توسعه سواحل مکران، برگ برنده ایران در تجارت جهانی است

فرماندار و نماینده عالی دولت در جاسک گفت: مکران منطقه‌ای است که شرایط استراتژیک منحصربه‌فرد خاص خود را دارد و زمان زیادی از آن نمی‌گذرد که در میان رسانه‌ها و دولت به آن پرداخته‌شده است اما خطه‌ای با قدمتی باشکوه است که ظرفیت‌های کم‌نظیری در بحث توسعه و سرمایه‌گذاری دارد.

زمان مطالعه: 12 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، محمد رادمهر  با بیان اینکه مکران در سراسر مرز سواحلی خود با آب‌های آزاد بین‌المللی مجاورت دارد، افزود: ظرفیت‌های ارزشمند توریستی و اقتصادی سواحل مکران جاسک تا حد زیادی موردتوجه سرمایه‌گذاران و همچنین دولت قرارگرفته است.

فرماندار شهرستان جاسک خاطرنشان کرد: بندر جاسک که در جنوب شرقی کشورمان قرار دارد یکی از گذرگاه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت ایران و کشورهای حوزه سواحل مکران جاسک است، با توجه به عمق آب‌های ساحلی این بندر پتانسیل و شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و ایجاد تأسیسات عظیم بندری را داراست از این منظر یک امتیاز مهم قلمداد می‌شود.

رادمهر بیان کرد: توسعه مکران فقط باعث ورود ارز و توریست بسیار و کسب درآمدهای ترانزیتی و بانکرینگ کشتی‌ها نخواهد شد، بلکه در درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردم نقش مهمی در بر دارد.

فرماندار شهرستان جاسک اضافه کرد: مکران می‌تواند یاقوت توسعه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی هرمزگان باشد و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی نیز نباید از این فرصت طلایی غافل شوند، لذا اگر به دنبال توسعه کشور و کسب سود هستند جاسک پتانسیل بسیار عالی در این راستا دارد.

توسعه سواحل مکران، برگ برنده ایران در تجارت جهانی است

وی خاطرنشان کرد: این بندر علاوه ‌بر ظرفیت‌های منحصربه‌فرد اقتصادی و ترانزیتی و دسترسی آسان و سریع به‌ بازارهای هدف، ظرفیت منحصربه‌فرد کشاورزی و صادرات محصولات گلخانه‌ای را نیز دارد.

رادمهر به موقعیت مهم و کم‌نظیر سواحل مکران بندر جاسک اشاره کرد و گفت: سواحل شهرستان جاسک با داشتن زیرساخت‌های مهم می‌تواند نقش محوریت اصلی در اتحاد اقتصادی با ادامه این سواحل در شهرها و استان‌های دیگر ایفا کند.

جاسک نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر دسترسی به بازار کشور عمان است

وی از سواحل مکران جاسک به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم منطقه‌ای حمل‌ونقلی و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل و ترانزیت نام برد و افزود: سواحل مکران جاسک، پتانسیل این را دارد که منطقه‌ای ایده‌آل برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات موردنیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای تبدیل شود.

فرماندار و نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک با بیان اینکه سواحل جاسک یکی از، نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر دسترسی به بازارهای کشور عمان و… است، منطقه سواحل جاسک را منطقه‌ای برای تبدیل‌شدن به کانون مهم سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف اقتصاد دریا محور و هاب لجستیک و ترانزیت منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان از حضور و مشارکت همه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای منطقه و دیگر کشورها استقبال می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که همه فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از حمایت کامل دولت جمهوری اسلامی ایران برخوردار خواهند بود.

رادمهر خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم با برپایی همایش بین‌المللی توسعه مکران جاسک در آینده‌ای نزدیک، بتوان به معرفی و نقطه عطفی در توسعه این سواحل با حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و فعالان بین‌المللی در حوزه‌های مختلف تولید و تجارت منطقه دست‌یابیم.

وی ادامه داد: سواحل مکران از مزیت‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نسبت به مناطق مشابه خود در کشورهای منطقه برخوردار است که این مزیت‌ها باید به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.

رادمهر با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی جاسک، بهترین گزینه برای مرکزیت سواحل مکران ایران است و می‌تواند به‌عنوان یک هاب ترانزیت نقش‌آفرین باشد، اظهار کرد: حدود یک دهه پیش رهبر معظم انقلاب از اهمیت توسعه مکران نام بردند که این امر سرآغازی برای توجه به این منطقه بکر در ساحل شرقی کشور شد.

