موضوعات: سیاسی نظامی

ایران چه بالگرد و هواپیماهایی در اسکادران‌ نیروی دریایی خود دارد؟

در یگان هوادریای ارتش و سپاه در مجموع بالگردها و هواپیماهایی مشغول انجام خدمت هستند که اسکادران‌ هوایی کشورمان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های مختلف این یگان برعهده دارند.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، هوادریا یا هواپیمایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با دارا بودن چندین فروند بالگرد و هواپیماهای سبک مسئولیت مأموریت‌های هوایی نیروی دریایی ارتش را بر عهده دارد.

هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام وظایف و مأموریت‌های متنوعی ازجمله اجرای عملیات ضددریایی، عملیات ضدسطحی، ترابری، هجومی، ترابری‌های عمومی، تجسس و نجات، گشت‌های دریایی و سایر مأموریت‌های مرتبط با پشتیبانی هوایی تشکیل شده است.

البته این یگان هویت مستقل و یک‌پارچه ندارد و در قالب اسکادران‌های وابسته در داخل مناطق دریایی سازماندهی شده است و در معاونت عملیات نیرو وظیفه پشتیبانی ستادی از عملیات اسکادران‌ها را بر عهده دارد.

در یگان هوادریای ارتش و سپاه در مجموع، بالگردها و هواپیماهایی با عنوان «سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، «سیکورسکی اس‌اچ-۳»، «میل-۱۷»، «بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲»، «هواپیمای فوکر ۲۷»، «داسو فالکون ۲۰» و «بالگرد ۲۰۶» مشغول انجام خدمت هستند و اسکادران‌ هوادریای کشورمان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های مختلف این یگان برعهده دارند؛ لذا در ادامه درباره امکانات و قابلیت‌های این بالگردها و هواپیماها توضیحاتی ارائه شده است.

بالگرد سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون

«سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، یک بالگرد حمل‌ونقل سنگین، محصول شرکت سیکورسکی است. سی‌استالیون بالگردی است از خانواده بالابر و حمل‌ونقل سنگین که برای استفاده سپاه تفنگ‌داران آمریکا طراحی و توسعه یافته‌است. این بالگرد هم‌اکنون علاوه بر کشورمان در کشورهای مکزیک و آلمان و هم‌چنین نیروی هوایی آمریکا (مدل اچ‌اچ-۵۳) در حال خدمت است.

هم‌چنین این بالگرد به اژدهای دریایی معروف است. این بالگرد قابلیت اجرای مأموریت‌های گشت خطوط، آمبولانس دریایی، گارد ساحلی، امداد و نجات دریایی و عملیات آبی و خاکی را دارد. نیروی دریایی با استفاده از این بالگرد توانست در رزمایش ولایت ۹۵ برای نخستین بار عملیات مین‌روبی ترکیبی صوتی و مغناطیسی را با موفقیت انجام دهد که مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت. این فناوری امروز تنها در اختیار دو کشور ایران و آمریکاست.

بالگرد سیکورسکی اس‌اچ-۳ سی

«سیکورسکی اس‌اچ-۳ سی کینگ» بالگرد دوموتوره آمریکایی ساخت شرکت سیکورسکی برای جنگ‌های ضدزیردریایی است. این بالگرد نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۵۹ انجام داد و دو سال بعد وارد خدمت رسمی در نیروی دریایی آمریکا شد.

طراحی اس‌اچ-۳ تحولی در دوران خود بود به‌طوری که نخستین بالگرد ضد زیردریایی بود که از موتورهای توربوشفت استفاده می‌کرد و اولین هلیکوپتر آبی-خاکی دنیا به‌شمار می‌رفت.

نیروی پیشرانه این بالگرد را دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک هر یک به قدرت هزار و ۴۰۰ اسب بخار تأمین می‌کنند. این بالگرد با حداکثر ۱۰ تُن وزن قادر به برخاست از سطح زمین است و می‌تواند به سرعت ۲۶۷ کیلومتر بر ساعت برسد.

وزن خالی این بالگرد پنج هزار و ۳۸۲ کیلوگرم و بُرد عملیاتی آن هزار کیلومتر است. چهار نفر شامل دو خلبان و دو افسر جنگ ضدزیردریایی کرو پروازی سی کینگ را تشکیل می‌دهند.

سی‌ کینگ برای مأموریت‌های ضدزیردریایی به دو اژدر ام‌کا ۴۴ یا ۴۶ مجهز می‌شود و توانایی شلیک خرج عمقی هسته‌ای بی-۵۷ را هم دارد.

بالگرد میل-۱۷

میل-۱۷؛ بالگرد ترابری-نظامی دوموتوره روسی است که در شرکت هلیکوپترسازی میل مسکو طراحی شده و از سال ۱۹۷۷ تاکنون در دو کارخانه کازان و اولان-اوده تولید می‌شود. در حدود ۱۵ هزار فروند میل-۱۷ تا به حال ساخته شده که در ۷۰ کشور ازجمله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت هستند.

این بالگرد با پروانه اصلی پنج پره و دو موتور توربوشفت کلیموف هر یک به قدرت دو هزار و ۱۹۰ اسب بخار است. وزن خالی این بالگرد هفت هزار و ۴۸۹ کیلوگرم است و قادر است با حداکثر ۱۳ تُن وزن از زمین برخیزد.

