بازارچه مرزی پسابندر نوید دهنده توسعه اقتصادی در سواحل مکران

موافقت دولت با ایجاد بازارچه مرزی پسابندر در نقطه صفر مرز دریایی چابهار و دشتیاری در ۹۰ کیلومتر شهرچابهار نوید دهنده اشتغال و توسعه اقتصادی و تجاری سواحل مکران است و می‌تواند پس از راه‌اندازی و تکمیل زیرساخت ها نقش مهمی در صادرات و واردات به کشور پاکستان و سایر کشورهای همجوار و هم مرز آبی ایفا کند.

بازارچه مرزی پسابندر چابهار در سواحل مکران

به گزارش مارین‌پرس، مناطق ساحلی پسابندر، گواتر و بریس علاوه بر جاذبه های توریستی از شرایط و ظرفیت خاص اقتصادی و تجاری برخوردارند بطوریکه برخی ها به این منطقه لقب خط طلایی اقتصادی و گردشگری داده اند.

جاذبه های طبیعی و تاریخی مانند کوه های مریخی، سواحل دل نواز و آرامش بخش، تالاب لیپار برای جذب و ماندگاری گردشگران و فرصت های اقتصادی و شیلاتی، جنگل های زیبای حرا، سواحل دلفین ها و دهها جاذبه توریستی، تفریحی، اقتصادی و تجاری در نوار ساحلی چابهار- گواتر و پسابندر وجود دارد که این نقطه را متمایز از سایر مناطق کرده است.

استفاده از ظرفیت های تجاری و گردشگری پسابندر ظرفیت خوبی در توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد دارد که ایجاب می کند فراتر از برنامه های موجود، برنامه ریزی های لازم برای توریسم پذیری و سرمایه گذاری در بخش های مختلف تدوین شود.

تشویق سرمایه گذاران برای فعال سازی ظرفیت ها و کارآفرینی از ضروریات است تا توسعه در این مناطق بکر اتفاق بیفتد و روز به روز شاهد توسعه بیشتر سواحل زیبای مکران که به تعبیر مقام معظم رهبری گنج پنهان است، باشیم.

پسابندر با توجه به موقعیت مهم و استراتژیک گمرک آن در سالهای قبل از انقلاب فعال بوده و بومیان و اهالی بلوچستان از این مرز دریایی دام سبک و سنگین، انواع کالاهایی مورد نیاز و مواد غذایی و ماهی را به کشور پاکستان و کشورهای عربی صادر و یا وارد می کردند و رونق خوبی در بحث اشتغال داشت.

جایگاه بالای پسابندر در حوزه اقتصاد، تجارت و گردشگری

شماری از اهالی روستای پسابندر به اهمیت و جایگاه بالای این منطقه در حوزه اقتصاد، تجارت و گردشگری اشاره و از توجه دولت به این بندر قدردانی کردند.

عبدالولی بلوچ در این باره اظهار داشت: گمرک پسابندر در قبل از پیروزی انقلاب فعال بود اما بعدا به کمیته انقلاب تبدیل و گمرک تعطیل شد که اخیرا بعد از گذشت ۴۱ سال دولت مجددا به اهمیت این مرز دریایی برای اشتغال و توسعه پی برده و بازارچه مرزی آن را به تصویب رسانده است.

وی افزود: این بازارچه رونق و توسعه و افزایش سطح مبادلات تجاری و ورود و خروج انواع کالا را در پی خواهد داشت و فصل جدیدی علاوه بر اشتغال صید و صیادی در حوزه تجارت را شاهد خواهیم بود.

یوسف جمالزاده نیز گفت: با راه اندازی این بازارچه ادوات صید و صیادی، ماهی و انواع کالا را می توانیم صادر و کالاهایی که نیاز داریم وارد کنیم.

وی از دولت برای احیای مجدد مصوبه پسابندر و اجرایی کردن آن قدردانی کرد و افزود: رونق تجارت در این نقطه از نوار ساحلی مکران موجب افزایش اشتغال می شود.

رئیس شورای اسلامی روستای پسابندر نیز گفت: پسابندر از قدیم الایام مورد توجه بوده و با توجه به فاصله نزدیک با گوادر و جیونی پاکستان و ارتباطات و اشتراکات قومی، فرهنگی و اجتماعی می توان تعاملات تجاری را بیش از پیش رونق داد.

راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر موجب پیگیری و حل بهتر مشکلات روستا

دهیار روستای پسابندر نیز اظهار داشت: روستای پسابندر با ۲۵۰ خانوار و جمعیت هزار و۳۰۰  نفر سالها با مشکلات بی آبی، کمبود امکانات ورزشی، بهداشتی و سایر امکانات رفاهی رنج می برد که امیدواریم با راه اندازی بازارچه مرزی توجه دولت و نگاههای جدید مسوولان موجب پیگیری بهتر مسائل و مشکلات آن شود.

