معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: با توجه به اهمیت محیطهای دریایی پیرامونی کشور از نظر منابع زیستی و غیر زیستی، وجود استرس روز افزون بر این محیطها، تدوین برنامه پایش بلندمدت در همه زمینههای مرتبط با آن ضروری است.
به گزارش ماریننیوز، «حمید علیزاده لاهیجانی» افزود: در برنامه پایش، نواحی ساحلی دریاهای پیرامونی ایران که در مناطق بین کشندی و زیرکشندی (تا عمق ۳۰ متر) خلیج فارس و دریای عمان و آبهای ساحلی و دور از ساحل ( تا عمق ۸۰۰ متر) دریای خزر صورت میگیرد، پارامترهای مختلف اقیانوس شناختی در جریان عملیات منظم میدانی، استفاده از دادههای ماهوارهای و هواشناختی که برداشت میشود، میتواند در برنامههای مدیریت جامع مناطق ساحلی (ICZM) و توسعه با محوریت دریا(MSP) مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: این برنامه کلان همچنین نگاهی ویژه به رصد و مطالعه حوادث دریایی – جوی پیشبینی نشده مانند کشند قرمز، اثرات سیلاب در محیط دریایی و توفانهای دریایی دارد که از آن جمله میتوان به مطالعه پارامترهای مختلف هیدرولوژی و هیدروبیولوژی در مصب اروندرود، مند، خلیج گرگان و رودخانه باهوکلات در استانهای جنوبی و شمالی کشور و پس از سیلابهای فرودین ماه ۱۳۹۸ اشاره کرد.
علیزاده لاهیجانی تصریح کرد: در برنامه پایش دور از ساحل خلیجفارس و دریای عمان، در فاز اول (۲ سال نخست) با توجه به عدم شناخت کافی از فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی حاکم بر این محیط و عدم اطلاع دقیق از تغییرات زمانی کوتاه مدت (ماهانه و چند سالانه) علایم و فاکتورهای محیطی، برنامهریزی برای پایش در برخی ایستگاههای منتخب در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با فرکانس زمانی ۴ بار در سال انجام شده است.
وی ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت شناور تحقیقاتی کاوشگر خلیجفارس تاکنون، در راستای برنامه پایش اقیانوسشناسی خلیجفارس و دریای عمان، پنج گشت دریایی با کدهای PGE1801، PGE1802، PGE1803، PGE1804 و PGE1901 در محدوده آبهای خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در چهار فصل مختلف سال (دی ماه ۱۳۹۶، اردیبهشت ۱۳۹۷، شهریور و مهر ۱۳۹۷، آذر و دی ۱۳۹۷ و اردیبهشت ۱۳۹۸) برگزار شده که در مجموع، طی حدود ۷۰ روز ماموریت دریایی (۸۵۰ نفر روز) تعداد ۱۴۰ ایستگاه (با احتساب تکرارهای فصلی در برخی ایستگاهها) مورد اندازهگیری و نمونهبرداری قرار گرفته است.
علیزاده افزود: بیشترین تعداد ایستگاهها (۵۸ ایستگاه) در گشت دریایی PGE1901 مورد ارزیابی، اندازهگیری و نمونهبرداری قرار گرفت که از نظر پوشش جغرافیایی از دهانه اروند در شمال غرب خلیجفارس تا روبروی خلیج چابهار در دریای مکران را پوشش میدهد، در این گشت دریایی نمونهبرداری از آب، رسوب و شناورزیهای دریایی از مناطق کم عمق نزدیک ساحل (عمق حدود ۱۰ متر) تا اعماق بیش از ۱۰۰۰ متر در دریای عمان انجام شده است.
معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: استفاده از دادههای جمع آوری شده در گشتهای دریایی در برنامههای پایش محیطهای ساحلی و دریایی پیرامونی ایران، نقش بسزایی در روند توسعه دریامحور دارد. در این راستا کارگاه آموزشی «پایش دریاهای ایران» به منظور ارایه گزارشی از تاریخچه گشتهای دریایی در خلیجفارس، دریای عمان و دریای خزر و فعالیتهای اخیر پژوهشگاه در رابطه با پایش محیطهای دریایی ساحلی و دور از ساحل فردا – ۲۲ تیر ۹۸ – در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار میشود.
منبع: ایرنا
همچنین بخوانید:
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…