رزمایش دو ناو آمریکایی در دریای چین جنوبی

یک روز پس از انتقاد سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به (آ. سه. آن) از چین درباره فعالیت های افزایش یافته این کشور در دریای چین جنوبی، دو ناو هواپیما بر آمریکا در دریای فیلیپین واقع در دریای چین جنوبی رزمایش برگزار کردند.

ناو آبراهام لینکلن نیروی دریایی آمریکا
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد در این رزمایش دو ناو هواپیمابر این کشور به نام های “یو اس اس نیمیتز” و “یو اس اس رونالد ریگان” با هدف تقویت تعهدات «پاسخگویی، انعطاف پذیری و استمرار» ایالات متحده در توافق نامه های دفاع متقابل با متحدان و شرکای خود در هند و اقیانوس آرام شرکت کردند.

این رزمایش یک هفته پس از آنکه ناو هواپیمابر «نیتمز» و یک ناو دیگر به نام «یو اس اس تئودور روزولت»  عملیات مشترکی را در این منطقه انجام دادند برگزار شد.

گزارش می افزاید حضور سه ناو هواپیمابر آمریکایی به طور همزمان در اقیانوس آرام و برگزاری چنین رزمایش های جداگانه ای در زمان کوتاه بسیار نادر است.

«جورج ویکوف» فرمانده ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده آمریکا در این بیانیه گفت:  «ما از هر فرصت ممکن برای پیشبرد،  تقویت توانایی ها و مهارت های خود در انجام عملیات جنگی استفاده می کنیم نیروی دریایی ایالات متحده همچنان آماده ماموریت در هر نقطه جهان است».

او گفت: «این رزمایش نشانه تعهد ما به متحدان منطقه ای، توانایی ما برای سرعت بخشیدن به قدرت جنگی گسترده در اقیانوس های هند و آرام، حمایت از ثبات منطقه ای و آمادگی ما برای مقابله با همه کسانی است که هنجارهای بین المللی را به چالش می کشند».

ژاپن تایمز گزارش کرده است هدف از «حمایت از متحدان منطقه ای» که در محور این بیانیه قرار گرفته است اعمال فشار فزاینده بر چین است که ادعا می کند مالک بخش اعظمی از دریای چین جنوبی است جایی که فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی هم ادعاهای مشابهی دارند».

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وبینار غواصی و محیط زیست دریایی برگزار می شود

د تیر 9 , 1399
کانون ورزش در جهت توسعه اجتماعی با همکاری کانون محیط زیست دانشگاه علامه طباطبائی و فدراسیون غریق نجات "وبینار غواصی و محیط زیست دریایی با تاکید بر تنوع زیستی، مشکلات و راهکارها" برگزار می کند .
غواصی در نابودی صخره ها و تپه های مرجانی

شاید برای شما جالب باشد