تشریح آخرین وضعیت ساخت ناوها و زیردریایی‌های ایرانی

امیر دریادار رستگاری در گفت‌وگو با روزنامه خراسان آخرین خبرها در خصوص دستاورهای سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع را تشریح کرد.

امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی
زمان مطالعه: 10 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، دریادار امیر رستگاری در آخرین گفت‌وگوی خود که با روزنامه خراسان داشته از ساخته‌هایی همچون زیردریایی‌های ایرانی غدیر و فاتح ، انواع موشک ها و اژدرهای دریایی، موتور دریایی و ناوشکن دنا که جدیدترین محصول بزرگ این سازمان است و امسال رونمایی می شود و همچنین خبرهایی تازه از اولین مین شکار و هواناو (هاورکرافت) ساخت ایران که آن ها هم به زودی وارد ناوگان نیروی دریایی کشورمان می شوند و این که چه تولیدات دفاعی ایران برای مشتریان خارجی جذاب هستند از جمله بخش های جالب این گفت وگوست که در ادامه می توانید بخوانید.

تحریم نمی‌تواند کاری کند

آن چیزی که قبل از انقلاب در وزارت دفاع ساخته می شد بیشتر سلاح های سبک و گلوله های رزم زمینی بود و با توجه به این که نیروی دریایی ایران بیشتر تجهیزاتش را از کشورهای غربی وارد می کرد در زمان خودش حرف اول را در منطقه می زد البته امروز هم اول هستیم با این تفاوت که آن زمان آن چه داشتیم عاریه ای بود یعنی دشمن به محض این که از کشور ما خارج شد و ما را تحریم کرد ، دچار مشکل و رکود شدیم اما امروز در حالی اول هستیم که این اول بودن متکی به دانش خودی است و تحریم نمی تواند کاری کند. امروز زیردریایی فاتح ، کاملا ایرانی و طراحی هم از خودمان است و به مراتب از زیردریایی ۱۲۰تن کلاس غدیر که به روش مهندسی معکوس ساخته شده بود، کیفیت ، تجهیزات و تسلیحات بسیار بالاتری دارد.

فضای خالی میان دکا و دودکش ناوشکن دنا نیروی دریایی ارتش
ناوشکن دنا

جهش چشمگیر در سرعت تولید تجهیزات نظامی

ما این بلوغ و توان را داریم و می توانیم آن چه را نیروهای دریایی ما نیاز دارند برایشان طراحی کنیم و بسازیم . ما در حوزه شناورهای سنگین، خط تولید به آن معنا نداریم اما اگر طول می کشد بیشتر به خاطر بحث های مالی و بودجه ای است مثلا ساخت ناوشکن دنا اگر طول کشید در واقع متوقف شده بود . دنا ۷ سال زمان مفید تولیدش بود که از ۹۲ شروع کردیم و همین امسال تحویل می دهیم . دماوند قبلی ۸ سال و جماران ۱۲ سال زمان برد . مشکل اعتباری داریم و باید اعتبار به موقع تزریق شود .

مذاکره برای فروش تسلیحات در حال انجام است

ما بدنه اولین دماوند را ۴ ساله ساختیم اما الان بدنه دماوند جدید که مشغول تجهیزش هستند حدود ۱۲ ماه زمان برد که این نشان از مهارت و سرعت کاری است که پیدا کردیم . امروز یک ناوشکن مثل دماوند را یک ساله می سازیم و یک ساله هم تجهیز می کنیم . البته اعتبار اگر نباشد به مشکل می خوریم. این که هیوندای کره جنوبی به سرعت کار می کند به خاطر تزریق به موقع اعتبار هست. در فروش تسلیحاتی نمی توان خیلی باز صحبت کرد و اسم مشتریان خود را بگوییم اما همین را بگویم که ما هم قادریم سلاح های متعارف بخریم و بفروشیم، ما بیشتر نگران شرکای خود هستیم و می ترسیم آسیب ببینند چون تحریم های یک جانبه آمریکا باقی مانده است . هم اینک مذاکرات مکرری با کشورهای متقاضی داریم.