وی ابراز کرد: در ادامه نظر مساعدی مقام معظم رهبری، دولت تدبیر و امید به‌طورجدی موضوع را موردتوجه قرارداد و رئیس‌جمهور با سفر به جاسک به‌صورت رسمی از توجه جدی به توسعه سواحل شرق کشور با ایجاد سازوکارهای لازم منطقه ویژه اقتصادی مکران سخن گفت و خوشبختانه نگاه دکتر همتی نماینده عالی دولت در استان و استاندار هرمزگان به موضوع توسعه سواحل مکران نگاهی توسعه محور و بسیار مساعد است که بحمدالله خروجی تمرکز ایشان منجر به انجام کارهای بسیار ارزشمند و بی‌نظیری در این زمینه شده است و این مهم با عنایت ایشان به‌طور جد ادامه دارد.

مکران الماسی پنهان در ایران‌ زمین  است

رادمهر عنوان کرد: توسعه سواحل مکران به‌عنوان یک بحث راهبردی مهم و استراتژیک مطرح است؛ این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه امنیت ملی و دفاعی، توسعه متعادل، محرومیت‌زدایی، انرژی، صنعت، حمل‌ونقل و حتی کشاورزی و تجاری را به همراه دارد.

وی مکران را به الماسی پنهان در ایران‌زمین تعبیر کرد که باید جایگاه آن بیشتر شناخته شود و متناسب با آن سرمایه‌گذاری شود.

توسعه سواحل مکران

فرماندار شهرستان جاسک خاطرنشان کرد: مکران می‌تواند دروازه‌ای برای توسعه پایدار ایران باشد. از این منظر توسعه سواحل مکران پایداری در منابع طبیعی و محیط‌زیست، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی را در بر خواهد داشت.

رادمهر توسعه پایدار را محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط‌زیست دانست و عنوان کرد: توسعه پایدار فرایندی است در جهت استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، سمت‌گیری توسعه فناوری و ایجاد منطقه‌ای پایا که رشد چندجانبه‌ای را در پی دارد که سواحل مکران این پتانسیل‌ها را به‌خوبی دارد.

رادمهر توسعه سواحل مکران را برگ برنده ایران در تجارت جهانی دانست و افزود: اهمیت ویژه این منطقه برای رونق اقتصادی کشور مهم است و توجه به توان محیطی ایران با رویکرد اقتصاد دریا محور بر پایه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر موردتوجه مسئولین بوده است که بخشی عظیمی از این رویکرد می‌تواند توسعه منطقه‌ای سواحل مکران باشد.

وی اضافه کرد: این منطقه به لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی دارای سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و از سویی دریای عمان جزو حوزه استراتژیک اقیانوس هند و یکی از پنج حوزه استراتژیک جهان است لذا سواحل مکران از موقعیت بسیار مهم اقتصادی در بحث اقتصاد مقاومتی برخوردار است و با توسعه آن می‌تواند بازوی توانمندی برای اقتصاد کشور و صادرات و ارزآوری محسوب شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک افزود: بخش عمده امرارمعاش مردمان جاسک کشاورزی، دامداری و صیادی و بخشی نیز تجارت است این منطقه بخش اعظم خط ساحلی مکران را به خود اختصاص داده است توسعه این شهرستان از طریق توسعه سواحل مکران با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی و دامداری، گردشگری، ذخایر انرژی، بندری و تجاری بسیار می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی و همچنین اشتغال و معیشت مردمان این منطقه نقش‌آفرین باشد.

وی گفت: توجه به توان محیطی ایران با رویکرد اقتصاد دریا محور و بر پایه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر موردتوجه مسئولین بوده است که بخشی از این رویکرد می‌تواند توسعه منطقه‌ای سواحل مکران باشد این منطقه به لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی دارای سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و از سویی دریای عمان جزو حوزه استراتژیک اقیانوس هند و یکی از پنج حوزه استراتژیک جهان است لذا سواحل مکران از موقعیت بسیار مهم اقتصادی در بحث اقتصاد مقاومتی بهره‌مند و می‌تواند بسیار در این تأثیرگذار باشد.

رادمهر ابراز کرد: بخش عمده امرارمعاش مردمان جاسک کشاورزی، دامداری، صیادی و بخشی نیز تجارت است این منطقه بخش اعظم خط ساحلی مکران را به خود اختصاص داده است توسعه این شهرستان از طریق توسعه سواحل مکران با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی و دامداری، گردشگری، ذخایر انرژی، بندری و تجاری بسیار می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی، صادرات و واردات و ارزآوری برای کشور و همچنین اشتغال معیشت مردمان این منطقه نقش‌آفرین باشد و در یک جمله از طرح توسعه مکران می‌توان به سکوی توسعه کل ایران یادکرد.

