دمیدن جانی تازه به حمل‌ونقل کشور

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی یادداشتی به اهمیت فناوری و مهندسی در حمل و نقل و لجستیک دنیای امروز پرداخته است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

منوچهر منطقی*

حمل و نقل از جمله‌ صنعت‌هایی است که به سرعت دستخوش بزرگترین تغییرات تاریخی می‌شود. از ماشین‌های خودران گرفته تا هایپرلوپ. این روزها شرکت‌های مختلف با خیالی آسوده ریسک خرید و تجاری سازی روش‌های جدید انتقال و جا به جایی انسان‌ها را می‌پذیرند.

در دهه‌های گذشته کسی فکر نمی‌کرد که روزی شکل سفرهای انسان روی زمین و حتی دیگر سیارات تا این حد دگرگون شود. اﻣـﺮوزه ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ‌ ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮون‌شهری، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎن‌های ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج درﮐـﻼن ﺷـﻬﺮﻫﺎی دﻧـﯿﺎ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸـﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.

به همین دلیل کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال پیدا کردن راه‌های مختلفی برای خلاصی از دست حمل و نقل‌های سنتی و پر زحمت هستند و در این راه تلاش می‌کنند از ابزارهای هوشمندسازی برای مدرن کردن سیستم حمل و نقل خود بهره ببرند.

درعصری که به آن”عصر انفجار اطلاعات” اطلاق می‌شود، مهندسین حمل و نقل در دنیا سعی بر آن دارند تا از فناوری اطلاعات به‌عنوان راهکاری مناسب برای از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ جسته‌ و مشکلات آن‌را به حداقل ممکن کاهش دهند.

در ایران نیز این تغییرات یکی از ضروریات زندگی مدرن و شهری است که باید مورد توجه مسوولان شهری و مدیران ارشد قرار گیرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهای پیشتاز در این زمینه است که با تغییر چارت سازمانی مرکز ملی فضایی به ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته نخستین قدم‌ها را برای هوشمند سازی و ایجاد تغییرات اساسی در این عرصه برداشته است.

در واقع این ستاد بر اساس ماموریتی که دارد باید با توجه به مزیت‌ها و مقتضیات بومی و بهره‌مندی از دستاوردهای مفید ملی و بین‌المللی برای هم‌افزایی فعالیت‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل پیشرفته اهتمام کند.

این تلاش‌ها در بخش‌های مختلفی چون جاده‌ای، ریلی دریایی و هوایی صورت می‌گیرد. ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی به کمک فناوری‌های فضایی و کلیه حوزه‌های مرتبط نظیر وسایل نقلیه الکتریکی، ساخت تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات، راهسازی، اسکله و تجهیزات بندری به یکپارچه سازی این حوزه‌ها می‌پردازد. این تلاش‌ها در تعامل با دستگاه‌های اجرایی ذیربط با این حوزه در سطح کشور صورت خواهد گرفت.

استفاده از متخصصین برجسته و نخبه و وجود پشتوانه قوی علمی یکی از پیش نیازهای هوشمندسازی حمل و نقل در کشور است. در واقع برای تحقق این امر چاره‌ای نیست جز باز کردن راه برای ورود جوانان و و فارغ‌التحصیلان به این عرصه پر کاربرد. متخصصانی که می‌توانند با تکیه بر همت، غیرت و توانمندی خود جانی تازه به حمل و نقل کشور بدمند.


*دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

3 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل