جمع آوری ۱۵۰ هزار تُن سنبل آبی از تالاب بین المللی انزلی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از جمع آوری ۱۵۰ هزار تن سنبل آبی از تالاب بین المللی انزلی خبر داد.

جمع آوری ۱۵۰ هزار تُن سنبل آبی از تالاب بین المللی انزلی

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از مهترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی انزلی را حذف گونه مهاجم سنبل آبی از این تالاب عنوان کرد و گفت: به این منظور ۱۵۰ هزار تن سنبل آبی از سطح تالاب به صورت فیزیکی جمع آوری شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: هجوم گونه گیاهی سنبل آبی به حدی وسیع است که جمع آوری میزان مذکور تنها درصد کمی از این گونه را از سطح تالاب حذف کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سرعت تکثیر سنبل آبی در تالاب بین‌المللی انزلی به شدت افزایش یافته است، بیان داشت: در همین راستا حذف این گونه مهاجم به عنوان یک پروژه اورژانسی معاونت محیط زیست دریایی در دست انجام است.

ذوالجودی خاطرنشان ساخت: جمع آوری گسترده‌تر این گونه مهاجم از سطح تالاب بین‌المللی انزلی به عنوان خطرناک‌ترین گونه گیاهی غیر‌بومی، نیازمند عزم ملی است و با ورود نیرو‌های جهادی و بسیج تحقق خواهد یافت.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، وجود گونه مهاجم سنبل آبی، باعث ایجاد وضعیت بحرانی در محیط زیست تالاب انزلی شده است که باید هر چه سریعتر نسبت به حذف آن اقدامات موثر صورت گیرد.

وی اشاره به اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی با رنگی بنفش چند سالی است که در تالاب انزلی رخنه کرده و به دلیل اینکه ساقه‌های این گیاه میزان زیادی از آب تالاب را در خود حفظ می‌کند باعث کاهش سطح آب در نتیجه کاهش اکسیژن آب تالاب شده است.

سنبل آبی از خانواده غلافیان، بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و آمازون است که در آب‌های شیرین می‌توانند زنده بمانند. حضورش در زادگاه اصلی‌اش برزیل یا حوزه آمازون به دلیل فعالیت دشمنان طبیعی‌اش مشکل ساز نیست، اما خروجش از سال ۱۸۸۴ از زادگاهش به علت حضور در نمایشگاه‌های جهانی و زیبایی‌اش تا کنون بیش از ۶۰ کشور جهان را با خود درگیر کرده است. وجودش نخستین بار در ایران در سال ۹۰ در بخشی از تالاب ۲۰ هکتاری عینک رشت گزارش شد و پس از آن تالاب بین‌المللی انزلی و تالاب‌ها و آب بندان‌های گیلان را فرا گرفت.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امضای سومین تفاهمنامه سرمایه گذاری به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال…

ش دی 30 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش سی نیوز، محمد شکیبی نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در مراسم امضا این تفاهمنامه همکاری اظهار کرد: طرح توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین پیش بینی شده که در این حوزه با اکران شناسایی سرمایه گذار برای زون نفتی، شرکت های […]

همچنین بخوانید: