مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی از دست یابی به توافقات مهمی بین بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی کشورمان برای تقویت ناوگان حمل و نقل کالاهای یخچالی و حمل کانتینری کالا خبر داد.
به گزارش مارینپرس، خسرو سرائی اظهار کرد: اخیرا در جلسهای که به صورت ویدئو کنفرانس با موضوع تسهیل تجارت با روسیه برگزار شد و در آن سفیر کشورمان در روسیه، اعضا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران و اتاق مشترک روسیه و سایر مدیران دولتی و خصوصی حضور داشتند، درباره تقویت ناوگان حمل و نقل کالاهای یخچالی و کانتینری در دریای خزر مذاکرات مفصلی انجام شد.
وی افزود: همانطور که در این جلسه هم عنوان شد، مشکل اصلی موجود سر راه صادرات کالاهای غیر نفتی به کشورهای حاشیه دریای خزر خصوصا روسیه، فقدان مراکز لجستیکی در تجمیع این کالاها در ایران، توزیع مویرگی آن در روسیه و حمل و نقل ترکیبی ارزان است.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سالهای اخیر با تغییرات اساسی در الگوی تجارت در خزر مواجه بودیم و این تغییرات میطلبد بنادر شمالی کشور حداقل با آنها همراه باشند و فرصتهای جدیدی برای ارائه خدمات بندری به تجار این کشورها ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: سال ها قبل پیشبینیهای کارشناسی حاکی از آن بود که حمل کانتینری کالا در بنادر شمالی رونق بیشتری خواهد یافت و از تجارت آهنآلات و چوب به میزان قابل ملاحظهای کاسته خواهد شد. امروز در نقطهای قرار داریم که این اتفاق روی داده و تعدادی از بنادر حاشیه خزر ترمینال کانتینری احداث و تجهیزات ویژه تخلیه و بارگیری و صفافی کانتینر را بکار گرفتند و خوشبختانه بنادر شمالی کشور از این قافله عقب نمانده و تخلیه و بارگیری کانتینر در آنها رونق قابل ملاحظه ای داشته است.
سرائی گفت: حمل کانتینری در بنادر شمالی که تعداد روزهای بارانی زیادی دارند امکان ارائه خدمات بدون وقفه به صاحبان کشتی و کالا را به بندر داده و زمان توقف بدون عملیات کشتی (Idle Time) در کنار اسکله را کاهش می دهد. در نتیجه پورت تایم شناورها در بنادر شمالی به نحو چشم گیری کاهش پیدا می کند و این به معنای هزینه کمتر برای تجار ایرانی و خارجی از طریق بنادر شمالی کشور است.
مدیرکل لجستیک سازمان بنادر با بیان این که در پی رشد صادرات کالاهای یخچالی از طریق بنادر شمالی کشور؛ این بنادر پیش بینی های لازم برای ارائه خدمت به کانتینرهای یخچالی را انجام دادهاند، ادامه داد: در جلسه مذکور ضمن تشریح آمار تجارت کالا و حمل و نقل دریایی از بنادر شمالی کشور به روسیه اعلام کردیم که اسکله رو- رو ریلی در بندر امیر آباد تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رسالت حاکمیتی خود و ایجاد تسهیلات لازم برای افزایش تجارت و حمل و نقل دریایی کالا بویژه کالاهای صادراتی، مطابق کتابچه تعرفههای خدمات بندری و دریایی بنادر بازرگانی کشور، تخفیفات تعرفهای متنوعی را در بنادر کشور در زمینه هزینههای بندری برای بنادر شمالی در نظر گرفته است.
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…