عبدالله بلوچ از مهمترین مشکلات روستای پسابندر را بی آبی دانست و خاطرنشان کرد: این روستا در چند قدمی دریا و آب شیرین کن قرار دارد اما همچنان با تانکر آبرسانی سیار می شود و از شبکه آبرسانی خبری نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: مشکلات راه باریک و کم عرض نوار ساحلی پسابندر به چابهار که روزانه شاهد تصادفات و کشته و زخمی های زیاد است دوبانده و حرکتی برای آبرسانی اصولی این روستا شود و سایر امکانات رفاهی، اینترنت و فضای ورزشی و امکانات بهداشتی روستا و تکمیل و طرح هادی آن بعد از گذشت سالها انجام شود.

۱۳میلیارد ریال هزینه برای برخی زیرساخت های بازارچه مرزی پسابندر

معاون سیاسی فرماندار چابهار اظهار داشت: دولت اوایل دهه ۸۰ بازارچه مرزی پسابندر را مصوب کرده اما به دلیل انجام نشده هیچ اقدامی این مصوبه لغو شده بود تا اینکه دولت تدبیر و امید این مصوبه را احیا و زنده کرد.

کورش محمدی افزود: در سال ۱۳۹۵ زمانی که مدیریت بازارچه های مرزی سیستان وبلوچستان را برعهده داشتم مبلغ یک میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری  و ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی برای ساخت ساختمان نگهبانی، سرایداری و دیوارکشی بیش از ۱۴ هکتار اراضی واگذار شده برای ساخت بازارچه مرزی پسابندر هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک با تصویب این بازارچه توسط دولت و با توجه به اندک زیرساخت های موجود می توان بعد از تامین زیرساخت فیبرنوری، شبکه اینترنت و تلفن کار صادرات و واردات را انجام داد، خاطرنشان کرد: این بازارچه مرزی در صورت راه اندازی می تواند انواع کالا، ماهی، میگو، موادغذایی، محصولات کشاورزی وسایر نیازمندی های کشورهای مختلف هم مرز آبی نظیر پاکستان، کشورهای عربی، هند، آفریقا و سایر کشورهای هدف صادر و یا نیازمندی ها استان سیستان وبلوچستان و سایر نقاط کشور تامین شود.

وی ظرفیت مرزپسابندر را برای اشتغال هزاران نفر مهم و راهبردی دانست و خاطرنشان کرد: چابهار هم اینک بیش از پنج هزار هکتار اراضی قابل کشت میگو دارد که می توان سالانه صادرات میگو با توجه به درشتی و بازارپسندی خوب آن را به کشورهای یاد شده انجام داد.

مدیر سابق بازارچه های مرزی سیستان وبلوچستان ادامه داد: کالاهای تولیدی ایران از طریق مرز دریایی و با صرفه بهتر و بدون مشکلات و تصادفات و راههای نامناسب زمینی به شهرهای مختلف از جمله کراچی پاکستان صادرات کرد.

محمدی با اشاره به اینکه واردات دام را می توان مستقیم از هند بدون اینکه ابتدا دام به کشور پاکستان وارد و سپس با هزینه گران تر به ایران وارد شود، انجام داد و سایر نیازمندی ها ۲ طرف به کشورهای عربی، آفریقایی و پاکستان را می توان تامین کرد.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته ساحل دریای عمان از پسابندر تا جاسک  ۱۰ گمرک فعال بوده و تا دهه ۶۰ به کار خود ادامه داده اند ولی متاسفانه بعدها به دلایل مختلف تعطیل شده اند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در استان هرمزگان هر ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر یک گمرک فعال وجود دارد در حالیکه در استان سیستان وبلوچستان بیش از ۳۲۰ کیلومتر مرز آبی فقط یک گمرک در شهر چابهار وجود دارد که با سختگیری های فراوان کالا جابجا می شود.

معاون سیاسی فرماندار چابهار تصریح کرد: راه اندازی بازارچه های مرزی در نوار ساحلی پسابندر تا زرآباد می تواند موجب اشتغال و جابجایی کالا شود و این موارد عینی از توسعه و افزایش خانوارهای سواحل مکران است.

 سالانه ۴۷ هزار تن ماهی تجاری و صنعتی در پسابندر وگواتر صید می شود

مدیر بندر صیادی پسابندر دشتیاری (چابهار) نیز اظهار داشت: ۱۶۵ لنج برودتی، ۷۰ لنج یخی و ۳۵۸ قایق صیادی در پسابندر مشغول صید و صیادی هستند که سالانه بیش از ۴۷ هزار تن ماهی تجاری و صنعتی در این بندر و منطقه گواتر صید و روانه بازار مصرف می شود.

عطا رئیسی با اشاره به اینکه هر لنج برودتی ۲۵ تا ۳۰ نفر، یخی هفت تا ۱۱ نفر و هر قایق ۲ نفر ایجاد اشتغال می کنند، افزود: در مجموع بنادر صیادی پسابندر وگواتر برای چهار هزار و ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند که با راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر هزاران تن ماهی به کشورهای مختلف صادر و درآمد صیادان باتوجه به نرخ ارز دهها برابر شده و برای کشور نیز ارزآوری به همراه دارد.

