اهمیت حضور ایران در همایش اقتصادی کاسپین از نگاه مسئولان ترکمنستان

دولت ترکمنستان مرداد ماه آینده در حالی میزبان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای کاسپین است که به حضور پررنگ همه کشورهای حاشیه این دریا در آن به ویژه جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته است.

به گزارش مارین‌نیوز، برگزاری این همایش که به پیشنهاد قربان قلی بردی محمد اف” رئیس جمهوری ترکمنستان و برای ۲۱ مرداد مصادف با “روز ملی دریای خزر” در منطقه گردشگری “آوازه” برنامه ریزی شده است، هدف اش را بررسی نقش دریای خزر در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری اعلام کرده است.

بنابراین مقامات بلند پایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای حاشیه این بزرگترین دریاچه جهان در منطقه اروآسیا از جمله جمهوری اسلامی ایران می روند تا با هم میثاق بسته و زیرساخت های توسعه همه جانبه اقتصادی میان خود را رقم بزنند.

مسئولان کشور میزبان این همایش به خوبی می دانند که ایران یکی از کشورهایی است که از پتانسیل های لازم برای توسعه همه جانبه برخوردار بوده و می تواند نقش نقش قابل توجهی در معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه بازی کند، نقشی که مقامات ترکمنستان بارها از جمله در کنفرانس خبری هفته گذشته ویژه این همایش در عشق آباد بر آن اعتراف کردند.

“بای مورات آنامامدوف” معاون وزیر صنعت و ارتباطات ترکمنستان، حضور ایران در نخستین همایش اقتصادی دریای خزر و برنامه های جنبی آن از جمله نمایشگاه فناوری های نوآورانه آوازه را بسیار مهم توصیف کرد و خواستار پررنگ آن در این رویداد منطقه ای و برنامه های جنبی جهت توسعه منطقه ای شد.

ایران تلاقی دو شاهراه اساسی شرق به غرب و جنوب به شمال است

وی گفته بود: از آنجایی که نمی توان نقش دریای خزر در توسعه اقتصادی منطقه اورآسیا را نادیده گرفت و ایران نیز به عنوان یک کشور مهم حاشیه این دریا به دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی دو شاهراه اساسی شرق به غرب و شمال به جنوب، یعنی بطور همزمان در مسیر “یک کمربند، یک جاده” (جاده ابریشم) و “کریدور اقتصادی شمال به جنوب” برای توسعه منطقه ای اهمیت زیادی دارد، از ایران انتظار داریم نقش فعالتری در این همایش و توسعه منطقه ای ایفا کند.

آنامامدوف با اعلام اینکه ایران از مهم‌ترین کشورهای مسیر این دو شاهراه مهم راهبردی جهان و نیز در حاشیه دریای خزر است گفت: تردیدی نیست که هریک از کشورهای منطقه نقش خاص خود را برای توسعه منطقه بازی می کنند، اما نمی توان اهمیت حضور ایران در این نخستین همایش اقتصادی خزر و برنامه های جنبی آنرا برای توسعه اقتصادی اورآسیا به دلایلی که بدان اشاره شد، به هیچ وجه نادیده گرفت.

دریای خزر باید به دریایی صلح و دوستی و یک بازار مشترک تبدیل شود

سردار دوردیف، مشاور عالی رئیس جمهوری ترکمنستان در امور بین الملل نیز ضمن تاکید بر تقویت همبستگی میان کشورهای حوزه خزر و زمینه سازی برای ایجاد گفتمان های سطح عالی اقتصادی و سیاسی برای تشکیل یک بازار مشترک خزری، اعتماد سازی مشترک برای تقویت همبستگی گروهی کشورهای حوزه خزر برای تبدیل این دریا به یک دریای صلح و دوستی و ثبات جهت نیل به هدف کلانتر توسعه اقتصادی را بسیار با اهمیت خواند.

وی نقش هر یک از کشورهای مهم این منطقه را در رابطه با تشکیل بازار مشترک خزر بسیار حیاتی خواند و گفت که امیدوار است در این میان به ویژه جمهوری اسلامی ایران بتواند نقش مهم تری برای راه اندازی گفت و گوهای جمعی جهت شکل دهی به یک بازار مشترک خرزی به عهده بگیرد.

در این میان آقمراد چاریف، معاون کنسرسیوم دولتی “ترکمن گاز” ترکمنستان نیز از سرمایه گذاران کشورهای حوزه دریای خزر به ویژه کشور جنوب این دریا یعنی ایران دعوت کرد تا هرچه زودتر برای تکمیل صنایع تبدیلی گاز طبیعی به محصولات پتروشیمی در کشورش پیش قدم شود.