توسعه دریایی و حمل‌ونقل تنها به داخل کشور نباید خلاصه شود

فرماندار جاسک بیان کرد: اجرای طرح توسعه سواحل مکران یکی از معدود پروژه‌های بسیار مهمی است که در دولت تدبیر و امید کلید خورده است و با جدیت ادامه دارد و قطعاً این مهم می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشد.

رادمهر خاطرنشان کرد: در واقع این نقطه از خاک کشور به‌واسطه موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد، از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند به قطب اصلی تبادلات تجاری و صنایع دریایی در منطقه تبدیل شود.

وی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های قابل‌اجرا در این منطقه، احداث مراکز تعمیر و بازسازی برای انبوه کشتی‌ها و سایر شناور‌های بزرگ و کوچکی است که در منطقه تردد دارند لذا این مهم در دستور کار برنامه‌های این طرح بزرگ است.

رادمهر ادامه داد: این طرح می‌تواند در مورد مراکز ساخت کشتی و شناور‌های دریایی نیز مصداق داشته باشد و صنعت کشتی‌سازی ایران را به اوج برساند.

وی اضافه کرد: همچنین، با توجه به جایگاه ایران در تولید انواع سوخت از جمله سوخت موردنیاز کشتی‌ها و نظر به اینکه بخش عمده سواحل ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان مستعد احداث جایگاه‌های سوخت‌رسانی دریایی و موضوع مهم بانکرینگ نقش‌آفرین برای اقتصاد کشور ‌باشد، لذا اجرای این طرح بزرگ از جنبه‌های مختلف می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.

رادمهر خاطرنشان کرد: طرح توسعه سواحل مکران در حوزه خدمات بانکرینگ و حمل‌ونقل بین‌المللی می‌تواند برای کشور بسیار درآمدزا باشد.

وی افزود: توسعه دریایی و حمل‌ونقل تنها به داخل کشور نباید خلاصه شود و طبق برنامه‌ها سهم ایران از بانکرینگ منطقه بایستی افزایش یابد.

رادمهر خاطرنشان کرد: تصور ما از بانکرینگ ممکن است فقط تأمین سوخت باشد درصورتی‌که این صنعت فراتر از مقوله تأمین سوخت بوده و سایر خدمات نظیر تعمیرات، کارکنان کشتی، هتلینگ و… را نیز در برمی‌گیرد که این مهم در جای خود نیز حجم عظیمی اشتغال‌زایی و تأمین امرارمعاش مردم سواحل مکران در بر خواهد داشت.

فرماندار جاسک در خصوص پتانسیل‌های سواحل مکران در حیطه هاب انرژی اظهار کرد: بهره‌برداری هم‌زمان از زیرساخت‌های مختلف انتقال و تولید انرژی نظیر شبکه گاز و برق موضوعی است که تحت مفهوم انرژی مطرح است این مهم از مسائلی است که موردتوجه سرمایه‌گذاران در این حوزه است لذا حوزه مکران پتانسیل تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه را دارد که برای این مهم نیز تاکنون اقدامات مهمی انجام‌شده است و پیش‌بینی می‌شود که مکران تبدیل به یک هاب انرژی بسیار بزرگ در منطقه شود.

رادمهر افزود: تأکید بر لزوم توسعه قدرت دریایی کشور بارها توسط مقام معظم رهبری مطرح‌شده است. بحث توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه برای نیل به افق و چشم‌انداز ایران 1404 مطرح و از بندهایی است که مورد اتفاق‌نظر قرارگرفته است.

رادمهر از تدابیر سازنده دولت برای تبدیل‌شدن سواحل مکران به یکی از ثقل‌های منطقه به‌عنوان قطب انرژی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تبدیل سواحل مکران به هاب انرژی زمینه‌ساز توسعه و رشد اقتصادی کشورمان خواهد شد.

وی اضافه کرد: بحث هاب انرژی موضوعی است که هم می‌تواند در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، و هم الگویی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین نهادینه کردن دانش ایرانی در منطقه خاورمیانه و توسعه اقتصاد دانش‌محور در کشور باشد بنابراین به‌جرئت می‌توان گفت یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای تبدیل ایران به هاب انرژی پتانسیل سواحل مکران است.

