شمارش معکوس برای عقد قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا با روس‌ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شمارش معکوس برای عقد قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا با روس‌ها

گروه امید اسماعیلی – طی مراسمی و با حضور وزیر راه و شهرسازی ۶٨۵ ناوگان نو و بازسازی شده به ارزش بیش از ٣هزار میلیارد تومان به شبکه ریلی پیوست.

انعقاد قرارداد ساخت داخل ۵٠٠ واگن مسافری
 تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی گفت: هر شرکتی که امکان ساخت واگن دارد را تا پایان سال برای ساخت ۵٠٠ واگن مسافری با آن شرکت قرارداد منعقد شود و پول آن را هم بنده تامین می‌کنم و اگر قابلیت تهاتری نفتی دارد این اقدام را انجام می‌دهیم و اگر هم نه واگن‌ها را دولت از آنها می‌خرد به سایر شرکت‌ها اجاره می‌دهد.
بذرپاش در این مراسم با بیان اینکه در حدود یک سال گذشته چند اقدام ریلی را برای اجرا مطرح کردیم و چند پروژه بزرگ زیرساخت ریلی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های به اجرا رسیده راه‌آهن همدان-سنندج بوده که اتفاق مهمی بود چراکه استان کردستان از بن بست خارج شد و همچنین وقتی یک نقطه جغرافیایی به شبکه ریلی متصل ‌می‌شود، روی آن استان می‌توان یک حساب دیگری برای توسعه اقتصادی باز کرد و سرمایه گذاران هم جذاب‌تر می‌شود. 

اجرای مسیر ریلی تا عراق
وی ادامه داد: با استان کردستان متفاوت تری مواجه هستیم و با این مسیر ریلی نقش مهمی در کریدور شرقی و غربی خواهد داشت و در انتها به مرز باشماق می‌رسد و به عراق متصل می‌شود. 

تکمیل زنجیره‌های کریدوری کشور را تحت تاثیر قرار می دهد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل زنجیره‌های کریدوری کلیت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود : از دیگر پروژه‌های راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز بوده که این پروژه هم از اقدامات مهم بود که کارکرد منطقه‌ای و نقش مهم در کریدور شرقی – غربی داشت. همچنین خط دوم اندیمشک – اهواز هم اتفاق بزرگی بود چراکه ظرفیت محور دو برابر می شود و سرعت سیر افزایش پیدا می‌کند. 

افتتاح راه‌آهن رشت -کاسپین تا پایان امسال
بذرپاش از افتتاح راه‌آهن رشت -کاسپین تا پایان امسال خبر داد و گفت: با افتتاح راه‌آهن رشت- کاسپین دو بندر مهم شمال و جنوب کشور به صورت ریلی به هم متصل می‌شوند.

شرق کشور تبدیل به کارگاه سازندگی شده است
وی ادامه داد: همچنین سال آینده راه‌آهن زاهدان – چابهار که از مهمترین از پروژه‌ها محسوب می‌شود به بهره‌برداری خواهد رسید که در ادامه به سرخس می‌رسد و ساخت این مسیر به طور جدی دنبال می‌شود و امروز شرق کشور تبدیل به کارگاه سازندگی شده است. 
بذرپاش اظهار داشت: استفاده از محل ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید شبیه به آرزو شده بود که الحمدلله امروز ٧٠٠ میلیارد تومان آن علمیاتی شد و حواله مالی آن به بخش خصوصی تعلق گرفت.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد راه آهن رشت-آستارا به ایلنا اظهار داشت: این پروژه با وام روسی به اجرا می‌رسد، فردا طرف روسی وارد ایران می‌شود و در چند روز آینده قرارداد تجاری و اجرایی بین دو شرکت مجری امضا می‌شود، در حال حاضر توافق بر روی قیمت‌ها در حال انجام است. 
وی درباره اخذ اذن رهبری برای استفاده از ١٠.٨ میلیارد دلار حواله نفتی در زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: رهبری بزرگواری کردند و اجازه دادند که بخشی از این حواله نفتی را به مقدار ٢ میلیارد دلار در بخش مسکن حمایتی استفاده کنیم و مابقی را می‌توانیم در حمل و نقل هوایی و سایر شقوق حمل و نقل استفاده کنیم.

