراحل تخلیه و بارگیری شناورهای کوچک مانند یک شناور بزرگ‌سایز است و همین موضوع موجب کاهش نرم‌های عملیاتی یک بندر کانتینری‌، معطلی شناور بزرگ و حتی ایجاد وقفه در خطوط برنامه‌ای لاینرها می‌شود. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که ترمینال یک (ترمینال قدیم) بندر شهیدرجایی را به تخلیه و بارگیری شناورهای کانتینربر بزرگ‌سایز اختصاص دهیم.»

فعال شدن 2 کنتری‌کرین جدید در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با یادآوری اینکه 3 دستگاه گنتری‌کرین در ترمینال یک بندر شهیدرجایی در مدار بود، از فعال شدن 2 گنتری‌کرین جدید در این ترمینال خبر داد و گفت: «در حال حاضر، 5 دستگاه گنتری‌کرین فعال در این بندر وجود دارد که اولویت انجام عملیات تخلیه و بارگیری با شناورهای بالای 500 TEU است و شناورهای زیر 100 متر که نهایتا ظرفیت کانتینری آنها 200 TEU است، در ترمینال‌های دیگر باید در نوبت انجام عملیات قرار گیرند و به ترتیب تخلیه و بارگیری آنها صورت گیرد.»

به گفته عباس‌نژاد، این تصمیم هم به نگهداری و استفاده بهینه از تجهیزات بندری کمک می‌کند و هم مانع معطلی شناورهای بزرگ می‌شود و در نهایت کار را ایمن‌تر می‌سازد.

او اظهار کرد: «سایر ترمینال‌های بندر شهیدرجایی و همچنین دیگر بنادر اعم از بندر بوشهر در حال حاضر امکان پذیرش و پهلودهی به شناورهای کوچک‌تر را دارند، ضمن اینکه عملیات پهلوگیری، تخلیه و بارگیری برای شناورهای کوچک در این بنادر به دلیل موجود بودن تجهیزات مناسب‌تر ایمن‌تر خواهد بود.»

بندر خلیج‌فارس به کشتی‌های زیر 5000 تن پهلو نمی‌دهد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآور شد: «همچنین باتوجه به اینکه بندر خمیر و سیریک آماده است و مواد معدنی را که اصولا در سمت شرق و غرب استان هرمزگان است، در سطح شناورهای زیر 5000 تن می‌توانند پذیرش کنند، از اواخر شهریور ماه دیگر شناورهای زیر 5000 تن را در بندر خلیج فارس نخواهیم پذیرفت و پهلو نخواهیم داد، البته این محدودیت شامل حال شناورهای نفتکش نیست.»

او در پاسخ به اینکه اکنون تعداد شناورهای کوچک و بزرگ در بندر چه میزان است، اذعان کرد: «بدون شک به لحاظ تعداد، شناورهای کوچک موجود بیشتر از شناورهای بزرگ هستند اما به لحاظ ظرفیت کانتینری شناورهای بزرگ ارجحیت دارند؛ بنابراین انجام عملیات پهلودهی، تخلیه و بارگیری شناورهای کانتینری بزرگ در بندر شهیدرجایی در اولویت قرار دارد و ایمن‌تر است.»

عباس‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان و کارشناسان نسبت به اجرای این محدودیت و در اولویت قرار دادن شناورهای کانتینری بزرگ‌سایز برای تخلیه و بارگیری هشدار داده‌اند و اذعان کرده‌اند که این کار به‌منظور ایجاد انحصار برای یک یا دو شرکت دارنده شناورهای بزرگ کانتینری است و بازار را از حالت رقابتی خارج می‌کند، تصریح کرد: «این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم، زیرا تصمیمات اتخاذشده فقط و فقط برای ساماندهی بندر شهیدرجایی صرفا به‌منظور حفظ ایمنی بندر، حفظ و نگهداری تجهیزات استراتژیک، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری و کاهش دموراژ کشتی‌ها بوده است و هیچ ارتباطی با انحصار ندارد.»

او با بیان اینکه مشکل عملیاتی بندر شهیدرجایی مربوط به شناورهای کانتینری و ترمینال یک بوده است و بقیه ترمینال‌ها روند عادی دارند، یادآور شد: «شناورهای زیر 100 متر برای پهلوگیری و عملیات تخلیه و بارگیری بهتر است به بنادر کوچک‌تر مراجعه کنند.»

عباس‌نژاد اذعان کرد: «هرچند که تعداد شناورهای کوچک و زیر 100 متر در کشور بسیار بیشتر از شناورهای بالای 500 TEU است اما از نظر بنده تعداد شناورهای بزرگ هم در کشور کم نیست و انحصارگرایی آن هم فقط برای یک یا دو شرکت ندارد.»

او در پایان سخنانش درباره چرایی ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در اسکله بندر شهیدرجایی اظهار کرد: «در اسکله بندر شهیدرجایی به مدت چند روز به دلیل نبود قطعه اسکن گمرک، صف‌های طولانی و حتی سه خطه کامیون‌ها ایجاد شده بود؛ ما سعی کردیم با تخصیص برخی امکانات و خدمات رفاهی به رانندگان شرایط را برای آنها تسهیل کنیم و علاوه بر آن با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر این مشکل رفع شده اما چرایی این مشکل را باید از گمرک پیگیر شد.»

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کدام بنادر کشور به عنوان شهر لجستیکی تعیین شدند؟

ش شهریور 18 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه مطالعات جانمایی مراکز لجستیکی در پهنه های بندری شش گانه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و کلیات طرح جانمایی در ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید. منبع

همچنین بخوانید: