بندر اقیانوسی چابهار رونق گرفت؛ افزایش ۴۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش داشته است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر چابهار در سالجاری عملکرد مثبت و رو به رشدی را تجربه می‌کند؛ گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش داشته است.

بهروز آقایی  اظهار داشت: میانگین افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

او  به عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: افزایش کیفیت و کاهش زمان فرآیند تخلیه و بارگیری کالا در بندر از موضوعات مهمی است که برای صاحبان بار و کالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش صادرات از بندر چابهار بیان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این مهم نشان از بازاریابی مستمر، جذب تجار و صاحبان کالا در داخل و خارج از کشور است.

او  گفت: رشد صادرات از جمله مقوله‌هایی است که نشانگر تولید ثروت در کشور بوده و افزایش ۲ برابری آن در بندر چابهار بسیار امیدوار کننده است.

رشد ۱۰۶ تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در چابهار

آقایی همچنین درخصوص تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی افزود:خوشبختانه در این زمینه نیز رشد ۱۰۶ درصدی را شاهد هستیم.

او افزود: تردد شناورهایی با ظرفیت بیشتر از هزار تن نیز تا پایان مرداد سالجاری بیش از ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تشریح برخی فعالیت‌ها و عملکرد این اداره کل از ابتدای سالجاری تاکنون، افزود: طرح نظارت آنلاین بر مراکز آموزش دریانوردی به منظور ارتقای سطح علمی دریانوردان عملیاتی شده است.

او  ادامه داد: تمامی مراکز آموزش دریانوردی سیستان و بلوچستان زیر پوشش این طرح قرار دارند.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

آقایی بیان کرد: به منظور بهبود کیفیت آموزش و رشد استانداردهای آموزشی ویژه دریانوردان، تمامی این مراکز پس از نصب تجهیزات نظارتی و با دسترسی به اینترنت از هر نقطه قابل پایش و کنترل هستند.

او با اشاره به اجرای این طرح و عملیاتی شدن آن در کمتر از ۶ ماه، خاطرنشان کرد: همزمان با توسعه فناوری‌های نوین در صنعت دریایی و در جهت رشد هر چه بیشتر دانش و مهارت بومی در زمینه دریانوردی بزودی شاهد استقرار شبیه سازهای ناوبری در مقیاس اقتصادی در بندر چابهار خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار به سامانه «تصمیم یار» تردد شناور مجهز می‌شود و هدف از راه اندازی این سامانه ارتقای سطح ایمنی کشتی‌ها در ورود و خروج به بندر و امکان صدور مجوز تردد برای کشتی‌هایی با عمق آبخور بیشتر در فاصله زمانی کوتاه‌تر است.

او  با بیان اینکه افزایش ایمنی دریانوردی در بنادر با روش‌های سخت افزاری و نرم افزاری امکان پذیر است ادامه داد: سامانه تصمیم یار تردد شناور به مدیران و کارکنان این اداره کل در نحوه پهلودهی شناورها در اسکله‌ها کمک می‌کند.

آقایی اظهار داشت: از آنجایی که جزر و مد بر تردد کشتی‌ها تاثیرگذار است می‌توان با استفاده از این سامانه بهترین زمان را برای پهلوگیری کشتی‌ها در نظر گرفت.

او  به افتتاح ۲۱ پروژه دریایی و بندری هفته دولت در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها با اعتباری بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: برج کنترل بندر شهید بهشتی، دایک حفاظت ساحلی جنوب شرقی و تاسیسات زیر بنایی مجتمع بندری شهید بهشتی چابهار سه پروژه مهمی بودند که عملیات ساخت آن از محل اعتبارات ملی و همزمان با هفته دولت آغاز شد.

توسعه بندر چابهار به عنوان هاب منطقه

او  زیربنای پروژه برج کنترل را هزار و ۵۰۰ مترمربع اعلام کرد و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده برج کنترل بندر شهید بهشتی که به عنوان نماد شهر چابهار نیز تلقی می‌شود در مدت ۲۴ ماه ساخته خواهد شد.

آقایی اظهار داشت: مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و انبارهای چند منظوره نگهداری کالا با سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز از دیگر پروژه‌هایی است که عملیات اجرایی آن به مناسبت هفته دولت در بندر شهید بهشتی آغاز شد.

او بهره برداری از یک فروند قایق یگان حفاظت تولید شده توسط مهندسان و متخصصان داخلی، بهره برداری از بویه‌ها و علائم کمک ناوبری دریایی، بهره‌گیری از کانال‌های دسترسی با بیش از یک میلیون متر مکعب لایروبی، راه اندازی ایستگاه جزر و مد سنجی، فرستنده رادیویی جدید و ایستگاه هواشناسی ساحلی بندر شهید بهشتی و افتتاح تعدادی از پروژه‌های دریایی را از دیگر طرح‌های مهم این بندر در هفته دولت عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار قابلیت تبدیل شدن به مرکز بزرگ تجاری، تخلیه و بارگیری منطقه را دارد و این امر با همت نظام جمهوری اسلامی در حال محقق شدن است.

او  بیان کرد: تجهیز بندر چابهار به تجهیزات استراتژیک و قابلیت این بندر در پهلودهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور و با بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، افزایش ظرفیت عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک مدرن هیچ محدودیتی برای پهلوگیری کشتی و تخلیه و بارگیری انواع کالا وجود ندارد.

آقایی ادامه داد: اختصاص ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار می‌تواند به رونق این منطقه کمک شایانی کند.

او افزود: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و وجود زیرساخت‌ها و تجهیزات در زمینه ترانزیت کالا می‌تواند نقش مهمی در توسعه روابط کشورهای CIS، روسیه، افغانستان با کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند داشته باشد.

منبع: برنا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعمیر نخستین کوپلینگ دریایی متصل به گوی شناور به‌همت متخصصان داخلی+تصاویر

پ شهریور 21 , 1398
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از تولید و تعمیر نخستین کوپلینگ دریایی متصل به گوی شناور به‌همت متخصصان داخلی خبر داد.
تعمیر نخستین کوپلینگ دریایی متصل به گوی شناور به‌همت متخصصان داخلی

شاید برای شما جالب باشد