بدنه در حال ساخت ناوشکن دماوند 2 در صنایع شهید تمجیدی
ناوشکن دماوند 2- صنایع شهید تمجیدی

جالب است که برخی فرماندهان نیروهای دریایی این کشورها به ما می گویند که برخی ابرقدرت ها حاضرند با فاینانس تسلیحات به ما بدهند ولی ما به دلیل طراحی، قابلیت اثرگذاری در میدان نبرد ، حمل نفرات و تسلیحات ، قیمت و … که شناورهای شما دارند از شما درخواست داریم. مذاکرات به خوبی جلو می رود و مطمئن هستم ما می توانیم ظرف یک یا دو سال به حدود ۸تا ۱۰ میلیارد دلار فروش محصولات برسیم که عدد عجیب و دست نیافتنی هم نیست .

زیردریایی‌ فاتح بازدیدکنندگان را مبهوت می‌کند

در حوزه خرید و فروش تسلیحات مولفه های زیادی وجود دارد که مهم ترینش دکترین های دفاعی کشورهاست با این حال به لحاظ کیفیت، قیمت و اثرگذاری امروز تجهیزات ما متقاضیان فراوانی دارد و قادریم تا ۱۰میلیارد دلار قرارداد ببندیم . زیردریایی کلاس غدیر و فاتح ما برای کشورهای دیگر بسیار جذاب هستند و مسئولان آن ها در بازدیدهایی که از فاتح ما کردند می گفتند ما باور نمی کردیم راست باشد زیرا زیردریایی بالاترین سطح دانش را دارد وقتی فاتح ما را دیدند چند دقیقه مبهوت بودند که چگونه ایران اسلامی به این سطح از توان رسیده است . سوناری داریم که می تواند ۳۶۰درجه اطراف زیردریایی را با دقت بالا پایش کند ، سامانه نبردی می سازیم که می تواند نقطه دقیق هدف را محاسبه کند.

قدرت و توانایی زیرسطحی نیروی دریایی ارتش

شناورهای تندروی ما مشتری دارد ، شناورهای متوسط موشک انداز کلاس پیکان ما متقاضی دارد و در حال مذاکره هستیم. در حوزه الکترونیک محصولات فراوانی متقاضی دارد همچنین پهپادهای ما . در حوزه موشکی متقاضی داریم و پدافند هوایی باور ۳۷۳ ما حتی از اس ۳۰۰ روسی بهتر است.

موتور دیزل 4200 اسب بخار هدفگذاری شده است

در باره هدف قراردادن پهپاد فول کامپوزیت و کاملا رادار گریز گلوبال هاوک آمریکایی که تنها با یک فروند موشک پدافند ایران مورد اصابت قرار گرفت تا همین اواخر هم پنتاگون گیج بود زیرا سامانه ما باید یک رادار بسیار قوی داشته باشد که پرنده های رادار گریز را کشف کند و سامانه موشکی بسیار دقیق که بتواند این پهپاد را بزند. این را دنیا می فهمد و برای همین هم خواهان هستند.

رونمایی از سامانه رانش واترجت ملی

موتور ملی ما توانش ۱۳۰۰ اسب بخار است. این موتور ملی در اصل برای حوزه ریلی هدف گذاری شده بود و الان حدود سه سال است که روی کشنده راه آهن در حال کار است و ۶هزار ساعت زیر بار بوده. الان قراردادی با راه آهن بستیم و ۱۰دستگاه برای راه آهن تولید می کنیم. قبلا تولید موتور ملی همه چیزش در خارج کشور بود و فقط در ایران مونتاژ می شد. تا پایان امسال این دیزل را دریایی خواهیم کرد و دنبال یک دیزل ۴۲۰۰اسب بخار هم هستیم.