آغاز  عملیات اجرایی  بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور در جاسک

این مقام مسئول ادامه داد: البته نباید از نظر دور داشت که موقعیت جغرافیایی و مزیت‌های نسبی موجود در ایران نیز عاملی در جهت رشد و تقویت این امر بوده است که در این دولت بخش عظیمی از این پتانسیل‌های بالقوه، بالفعل شده است. در سال‌های اخیر استفاده از مفهوم هاب انرژی به‌عنوان یک‌راه مناسب برای استفاده از سیستم‌های انرژی چند حاملی رواج پیداکرده ‌است.

رادمهر با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ ذخایر نفت و گاز در جهان، خاطرنشان کرد: نظر به ظرفیت‌هایی که در سواحل مکران در خصوص پتانسیل‌های پایانه‌های نفتی وجود دارد این منطقه مستعد هاب انرژی در کشور است با توجه به پتانسیل شهرستان جاسک و موقعیت جغرافیایی، این منطقه برتری محسوسی در زمینه تبدیل‌شدن این مهم را در ایران دارد.

فرماندار جاسک در خصوص بحث پایانه‌های نفتی اظهار کرد: با حمایت‌ها و پیگیری مجدانه استاندار هرمزگان، بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور عملیات اجرایی آن شروع‌شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است این پایانه صادراتی کشور با ظرفیت صادرات یک‌میلیون بشکه در ساحل دریای عمان به بهره‌برداری برسد. با ساخت بزرگ‌ترین پروژه که در خارج از حوزه خلیج‌فارس در سواحل مکران(دریای عمان) است بدین ترتیب نیازی به عبور نفت‌کش از تنگه هرمز نخواهد بود.

رادمهر افزود: مزیت دیگر احداث این پایانه در ساحل جاسک، کاهش فاصله نفت‌کش‌ها با بازارهای مصرف خواهد بود؛ برآورد می‌شود که با راه‌اندازی این پایانه، حدود یک هزار کیلومتر از مسیر حرکت نفت‌کش‌ها کاسته شود که در کاهش هزینه رفت‌وآمد نقش دارد. احداث یک خط لوله ۲۲۰۰ کیلومتری و ساخت مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۲۰ میلیون بشکه، از اقداماتی است که برای راه‌اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک ابراز کرد: در مورد پروژه اتصال لوله نفت به جاسک که قرار است تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسمی برسد گفت: از طریق بهره‌برداری این پروژه ما توانایی ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام را دارا خواهیم شد و این مهم صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت را تضمین می‌کند.

پایانه نفتی جاسک سبب  کاهش فاصله نفت‌کش‌ها با بازار‌های مصرف می شود

وی بیان کرد: طرح عظیم ساخت پتروپالایش در سواحل مکران می‌تواند نقش مهمی در رونق این مناطق ایفا نماید و روند توسعه این شهرستان‌ها را بیش‌ازپیش شتاب بخشد. این طرح مهم نفتی با سرمایه‌گذاری 5/5 میلیارد یورویی بخش خصوصی در زمینی به مساحت 850 هکتار در سواحل مکران احداث می‌شود.

فرماندار شهرستان جاسک گفت: با اجرای این طرح بزرگ سرمایه‌گذاری بستر فراهم‌سازی 14 نوع محصول نفتی و پتروشیمی ایجاد خواهد شد که این مهم جزو طرح‌های توسعه سواحل مکران قلمداد می‌شود.که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1402 به بهره‌برداری کامل برسد.

رادمهر افزود: این طرح نفتی در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس احداث می‌شود.

فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: پایانه جاسک که عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور در دریای عمان را از آن خود کرده و در کنار تأمین امنیت صادرات نفت، کاهش فاصله نفت‌کش‌ها با بازار‌های مصرف و مزایا آن را نیز به دنبال دارد.

وی در پایان گفت: این پایانه یکی از ترمینال‌هایی است که هدف از ساخت آن تنوع‌بخشی به پایانه‌های صادرات نفت کشور بوده که ضرورت ساخت آن به‌عنوان بازوی کمک‌رسان در نزدیکی پایانه نفتی خارک از سال‌ها قبل احساس شده بود.

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید:

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رشد خوب هرمزگان در پرورش ماهیان خاویاری

ش مرداد 5 , 1398
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان در بازدید از مزارع آبزی پروری قلعه قاضی بندرعباس با اشاره به رشد خوب هرمزگان در پرورش ماهیان خاویاری گفت: پرورش ماهی خاویاری مکمل کشاورزی کشاورزان هرمزگان است.
ماهیان خاویاری

شاید برای شما جالب باشد