رونمایی از هاورکرافت پیروزان تا پایان سال

فرمانده نیروی دریایی ارتش از رونمایی هاورکرافت پیروزان ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تا پایان سال خبر داد.

ماکت هواناو پیروزان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، امیر دریادار حسین خانزادی با اشاره به اینکه هواناوها جز تجهیزاتی بودند که در دوره دفاع مقدس به ویژه در شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر نقش ویژه‌ای داشتند و پشتیبانی را از طریق دریا انجام دادند عنوان کرد: در دنیا تا چند سال پیش هیچ هواناوی مجهز به موشک نبود، هاورکرافت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین هاورکرافت هایی در دنیا بودند که به موشک مجهز شدند و این افتخار را دارم که اولین پرتاب موشک را خودم انجام دادم؛ البته مسئولیت فرماندهی آن وسیله با من بود و عده‌ای از همکاران کمک کردند برای اینکه این اتفاق به خوبی شکل گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه فناوری هاورکرافتی که ما در اختیار داریم مربوط به پیش از انقلاب و جنگ جهانی دوم است خاطرنشان کرد: هاورکرافت در عرصه‌های مختلف خیلی پیشرفتی نداشت و فناوری تکمیلی آن به خیلی از کشورها ارائه نشد اما ما در صحنه نبرد احساس کردیم که این وسیله بسیار کارآمد است و قابلیت‌هایی مثل مین روبی، موشکی و ضد زیردریایی آن را به یک وسیله‌ای منحصر به فرد تبدیل می‌کند چون در دریا قابل شناسایی نیست و می‌تواند در ساحل مخفی شود به همین دلیل به این موضوع پرداختیم.

وی ابراز کرد: کار طراحی اولین هاورکرافت بومی برای نیروی دریایی از سال‌های پیش آغاز شد که من هم در آن گروه بودم و هاورکرافت پیروزان در مجموعه وزارت دفاع در حال ساخت است. امیدوار هستیم تا پایان سال اولین فروند آن به نیروی دریایی ملحق شود که از نظر قابلیت‌ها با سنگین‌ترین هاورکرافت موجود نیروی دریایی برابری می‌کند.

مقام ارشد نظامی ایران در پایان گفت: از جمله ویژگی‌های وسیله این است که سطح مقطع راداری اش کوچک‌تر شده و ارتفاعش به شدت کاهش یافته اما همان توانایی‌های قبلی را دارد اگر قبلاً ده تن بار با خود حمل می‌کرد همچنان این کارها را با کاهش ارتفاع می‌تواند انجام دهد، وضعیت مانورش هم افزایش پیدا کرده است، سیستمش بهینه سازی شده و هزینه‌هایش کاهش یافته است، چرا که تکنیک‌های دریایی جدید در آن به کار رفته است. ان‌شاالله به عنوان یک دستاورد دفاعی مهم این توفیق را داشته باشیم که در پایان سال از آن رونمایی و تحویل نیروی دریایی شود.

انتشار ویدئو مشخصات و ویژگی‌های هواناو پیروزان نیروی دریایی ارتش

مشاهده ویدئو در کانال مرین‌پرس

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کارخانجات نداجا ظرفیت و توانایی‌های زیادی دارد

ش شهریور 15 , 1399
امیر دریادار خانزادی گفت: کارخانجات نداجا ظرفیت و توانایی‌های زیادی دارد.
کارخانجات نیروی دریایی ارتش در بندرعباس

شاید برای شما جالب باشد