وی گفت: بندر صیادی پسابندر در سال ۱۳۷۰ ساخته شده و در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده که تاکنون در اشتغال و صید آبزیان نقش مهمی داشته است.

وی با بیان اینکه اسکله پسابندر دارای ۶۶۰ متر طول موج شکن، ۴۲۰ متر بازوی فرعی، ۱۶۰ متر اسکله پهلوگیری، ۵۰ هکتار وسعت حوضچه، ۲.۵ متر عمق آبخور و ۲ هزار و۲۰۰ متر طول راه ارتباطی آن است، خاطرنشان کرد: هشت تعاونی صیادی در پسابندر و گواتر وجود دارد که کارهای سوخت، بیمه و دیگر امور و مشکلات صیادان را پیگیری می کنند.

مدیر بندر صیادی پسابندر دشتیاری (چابهار) ادامه داد: آمار صید سالانه ۱۵ هزار تن ماهی تجاری و ۳۲ هزار تن ماهی صنعتی در این بنادر نشان دهنده تلاش و کوشش صیادان برای افزایش تولید ماهی و رونق شغل صیادی در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه چهار کارخانه کنسروماهی، ۶ کارخانه عمل آوری و سردخانه، ۲ کارخانه یخسازی و یک کارخانه پودر ماهی در این بندر فعال هستند، خاطرنشان کرد: رونق حمل و نقل دریایی می تواند توسعه اقتصادی و تجاری را به همراه داشته باشد.

سهم به‌سزای بازارچه مرزی پسابندر در اقتصاد مردم منطقه

نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری نیز اظهار داشت: خیلی خوشحال هستیم که در جلسه کارگروه اقتصادی دولت، بازارچه مرزی پسابندر به تصویب رسیده است.

معین الدین سعیدی افزود: با توجه به جایگاه استراتژیک این بازارچه و نقش آن در ارتقای مراودات تجاری با کشور پاکستان و غیره این مصوبه می تواند در اقتصاد مردم منطقه سهمی بسزا داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه این بازارچه در سنوات گذشته باطل شده بود که با تلاش های استاندار سیستان وبلوچستان در سالهای اخیر و پیگیری های چند ماه اخیر این مصوبه مجددا احیا شد، خاطرنشان کرد: انشالله با همت مضاعف مسوولان نسبت به پیگیری استقرار ساختارهای گمرکی و اداری و تامین تمام زیرساخت ها و پیش بینی استخدام نیروی انسانی در بازارچه و گمرک پسابندر شاهد رونق صادرات و توسعه اقتصادی در این محدوده باشیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار است پایانه صادرات آبزیان در پسابندر نیز راه اندازی شود که این اقدامات مهم می تواند تحولات عظیمی در حوزه صادرات، تولید و اشتغال به همراه داشته باشد.

سعیدی از اقدامات دولت در توجه به سواحل مکران و به ویژه نگاه مثبت مقام معظم رهبری قدردانی کرد و افزود: افزایش مرزهای دریایی و زمینی و ساخت بازارچه های مرزی در سطح استان سیستان بلوچستان نوید دهنده توسعه و اشتغال در سواحل مکران و جای جای نقاط مرزی استان است.

مرز پسابندر ظرفیت بسیار مهم و ارزشمندی برای توسعه سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: بازارچه مرزی پسابندر شهرستان چابهار پس از مدتها پیگیری از سوی هیات دولت تصویب شد که ظرفیت بسیار مهم و ارزشمندی برای توسعه این استان محسوب می‌شود.

احمدعلی موهبتی اظهارداشت: با وجود مطالعات طرح توسعه محور شرق در دو مرحله هیچگاه بودجه‌های ملی برای این طرح تخصیص نیافته بود اما امروز تحولات ارزشمندی در استان رقم خورده است.

وی افزود: تلاش ما این است که زمان اجرای پروژه‌های جدید را کوتاه‌تر و اولویت‌ها را بر اساس زود بازده بودن و به ثمر رسیدن تعریف کنیم تا اثرات آنها در زندگی مردم ملموس باشد.

وی گفت: بازارچه پسابندر شهرستان چابهار تنها بازارچه مرزی آبی در سیستان و بلوچستان به شمار می رفت که از سال ۱۳۹۵ و با تصویب بازارچه مرزی ریمدان، تعطیل شد.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی و تاسیسات مناسب بازارچه مرزی پسابندر گفت: بازارچه پسابندر توانایی تامین کالاهای مورد نیاز ایالت بلوچستان پاکستان و همچنین انجام مراودات تجاری به ویژه در زمینه صیدماهی با کشورهای عمان، چین و هند را داراست.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ساخت بزرگترین مزرعه شناور انرژی بادی

چ تیر 25 , 1399
ایکوینور، غول انرژی نروژ، در نظر دارد بزرگترین مزرعه شناور انرژی بادی را در کره‌جنوبی بسازد. قرار است در این مزرعه تا ۱۰۰ توربین نصب شود.
مزرعه توربین بادی دریایی ساحلی

شاید برای شما جالب باشد