پایان کار طراحی زیردریایی سنگین بعثت

کار زیردریایی سنگین بعثت تقریبا از مرحله طراحی خارج شده و وارد کار ساخت شده ایم . امیدواریم طی ۱۰سال آینده این زیردریایی ۴۵۰۰تنی را که از زیردریایی های کیلوکلاس روسی ۳هزار تنی ما هم سنگین تر است به پایان برسانیم. پروژه ناوشکن سنگین نگین فعلا طراحی آن تمام شده و همه چیز آماده است تا در صورت تامین اعتبار کار ساختش شروع شود. فروندهای دوم و سوم زیردریایی فاتح در حال ساخت هستند و ما قادریم اگر اعتبار داده شود هر دو سال یک فاتح بسازیم. درباره فاتح۴ به توانمندیAIP ( سیستم مستقل از هوا ) دست پیدا کردیم . سیستم جدید باعث می شود هم تولید برق کند و هم تولید آب و مدت ماندگاری زیردریایی را نیز از یک هفته به یک ماه می رساند.

بازدید امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی از زیردریایی فاتح
بازدید امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی از زیردریایی فاتح

کارهای هواناو پیروزان در حال انجام است و امیدواریم اگر همه چیز به موقع باشد یا اواخر امسال یا اوایل سال آینده رونمایی کنیم . این اولین هواناو سنگین ساخت ایران بوده و با BH۷ انگلیسی که داریم برابری می کند ضمن این که قابلیت رزمی دارد و حمل بار نظامی و نفر را با سرعت خوبی انجام می دهد. امیدواریم ناوشکن دماوند را در سال ۱۴۰۰تحویل نیروی دریایی دهیم . برای این ناوشکن سامانه های زیادی پیش بینی شده که همه به روز هستند و شامل آخرین دستاوردهای ما می شود. از فیبر نوری برای سیستم دیتا استفاده می کنیم.

همه ناوشکن ها را مجهز به موشک های عمودپرتاب خواهیم کرد

موشک های عمود پرتاب را در دستور کار داریم و نمونه زمین پایه آن را که باور ۳۷۳ باشد با تغییراتی در این ناوشکن نصب خواهیم کرد. این سامانه در حال تست است و نه تنها دماوند که همه ناوشکن ها را مجهز به موشک های عمودپرتاب خواهیم کرد. دفاع نقطه ای کمند نیز به ترتیب روی ناوشکن ها نصب می شود .ناوشکن دنا در مراحل بعدی کمند را خواهد داشت اما روی دماوند حتما نصب می شود . الان تعدادی که تولید شده روی شناورهای عملیاتی نداجا نصب شده اند . ابعاد ناوشکن دنا ۹۴متر در ۱۱متر و ارتفاع ۲۰متر است.

موشک‌های کروز دریایی ایران

این ناوشکن در حوزه سطح ، زیر سطح و هوا هم قابلیت آفند دارد و هم پدافند . دارای دو تیپ موشک سطح به سطح برد بلند هم خانواده نور و قدیر و قادر است . موشک سطح به هوای برد متوسط رعد را دارد که چندین برابر سرعت صوت به سمت هدف می رود. رادار آرایه فازی و سیستم هدایت آتش بسیار جدیدی را روی این شناور نصب کردیم که برای اولین بار روی این ناوشکن نصب می شود.

سوناری که دنا می گیرد جزو اولین دستاوردهای صنایع الکترونیک ماست . سیستم کنترل مانیتورینگی که روی این شناور به کار گرفته می شود برای اولین بار روی یک شناور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باند پرواز ما بزرگ تر از گذشته شده و بالگرد سنگین SH هم می تواند روی آن بنشیند. توپ ۷۶ میلی متری فجر ۲۷ را دارد و جنس ورق کاسه و بدنه دنا از فولاد دریایی ساخت کارخانجات داخلی است.

