دیپلماسی تجاری باید فعال شود

باوجود سرمایه‌گذاری در توسعه حمل‌ونقل کشور اما همچنان از ظرفیت‌های ایجادشده به‌طور کامل استفاده نمی‌شود.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، چند ماهی است از افتتاح راه‌آهن قزوین رشت می‌گذرد، این خط با اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور از اولویت‌های اصلی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور بود که اسفندماه سال گذشته به ثمر نشست، با احتساب اینکه  سال گذشته استان همدان و کرمانشاه نیز به شبکه ریلی پیوستند می‌توان  چنین گفت که در دو سال گذشته به‌طور متوسط سالیانه ۵۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده‌ شده و راه‌آهن کشور از این حیث دو سال طلایی در تاریخ خود را رقم‌ زده است.

اما به‌ موازات این ظرفیت به وجود آمده، بخش‌های بهره‌بردار کشور، همچنان برای استفاده از آن، غافل هستند و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی کشور، شاهد از دست دادن نقش ایران در ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا هستیم و پروژه «راه ابریشم» چین نیز با کمترین مشارکت ایران راهش را ادامه داده است.

سؤال اینجاست این ظرفیت‌ها  را چگونه  باید بکار بگیریم؟

کارشناسان، سرمایه‌گذاری ناکافی ایران در توسعه جاده‌ها، راه‌آهن و بندرها را دلیل اصلی تغییر مسیر ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا می‌دانند و معتقدند ایران باکم توجهی به پروژه راه ابریشم چین، از فرصتی که در آن‌ حدود ۶۰ کشور و نیمی از جمعیت جهان مشارکت خواهند داشت، غافل مانده است.

باید در نظر داشت در شرایط تحریم کشور، فرصت استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی، دریایی و جاده‌ای کشور نباید رها شود و دولت برای استفاده از این فرصت منحصربه‌فرد می‌بایست ارتباط بین‌المللی خود با همسایگان را با تکیه‌ بر ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور ارتقاء دهد و با رایزنی‌ها مستمر و مؤثر در حوزه روابط بین‌الملل، خود را قبل از اعمال فشارهای مضاعف جدید تحریمی امریکا به حاشیه امن تجاری برساند.

منبع: آنا

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

3 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل