مرین‌پرس > بنادر و سواحل > تحول حمل و نقل سواحل مکران با تکمیل ریل و ساخت بزرگراه
کد خبر: 1326 تاریخ انتشار: مرداد 5, 1399

تحول حمل و نقل سواحل مکران با تکمیل ریل و ساخت بزرگراهزمان مطالعه: 2 دقیقه

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: حمل و نقل سواحل مکران با تکمیل خط آهن و ساخت بزرگراه متحول می شود و می تواند نقش ملی در توسعه سیستان و بلوچستان و ایران داشته باشد.

به گزارش مرین‌پرس، مهدی جمالی نژاد روز جمعه در حاشیه بازدید از طرح راه آهن چابهار- زاهدان و بندر شهید بهشتی اظهار داشت: تکمیل این ۲ پروژه ملی توسعه بندر شهید بهشتی و راه آهن چابهار- زاهدان نقش بسزایی در آبادانی این منطقه محروم دارند و باید تمامی موانع و مشکلات پیش رو را مرتفع و اعتبار لازم برای تکمیل آنها اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به بازدید از بندر شهید بهشتی افزود: اقدامات انجام شده در این بندر که شرایط را برای پهلوگیری کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی مهیا کرده قابل تقدیر است و به گفته مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی ۲ پست اسکله کانتینری، سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و ۷۰۰ متر و ایجاد تغییرات اساسی در افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به هشت و نیم میلیون تن در سال از جمله این اقدامات است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: هدف اصلی از ساخت راه آهن چابهار- زاهدان ایجاد راهگذر ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران، پیوند کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و منطقه است.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی برای توسعه ترانزیت کالا در محور شرق کشور اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: ۶۱۰ کیلومتر طو ل مسیر اصلی راه آهن چابهار – زاهدان به هشت قطعه تقسیم شده که از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار در ساحل دریای عمان آغاز شده و با عبور از نیکشهر، بمپور، ایرانشهر، خاش به زاهدان متصل می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین در خصوص طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این بندر در یک موقعیت استراتژیک از سمت اقیانوس هند و دریای عمان، نخستین بندر ایران محسوب می‌شود و به عنوان دروازه‌ای به کریدور ترانزیت شرق به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه قرار دارد و توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یک بندربین المللی برای حمل و نقل کانتینر، محموله خشک و مایع از برنامه‌های مهم دولت است.

وی به تخصیص اعتبار ویژه برای رفع مشکلات حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: سفر به چابهار فرصت خوبی برای آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان سرمایه گذاری در این منطقه و کمبود زیرساخت‌ها بود و امیدوارم بتوانم در مرکز کشور گامی برای آبادانی و توسعه این منطقه بر دارم.

جمالی نژاد با اشاره به حضور عاشقانه مردم چابهار باوجود گرمای زیاد در راهپیمایی روز قدس خاطرنشان کرد: باید به این مردم قدرشناس نظام خدمت کرد و از هیچ کوششی برای کاهش محرومیت‌ها دریغ نکرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: پس از بازدید از شهرهای مختلف استان مسائل و مشکلات از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته و بزودی بخشی از مشکلات با تخصیص اعتبارات لازم مرتفع می‌شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

منطقه آزاد انزلی منطقه‌ای استراتژیک فعال در حاشیه دریای خزر

ش خرداد 11 , 1398
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به عنوان یک منطقه استراتژیک در حاشیه دریای خزر فعالیت می‌کند، گفت: این منطقه به منظور توسعه روابط ایران با روسیه و کشور‌های حاشیه خزر ایجاد شده است.
سازمان منطقه آزاد انزلی