هواناو (هاورکرافت) پیروزان نیروی دریایی ارتش ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع
هواناو پیروزان در حال ساخت- سازمان صنایع دریایی

رونمایی از مین‌شکار صبا و هواناو پیروزان تا پایان سال

مین شکار صبا را هم امیدواریم تا پایان سال الحاق کنیم .صبا اولین شناور تمام کامپوزیت در طول ۳۵ متر و عرض ۱۲ متر است که قبلا در کشور نساخته بودیم. بدنه به شکل کاتاماران و کاملا کامپوزیت است تا کمترین حساسیت را روی الکترومغناطیس های مین داشته باشد و مین منفجر نشود . برای اولین بار کل طراحی و اجرایش توسط متخصصان سازمان صنایع دریایی انجام شده و قابلیت کشف و شناسایی مین های دریایی شناور و مین های خوابیده در بستر دریا را دارد.

مین شکار ایرانی صبا نیروی دریایی ارتش ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع
مین‌ شکار صبا-ساخت توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع

در بندرعباس الان از کلاس موج بدنه ناوشکن جدید را که موج چهار و «تفتان» نام دارد ساخته ایم و به محض الحاق دنا روی آن کار می کنیم . در شمال نیروی دریایی متقاضی ناوشکن جدید است ، در حال مذاکره هستیم و قطعا فروند دوم را باید در دریای خزر بسازیم چون رفتار دریای خزر، رفتار اقیانوسی بوده و نیاز به حداقل یک شناور سنگین دیگر داریم. فعلا موشک جاسک دو را به صورت انبوه تولید می کنیم . در حوزه اژدر وضعیت خیلی خوب بوده و هرچه پرتاب اژدر در کلاس والفجر داشتند ۱۰۰درصد به هدف خورده است . میزان مواد منفجره والفجر به حدی است که می تواند یک شناور هزار تنی را غرق کند . ضمن این که هم موشک جاسک دو و هم اژدر والفجر از هر سه زیردریایی غدیر ، فاتح و کیلوکلاس شلیک های موفقی داشته اند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

یک دیدگاه برای “تشریح آخرین وضعیت ساخت ناوها و زیردریایی‌های ایرانی

  1. :نکات قابل توجه در این مصاحبه

    توسعه یک موتور دیزل دریایی با قدرت 4200 اسب بخوار

    الحاق ناو دماوند در سال 1400 به ناوگان شمال

    نصب نوع دریا پایه سیستم پدافندی باور

    در جریان بودن مذاکرات برای ساخت سومین موج در ناوگان شمال ( اشاره به موج نکردن فقط از ساخت ناوشکن!! جدید در شمال خبر دادن ممکنه نوع جدیدی باشه)

    امیدواری از ساخت بعثت در طول ده سال

    برای بار چندم تناژ زیردریایی بعثت متفاوت اعلام شد. ( طی این مصاحبه گفته شده 4500 تن قبلا اعلام شده بود 3800 تن البته اعلام نشده این عدد در حالت غوطه ور است یا در خشکی ممکنه هر دو درست باشه)

    پروژه هواناو پیروزان درحال تکمیل است و ان شاءالله تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده تحویل خواهد شد، همچنین به این مورد که این هواناو با BH۷ ساخت انگلیس برابری می‌کند، اشاره کردند.

    آماده سازی برای ساخت ناوشکن سنگین کلاس نگین به اتمام رسیده و منتظر تامین اعتبار برای ساخت آن هستیم.

    اشاره به نکته مهمی راجب ناو دنا که بروی آن سونار نصب شده از این جهت دنا اولین ناو ساخت ایران است که از سونار استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روایت فرمانده نیروی دریایی سپاه از عملیات انهدام پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکایی

ش دی 20 , 1399
سردار علیرضا تنگسیری در خصوص عملیات انهدام پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه گفت: لاشه پهپاد را در تاریکی شب که چشم چشم را نمی‌دید پیدا کردیم. یکی از قایق‌هایمان غرق شد و بچه‌ها ۱۴ کیلومتر شنا کردند.
عملیات انهدام پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه

شاید برای شما جالب باشد