گسترش همکاری‌های دریانوردی ایران و پاکستان

یک منبع خبری در پاکستان گفت: تهران و اسلام آباد تفاهمنامه گسترش همکاری های دریانوردی شامل جستجو و عملیات نجات در دریا را امضا می کنند.

همکاری دریایی ایران و پاکستان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، پایگاه خبری روزنامه «پاکستان تودی» به نقل از منابع آگاه دولتی نوشت: اداره امور دفاع این کشور اواخر ماه می (هشتم خرداد امسال) پیش نویس سند مربوط به تفاهم نامه دریانوردی ایران و پاکستان را به کابینه دولت اسلام آباد ارائه کرد و کابینه دولت پاکستان نیز موافقت خود را با آن اعلام کرد.

براساس این گزارش، تفاهم نامه همکاری‌های دریانوردی ایران و پاکستان قرار بود سه سال پیش و در جریان سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد امضا شود اما برخی ملاحظات طرف ایرانی نسبت به پیش نویس آن، زمان امضای تفاهم نامه را به آینده موکول کرد.

پاکستان تودی افزود: دولت ایران نیز پیش نویس یک تفاهم نامه پیشنهادی درخصوص همکاری مشترک در بخش جستجو و عملیات‌های نجات در دریا را به طرف پاکستانی ارائه کرد و سپس از اسلام آباد خواسته بود تا جلسه امضای این تفاهم نامه نیز برگزار شود.

کارشناسان در پاکستان با اشاره به اینکه دولت این کشور به دنبال ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه و کاهش تنش‌ها میان کشورهای دوست است، گفتند: امضای تفاهم نامه همکاری تهران و اسلام آباد در حوزه دریانوردی بسیار حائز اهمیت است.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همکاری‌های نزدیکی در حوزه دریانوردی و نیروهای دریایی دو کشور دارند. کشتی‌های نیروی دریایی ایران و پاکستان به طور متداوم از بنادر دو کشور بازدید می‌کنند.

نهایی سازی طرح کشتیرانی کراچی-بندرعباس

دولت پاکستان همچنین برای راه اندازی خط مسافربری دریایی بین بندر کراچی و بندر چابهار در جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل رفت و آمد مسافران دو کشور به ویژه زائران پاکستانی، ابراز تمایل کرده است.

وزیر امور دریانوردی پاکستان که اول اردیبهشت امسال به همراه نخست وزیر این کشور به ایران سفر کرده بود درباره راه اندازی خط کشتیرانی مسافربری، گفت: پاکستان در حال نهایی سازی طرح کشتیرانی از کراچی به بندرعباس از مسیر بندر گوادر است که هدف آن تسهیل در رفت و آمد زائران پاکستانی به ایران است.

«علی حیدر زیدی» افزود: طرف ایرانی نیز آماده ارائه خدمات در این خصوص است، با این حال کار بر روی برخی از مسائل مربوط به حوزه امنیت ادامه دارد که ما به زودی آن را حل و فصل خواهیم کرد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اهمیت بندر چابهار در رونق سفر و گردشگری دریایی

پ تیر 13 , 1398
بندر چابهار با توجه به موقعیت‌های راهبردی، متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند و هم مرزی با کشور‌های مختلف نقش مهمی در مسافرت‌های دریایی، بین المللی و گردشگری دریایی دارد و می‌تواند سبب توسعه و رونق این صنعت بزرگ گردشگری باشد.

شاید برای شما جالب باشد