میل-۱۷ ظرفیت حمل ۳۰ سرباز یا چهار تُن بار در داخل یا پنج تُن بار در خارج بالگرد را دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت صعود آن به هشت متر بر ثانیه می‌رسد.

بُرد عملیاتی میل-۱۷ حدود ۴۶۵ کیلومتر و سقف پرواز خدمتی آن ۶ هزار متر است و برای مأموریت‌های تهاجمی می‌توان آن را با حداکثر هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موشک، راکت، بمب و غلاف تیربار مجهز کرد.

بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲

بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲ نوع دیگری از بالگردهاست که در یگان هوادریای ارتش و سپاه خدمت می‌کند. این بالگرد چندمنظوره آمریکایی توسط شرکت «بِل» طراحی ششده و نخستین نمونه آن در سال ۱۹۶۸ میلادی به پرواز درآمده است.

این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده است. از جمله مأموریت‌های بِل ۲۱۲ عبارت است از اجرای عملیات حمل‌ونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات، آمبولانس پرنده، عملیات‌های شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی.

بل ۲۱۲ را می‌توان برای مأموریت‌های جنگی مسلح به سلاح‌هایی همچون پرتاب‌گرهای راکت هوابه‌زمین هیدرا ۷۰، غلاف‌های تیربار سنگین ۱۲,۷ م‌م، چندمنظوره ۷.۶۲ م‌م و مینی‌گان ۷.۶۲ م‌م مجهز کرد.

هواپیمای فوکر ۲۷

هواپیمای فوکر ۲۷، هواپیمای کوچکی است که شرکت هلندی-آلمانی فوکر را ساخته است. این هواپیما پرفروش‌ترین هواپیمای توربوپراپ جهان بود.

این هواپیما مأموریت گشت دریایی و شناسایی دوربُرد در مرزهای آبی را بر عهده دارد و در برخی رزمایش‌ها نیز مأموریت پشتیبانی رزمی از یگان‌های سطحی را انجام داده است.

هواپیما جت داسو فالکون ۲۰

داسو فالکون ۲۰ یک جت تجاری فرانسوی ساخت شرکت هوانوردی داسو است که از ۲ موتورتوربوفن بهره می‌گیرد. تاریخ اولین پرواز هواپیما ۴ می ۱۹۶۳ است و تاریخ عملیاتی شدن این هواپیما ۳ ژوئن ۱۹۶۵ است، این هواپیما دو نفر خدمه دارد یک نفر خلبان و یک نفر کمک خلبان و ظرفیت مسافر آن هشت تا ۱۴ نفر است.

طول بال‌های هواپیما ۳۰/۱۶ متر و سطح بال آن ۴۱ متر مربع است، وزن خالی هفت و ۵۳۰ کیلوگرم است و حداکثر وزن برخاست ۱۳ هزار کیلوگرم و بُرد پروازی این هواپیما سه هزار و ۳۵۰ کیلومتر و سقف ارتفاع آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر است و حداکثر سرعت این هواپیما ۸۶۲ کیلومتر و سرعت کروز آن ۷۵۰ کیلومتر است.

از این هواپیما در حوزه عملیات فرماندهی، حمل‌ونقل سبک و حمل‌ونقل اداری استفاده می‌شود و همان‌طورکه گفته شد «فالکن ۲۰» در زمره هواپیماهای دو موتوره محسوب می‌شود که هر کدام چهار هزار و ۵۰۰ پوند قدرت دارد و سرعت آن ۶۳۰ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

بالگرد ۲۰۶

بالگرد ۲۰۶ دیگر بالگرد مورد استفاده نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با بهره‌گیری از یک موتور با توان ۴۰۰ اسب بخار می‌تواند با ۳ هزار و ۲۰۰ پوند وزن در آسمان پرواز کند.

این بالگرد توسط شرکت آلیستون طراحی و ساخته شده است. حداکثر سرعت آن بر سطح دریا ۱۳۰ مایل معادل ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت است. همچنین سقف پروازی جت رنجر در صورت استفاده از کپسول اکسیژن ۲۰ هزار پا است.

جت رنجر از مداومت عملیاتی خوبی برخوردار است و می‌تواند تا سه ساعت مداومت پروازی داشته باشد.

این بالگرد قادر به اجرای ماموریت‌های تاکتیکی – شناسایی، فرماندهی – کنترل، پست دیده‌بانی و فیلم‌برداری – عکس‌برداری از مناطق عملیاتی، ترابری سبک و جنگ الکترونیک است.

هواپیما ایر کماندر

اِیرو کُمَندِر، که در ایران به «ایر کماندر» معروف است، هواپیمای سبک دوموتوره‌ای است که شرکت آیرو دیزاین، از شعبه‌های شرکت راک‌ول طراحی و تولید کرده است.

«ایر کماندر» ضمن این‌که نوعی هواپیمای ترابری بین پایگاهی محسوب می‌شود در مقطعی برای آموزش دانشجویان دوره خلبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمایش نظرات

  • پس هواپیمایP3اوریون که گشت دریایی وضدزیردریایی است راچرانام نبردید؟
    گرچه بااین تعدادکم ۳فروند کارخاصی هم نمیتونه وخصوصاکه عمربالایی دارندوهیچگونه ارتقایی هم نگرفتن.
    ژاپن نزدیک به صدفروند پی۳کاملا ارتقاگرفته داره.

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

3 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل