پامپئو رسما ادعای پکن درباره دریای چین جنوبی را رد کرد/چین پاسخ گفت

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، سیاست این کشور این است که ادعاهای چین را درباره دریای چین جنوبی رد کند؛ اقدامی که احتمالا باعث واکنش تندی از سوی پکن و متشنج‌تر شدن روابط با واشنگتن می‌شود.

مناقشه دریای چین جنوبی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ادعای پکن درباره دریای چین جنوبی کاملا غیرقانونی است.

پامپئو همچنین گفت: آمریکا رسما به تصمیم دادگاه بین‌المللی ۲۰۱۶ درباره رد ادعای پکن بر مناطق بزرگی از دریای چین جنوبی که هیچ مبنایی در قانون بین‌الملل ندارد، پای‌بند است.

پامپئو بهره‌برداری چین از منابع آبی و خشکی در جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی را غیرقانونی خوانده و آن را بخشی از تلاش پکن برای استقرار “امپراتوری دریایی” خود ارزیابی کرده است.

چین مناطق بزرگی از این دریا را که هم تایوان و هم فیلیپین، ویتنام، بروئنی و مالزی ادعای مالکیت بر آن را دارند، متعلق به خود می‌داند و بر همین اساس هم در جزایر مصنوعی که آنجا احداث کرده، استحکامات نظامی دایر کرده است.

پکن مدعی است که این منطقه بخشی از “مدار ۹ نقطه” است و با ساخت جزایر مصنوعی در آنجا و استقرار گشت زنی نیروی دریایی خود، در این منطقه استقرار نظامی سنگینی پیدا کرده است.

با وجود این که این جزایر به طور کلی غیرقابل سکونت هستند اما این دو رشته جزایر به لحاظ منابع طبیعی و همچنین قرار گرفتن در مسیر کشتیرانی و این که منبع بزرگی برای صنعت صیادی هستند، از اهمیت بالایی برخوردارند.

این اظهارات از سوی پامپئو با واکنش‌های منفی از سوی پکن همراه بود به طوریکه چین قویا با بیانیه وزیر خارجه آمریکا درباره دریای چین جنوبی مخالفت و واشنگتن را به تحریف قوانین بین‌المللی متهم کرد.

سفارت چین در آمریکا امروز (سه‌شنبه) در اظهارنظری تاکید کرد که واشنگتن به عمد در حال تحریف حقایق و قوانین بین‌المللی با اغراق در مسائل و اوضاع در منطقه است و تلاش می‌کند تا رشته ارتباطی بین چین و سایر کشورهای منطقه را پاره کند.

سفیر چین در آمریکا در پاسخ به بی توجهی واشنگتن به تلاش‌های پکن و کشورهای جنوب شرق آسیا برای برقراری صلح و ثبات در منطقه دریای چین جنوبی گفت: دولت شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین سرسختانه با این اظهارات از سوی آمریکا مخالف است. ۱۳ ژوئیه سال جاری میلادی، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به تلاش‌های پکن و سایر کشورهای منطقه در برقراری صلح و ثبات در دریای چین جنوبی بی اعتنایی کرد و به عمد به دنبال تحریف حقایق و قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون قانون دریایی سازمان ملل و اغراق در اوضاع منطقه و تلاش برای قطع زنجیره ارتباطی بین چین و سایر کشورهای منطقه است. این اتهامات کاملا بی پایه و اساس و توجیه ناپذیر هستند. چین قطعا با آن مخالف است.

سفیر چین همچنین ادامه داد: پکن همچنان به حل مناقشات از طریق مذاکره و رایزنی با کشورها به صورت مستقیم پای‌بند است. اما آمریکا یکی از این کشورها نیست. اوضاع در منطقه همچنان صلح آمیز و رو به رشد است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

درخواست ۵ کشور از سازمان ملل برای عدم ثبت توافقنامه دریایی ترکیه و لیبی

س تیر 24 , 1399
کشورهای مصر، عربستان، بحرین، یونان و قبرس یادداشت اعتراض مشترکی را به سازمان ملل ارائه و طی آن خواستار عدم ثبت توافقنامه میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی پیرامون تعیین مرزها در دریای مدیترانه شدند.
توافقنامه دریایی ترکیه و لیبی

شاید برای شما جالب باشد