وی شنبه هفته قبل در یک کنفرانس خبری در عشق آباد، با اشاره به راه اندازی نخستین و بزرگترین پالایشگاه تبدیل گاز مایع به بنزین در جهان که جمعه گذشته با کمک سرمایه گذاران ژاپنی و ترکیه عملیاتی شد، گفت که این کشور اجرای پروژه‌ای گسترده‌تری را نیز برای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی در دستور کار خود دارد که تحقق آن در درجه نخست به سرمایه گذاری‌های کشورهای حاشیه دریای خزر منوط خواهد بود.

از طریق بندر امیرآباد و بندرعباس قصد صادرات بنزین مازاد را داریم

چاریف با تاکید بر اهمیت منابع هیدورکربنی در جهان و نیز وفور آن در ترکمنستان، از سرمایه گذاران بخش انرژی کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه خواست تا قبل از اینکه وزارت نفت و گاز این کشور بخواهد از کشورهای فرامنطقه ای برای پیشبرد طرح‌های مرتبط بهره ببرد، خود برای توسعه زیرساخت های توسعه اقتصادی منطقه اقدام کنند.

معاون کنسرسیوم دولتی “ترکمن گاز” ضمن اعلام مازاد تولید بنزین یور و-۵ از گاز طبیعی (GTG) در کشورش به واسطه آغاز به کار پالایشگاه جدید در استان آخال، آن‌را زمینه‌ای برای صادرات بنزین و به کشورهای منطقه و جهان از طریق بنادر مهمی چون ترکمن باشی (کشورش) و امیرآباد ایران در دریای خزر و بندر عباس در جنوب ایران برای صادارت به جهان ارزیابی کرد و گفت: ترکمنستان همچنین می‌تواند بعد از راه اندازی خط لوله تاپی به سمت هند و نیز ترانس خزر به سمت دریای سیاه، این بنزین مازاد را از همین مسیر اعلام شده از ایران به جنوب آسیا و اروپا نیز صادر کند.

روز خزر فرصتی برای همکاری اقتصادی و سیاسی کشورهای حاشیه خزر

طبق برنامه و هماهنگی‌هایی که دولت ترکمنستان با کشورهای حاشیه دریای خزر انجام داد، نخستین همایش اقتصادی خزر قرار است در ۱۲ اوت ۲۰۱۹ (۲۱ مرداد) مصادف با “روز خزر” تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند، برگزار شود.

دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر و نمایشگاه های جنبی آن را با هدف ایجاد همبستگی منطقه‌ای و تبدیل این دریا به دریای صلح، دوستی و ثبات در منطقه گردشگری “آوازه” در ساحل دریای خزر برگزار می‌کند.

این همایش با حضور مسئولان و مقام‌های بلندپایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای ساحلی بزرگترین دریاچه راهبردی جهان برگزار می‌شود تا نقش این دریاچه را در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری بررسی و با همفکری شرکت کنندگان راهکاری عملی برای توسعه اقتصادی در منطقه پیدا کند.

مسئولان بلند پایه کشورهای حاشیه خزر مهمان‌های همایش روز خزر

شرکت کنندگان در این همایش شامل اعضای دولت، وزیران، نهادهای رسمی، رؤسای استان‌های مرزی، نمایندگان سیستم بانکی و تجار در حوزه خزر از کشورهای حاشیه این دریا می‌شود و در عین حال نمایندگان برخی نهادهای بین‌المللی در بخش اقتصادی، مالی، حمل‌ونقل، زیست شناسی و علمی از سراسر جهان نیز در این همایش کشورهای حاشیه بزرگترین دریاچه راهبردی جهان شرکت می‌کنند.

برگزاری این همایش، نخستین بار بعد از آنکه ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آن‌را در پنجمین دور نشست سران همسایه خزر در شهر ساحلی “آکتائو” قزاقستان مطرح کرد، توسط قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان با هدف تحکیم مناسبات همه جانبه به ویژه اقتصاد کشورهای حاشیه خزر پیشنهاد شد.

این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ را روز دریای خزر نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌عنوان یک رخداد مهم محیط زیستی، جشن گرفتند.

اهمیت این کنوانسیون منطقه‌ای در این است که تنها معاهده مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌سازگان منحصر به فرد دریای خزر به شمار می‌رود.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نیازمند سرمایه‌گذاری در حمل و نقل دریایی هستیم

ی تیر 16 , 1398
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی بوده که نیازمند سرمایه گذاری و شناسایی بازارهای هدف است.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران - IRISL

شاید برای شما جالب باشد