توافق در اجرای قطار سریع‌السیر
وی ادامه داد: درباره قطار سریع‌السیر توافقاتی هم انجام شده است که به زودی اعلام خواهد شد. 

استفاده از حواله نفتی در زیرساخت‌های حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا درباره اخذ اذن رهبری برای استفاده از ١٠.٨ میلیارد دلار حواله نفتی در زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: رهبری بزرگواری کردند و اجازه دادند که بخشی از این حواله نفتی را به مقدار ٢ میلیارد دلار در بخش مسکن حمایتی استفاده کنیم و مابقی را می‌توانیم در حمل و نقل هوایی و سایر شقوق حمل و نقل استفاده کنیم. 
بذرپاش با بیان اینکه چه مقدار از این حواله نفتی در خرید هواپیما استفاده می‌شود، تاکید کرد: هیچ محدودیتی نداریم و هر مقدار از آن را با تصویب هیأت وزیران استفاده می‌کنیم.

۹ هزار واگن باری بدون ترمز حرکت می‌کردند
میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم گفت:ده‌ها سال بود از ٢٧ هزار واگن باری حدود یک سوم آن بدون ترمز حرکت می کردند یعنی اگر قطاری از سمت معدن بیش از هزار کیلومتر طی می‌کرد تا به مقصد برسد، در این قطار دو واگن ترمز داشت و یک واگن ترمز نداشت و ممکن بود که در شیب‌ها واگن ترمز کند اما ترمز نگیرد و قطار فراری شود.
 وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت‌هایی بودیم، اظهار داشت: در سال ١۴٠٠ وام‌دار میراثی بودیم و با بدهی چند هزار میلیارد تومانی و ظاهر شدن مشکلات مواجه بودیم اما توانستیم گام‌های بلندی در جهت اصلاح این مشکلات برداشتیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در ۶ ماه مصوب کردیم که ترمز کل یک‌سوم یعنی ٨ هزار واگن اصلاح شود و در حال حاضر هیچ قطار دارای واگن باری بدون ترمز در مسیر نداریم و این اصلاح بی‌نظیری بوده و این به یک رویه مشخص تبدیل شده‌است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به ظرفیت‌های تولید داخل حتما توجه می‌کنیم و گام های خوبی در این حمایت‌ها برداشته شده است، ادامه داد:  وقتی تفاهمنامه استفاده از ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر نفت به امضا رسید، کمتر کسی فکر می کرد که به نتیجه برسد اما امضا شد و همچنین قرارداد راه آهن و بهینه سازی سوخت به امضا رسید و در مرداد ماه با قراردادهای الحاقی امضا کردیم و با طی کردن ٧٠ خوان رستم به حواله مالی رسیدیم که امروز قراردادها با بخش خصوصی امضا می‌شود که امیدواریم با حمایت برنامه و بودجه این حواله ها تا پایان امسال نقد شود.
صالحی تاکید کرد: در ناوگان باری به عدد خوبی رسیدیم و می توان امید داشت که تولید ناوگان باری مازاد به سمت صادرات حرکت کند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حذف چارت‌های دریایی خارجی با تولید نقشه‌های ایرانی

س بهمن 17 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به موفقیت ایران در تولید نقشه‌های دریایی، اعلام کرد: متخصصان داخلی توانسته‌اند با تولید نقشه‌های الکترونیک ناوبری سبب حذف چارت‌های انگلیسی از دیتابیس (پایگاه داده) سازمان‌های بین‌المللی شوند.به گزارش اقتصادسرآمد، علی سلطانپور با بیان […]

همچنین بخوانید: