اختلال در اعزام نفتکش های روسیه به هند در پی تشدید تحریم ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اختلال در اعزام نفتکش های روسیه به هند در پی تشدید تحریم ها

وزیر نفت هند اعلام کرد نفتکش‌های روسیه که نفت خام این کشور را حمل می‌کنند با مشکلاتی در تحویل محموله‌های خود به هند روبه‌رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نوشته بلومبرگ، دلیل این اتفاق به اجرای سیاست سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی «گروه هفت» و چالش‌های مربوط به جابه‌جایی محموله‌ها مربوط می‌شود.

وزیر نفت هند در پاسخ به سوال بلومبرگ در این رابطه که چرا محموله‌های نفت خام روسیه در بنادر هند متوقف شده‌اند، پاسخ داد: «در رابطه با موضوع روسیه، می‌توان آن را به سقف قیمت و همچنین برخی مؤسسات کشتیرانی که مورد توجه دیگران قرار می‌گیرند، نسبت داد. وقتی قیمت‌های روسیه با روند موجود تطبیق نداشته باشد، ما نفت خود را از عراق،‌ امارات متحده عربی و عربستان سعودی خریداری می‌کنیم.»

در ماه گذشته میلادی، آمریکا اجرای قانون سقف قیمت 60 دلاری گروه هفت بر نفت خام روسیه را تشدید کرد و برای اجرای محکم‌تر این قانون، چندین معامله‌گر نفت خام روسیه را مورد تحریم قرار داد. سقف قیمت که برای محدود کردن درآمد روسیه از صادرات نفت اعمال شده، تأمین مالی جنگ کرملین علیه اوکراین را محدود کرده و در عین حال، عرضه کافی نفت برای اقتصاد جهانی را تضمین می‌کند.

واردات نفت هند از روسیه به دنبال آغاز جنگ اوکراین به شکل قابل توجهی افزایش یافت زیرا مسکو تخفیف‌های چشمگیری برای نفت خود در نظر گرفت. با این حال، صادرات نفت خام روسیه به هند در دسامبر با کاهش همراه شد و به کمترین سطح خود از ژانویه 2023 رسید، یعنی زمانی که تحریم‌های روسیه به شکل شدیدتری اجرایی می‌شد.

پس از آنکه برخی نفتکش‌های روسیه موفق به تحویل محموله‌های خود در بنادر هند نشدند، تحویل خود را به تأخیر انداختند و مسیرشان را به‌طور کامل تغییر دادند.

وزیر نفت هند پیش‌تر در ماه جاری میلادی اعلام کرده بود پالایشگاه‌های این کشور واردات نفت روسیه را کاهش داده‌اند چراکه تخفیف‌های نفت مسکو برای پالایشگاه‌های هند جذابیت نداشتند.

طبق اعلام وزیر نفت هند، این کشور نفت را در زمان تحویل خریداری می‌کند؛ اگر کشوری قادر نیست به دلیل تحریم‌ها نفت خود را تحویل دهد، هند آن را خریداری نخواهد کرد. هند به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، برای 85 درصد از تقاضای خود به عرضه کشورهای دیگر وابسته است.

هاردیپ پوری در پایان خاطرنشان کرد قیمت نفت اکنون بین 70 تا 80 دلار نوسان دارد، اما هند خواهان خرید نفت به قیمت ارزان‌‌تر است زیرا کشور ما یک مصرف‌کننده بزرگ این محصول قلمداد می‌شود.

بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده ارسال محموله‌های نفت خام روسیه از طریق دریا، با نادیده گرفتن وضعیت دریای سرخ در هفته گذشته با افزایش همراه شده است، چراکه روسیه نتوانسته کاهش صادرات خود را مطابق تعهدش به اوپک پلاس،‌ اجرایی کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در هفته منتهی به 14 ژانویه (24 دی)، حدود 3/43 میلیون بشکه نفت به شکل روزانه از بنادر روسیه، راهی مقاصد صادراتی شدند. ارزیابی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد این میزان از صادرات نفت خام، 94 هزار بشکه در روز بیشتر از هفته منتهی به 7 ژانویه بوده است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رزمایش یگان های دریایی و هوایی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان

پ دی 28 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ در منطقه آبادان تا چابهار، سواحل خلیج فارس و آب های سرزمینی و دریایی عمان، برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، امیر سرتیپ قادر رحیم زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور گفت: مرحله عملیاتی […]

همچنین بخوانید: