بهره‌برداری  از اسکله ۵۰۰۰ تنی جزیره قشم  تا اواخر پاییز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بهره‌برداری  از اسکله ۵۰۰۰ تنی جزیره قشم  تا اواخر پاییز

مجری طرح احداث اسکله قشم گفت: با توجه به افزایش جمعیت قشم و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره نیازمند سوخت‌رسانی بیشتر است لذا طرح ایجاد اسکله ۵۰۰۰ تنی در دستور کار قرار گرفته و بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده این اسکله تا اواخر پاییز سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، رضا آقاپور با بیان این مطلب افزود: افزایش تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم تردد کشتی‌ها و واحدهای شناور سوخت‌رسان به این جزیره را به نحو چشمگیری افزایش داده و به دنبال آن عملیات پهلوگیری شناورها و تخلیه سوخت با چالش‌هایی مواجه شده است، لذا به منظور تسهیل در امر سوخت‌رسانی و رفع چالش‌های موجود، طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.وی افزود: نوع قرارداد EPC و سرمایه پیش‌بینی شده اولیه، معادل ۴۱۷ میلیارد تومان بوده است، اما به دلیل نوسانات ارزی، این رقم در حال اصلاح است.
مجری طرح احداث اسکله قشم درباره اهداف و آثار این طرح گفت: کاربرد اصلی این اسکله که بین دو اسکله هامون و فجر واقع شده است، پهلوگیری کشتی‌های سوخت‌رسان و تخلیه فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما برای پاسخ به نیاز منطقه است.
وی افزود: از آنجا که این اسکله حدود ۱۵۰ متر در دریا پیشروی می‌کند و به تبع آن، آبخور شناورها به عمق هشت متر می‌رسد؛ بنابراین پهلوگیری کشتی‌های ۵۰۰۰ تنی را امکان‌پذیر می‌کند، در نتیجه ظرفیت تخلیه سوخت افزایش یافته و از تعداد کشتی‌های پهلوگیر کاسته می‌شود.
آقاپور درباره ویژگی‌های فنی این طرح اظهار کرد: نصب تجهیزات پیشرفته مهار کشتی‌ها و ابزار دقیق و سیستم اطفاء حریق و کوئیک‌ریلیز اتوماتیک از ویژگی‌های مهم این طرح است. استفاده از لودینگ‌آرم‌هایی که در این اسکله نصب می‌شود، خطرات ناشی از نشت مواد نفتی هنگام تخلیه سوخت از لوله‌های فلکسی را منتفی می‌کند. در سیستم اطفاء حریق اسکله نیز از پمپ‌های ورتیکال برای پمپاژ آب دریا جهت اطفاء حریق احتمالی استفاده می‌شود.وی همچنین افزود: نوسازی و رفع ریسک‌های ناشی از فرسودگی اسکله موجود، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی‌ها تا ۵۰۰۰ تن، احداث ۱۵۰ متر راه دسترسی در دریا، احداث ساختمان آتش‌نشانی و اتاق کنترل، تغییر سیستم اطفاء حریق از حالت دستی به سیستم اتوماتیک با آب و فوم، لوله‌کشی کربن‌استیل و پلی‌اتیلن و نصب تجهیزات مورد نیاز مکانیک، برق، ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و ایمنی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات عملیاتی این طرح است.در ادامه آقاپور به بعضی از شاخص‌های اجرایی طرح نیز اشاره و اظهار کرد: در پروژه‌های دریایی، آزمایش‌های ژئوتکنیک اهمیت فراوانی دارد. با توجه به تجربه پروژه بندر ماهشهر، با وجود دقتی که در آزمایش‌های ژئوتکنیک و مطالعات روان‌گرایی خاک در این طرح به کار رفت، مجددا این آزمایش‌ها صحت‌سنجی شد و نتایج حاصل شده، تغییرات زیادی در طراحی‌ها به‌وجود آورد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیشرفت ۷۶ درصدی احداث پایانه مکانیزه غلات کشور در بندرامام خمینی(ره)

د خرداد 7 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، ابوطالب گرایلو افزود: در این پروژه بخش های مهمی چون نصب تجهیزات داخل سیلوها، نصب اسکلت فلزی دکل‌ها و خط انتقال، احداث سیلوهای صادراتی، ساخت مونوریل و باسکول ها و ساختمان های جنبی و پشتیبانی با توان […]
پیشرفت ۷۶ درصدی احداث پایانه مکانیزه غلات کشور در بندرامام خمینی(ره)

همچنین بخوانید: