بندر بریس؛ مروارید مکران

بندر بریس یکی از ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید در حوزه شهرستان دشتیاری و نوار ساحلی چابهار- گواتر نقش مهمی در صید و صیادی، اشتغال، تولید و رونق گردشگری دارد.

اسکله صیادی بندر بریس
زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، سواحل مکران دارای بنادر متعدد تجاری و صید و صیادی است بطوری که علاوه بر بریس ۱۰ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل «تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، گواتر، جد، تنگ و پسابندر» در حوزه شهرستان های چابهار، دشتیاری و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

بندرصیادی و گردشگری بریس در نوار ساحلی چابهار- گواتر در جنوب سیستان و بلوچستان با غروبی زیبا، ساحلی دلنشین مکانی برای تماشای همزمان دریا، ساحل ماسه ای و کوه‌های مریخی یا مینیاتوری است.

هزار و ۲۲۸ صیاد به وسیله  ۱۹۱ قایق فایبرگلاس، ۸۰ قایق چوبی، ۶۹ فروند لنج یخی و ۵۷ فروند لنج سردخانه دار در بندر بریس مشغول فعالیت های صید وصیادی هستند

استفاده مناسب از ظرفیت ها و توانمندی ها به ویژه ذخایر خدادادی دریا می تواند روز به روز بر رونق اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر مهمی بگذارد.

چابها و کنارک در محدوده سواحل مکران به آب های اقیانوس هند متصل هستند و موقعیت مناسبی برای آبزی پروری دارند. وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار اشتغال دریا محور در سواحل چابهار و کنارک توانسته بیش از ۲۱ هزار نفر را در بخش شیلات مشغول به کار کند.

اسکله صیادی بندر بریس در سواحل مکران

فعالیت بیش از 21 هزار صیاد

معاون صید وبنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان اظهار داشت: هم اینک براساس آخرین آمارها یکهزار و ۲۶۵ فروند قایق فایبرگلاس، ۱۶۳ قایق چوبی، ۴۳۶ فروند لنج یخی و ۵۲۴ فروند لنج سردخانه دار با ۲۱ هزار و ۷۸۱ نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

عطاالله رئیسی افزود: اسکله بندر صیادی بریس یکی از ۱۱ بندر صیادی و جایگاه تخلیه صید در سواحل مکران است که از نوع سنگی و بتنی با عمق آبخور ۲ متر، طول راه ارتباطی ۸۰۰ متر، طول موج شکن ۵۹۴ متر، پهلوگیری اسکله ۱۶۰ متر، بازوی فرعی ۹۵ متر، طول موج شکن فرعی ۲۹۵ متر، ظرفیت پهلوگیری همزمان سه فروند لنج در زمان تخلیه صید و وسعت حوضچه آن ۲۵ هکتار است.

اسکله صیادی بندر بریس در شب

وی بیان کرد: بندر صیادی بریس در سال ۱۳۶۸ ساخته و در سال ۱۳۷۱ بهره برداری شد و هم اینک برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارد و علاوه بر این، ظرفیت و پتانسیل مهمی برای گردشگری محسوب می شود.

ضرورت لایروبی بندر صیادی بریس

وی برلایروبی بندر صیادی بریس تاکید و خاطرنشان کرد: گل و لای جمع شده در حوضچه این بندر با گذشت چندین سال صیادان را برای رفت وآمد به دریا و فعالیت صید و صیادی با مشکلات جدی مواجه کرده که لایروبی این بندر بسیار ضروری است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان گفت: هشت واحد صنایع شیلاتی به تفکیک کاربری ۲ کارخانه کنسروماهی، چهار کارخانه عمل آوری و سردخانه، یک کارخانه یخسازی، یک کارخانه پودر ماهی و پنج تعاونی صیادی در بندر بریس فعال هستند.

اسکله صیادی بندر بریس

وی تصریح کرد: همچنین ۱۰۷ واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی وجود دارد که از جمله آنها ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به صیادان

وی بر توسعه اسکله ها و محل تخلیه صید، روشنایی و آسفالت و یا سنگفرش محدوده بنادر صیادی، تسریع در تخصیص اعتبار برای لایروبی بنادر بریس، تیس و هفت تیر، حصارکشی محوطه های اداری، ساخت جایگاه سوخت و آتش نشانی برای اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه های شهرک صنعتی، سردخانه، عمل آوری و کارخانه یخسازی بریس تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.

صیادان بلوچ بندر بریس

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: اسکله های ماهیگیری چابهار، دشتیاری و کنارک جذابیت فراوانی برای گردشگران دارند و سالانه هزاران نفر از مسافران در فصول مختلف سال برای مشاهده عملیات تخلیه و بارگیری صید روزانه ماهی به بندر بریس و سایر بنادر صیادی سفر می کنند.

رئیسی گفت: در سالهای خوب که همه شناورها به دریا بروند سالانه شاهد صید بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار تن ماهی شامل ۱۴ هزار تن ماهی تجاری و ۲۸ هزار تن ماهی صنعتی هستیم.

بریس منطقه بکر با ظرفیت های گردشگری

گردشگران علاوه بر سفر به شهر و منطقه آزاد چابهار در ایام تعطیلات می توانند با سفرهای یکروزه از نوار ساحلی چابهار- پسابندر، گواتر و اسکله بریس دیدن کنند و از نمایی متفاوت به تماشای دریا، ساحل ماسه ای و کوههای مریخی بپردازند و از آن لذت ببرند.

طلوع و غروب خورشید همراه با نور کشتی ها در شب، موقعیت مناسب در دهانه اقیانوس هند، ساحل صخره ای با منظره برخورد موج به صخره های پر ارتفاع، انواع خرچنگ ها و لاک پشت‌هایی که روی صخره همبازی امواج اند و نسیم روح بخش کنار ساحل بریس همه و همه جلوه نابی از طبیعت شاعرانه چابهار و کنارک در محدوده بنادر صیادی را به تصویر می کشد.

روستای بریس با آب و هوای گرم و مرطوب موقعیت راهبردی در ساحل دریای عمان دارد و از نقاط مورد پسند گردشگران در حوزه شهرستان چابهار است.

چابها و کنارک در محدوده سواحل مکران به آب های اقیانوس هند متصل هستند و موقعیت مناسبی علاوه بر آبزی پروری(ماهی و میگو)؛ جذابیت های فراوان گردشگری دارند که هر مسافری در سفر به این شهرستان های ساحلی از ۱۱ بندر صیادی بویژه بریس در مسیر ساحلی چابهار- گواتر دیدن می کند.

سواحل صخره ای و مرتفع بریس چابهار ثبت ملی
سواحل صخره ای و مرتفع بریس که ثبت ملی شده است

گردشگران با سفر به بندر بریس می توانند از زیبایی های صخره های اعجاب انگیر در ساحل دریا، کوههای مریخی یا مینیاتوری و طبیعت بکر و رویایی این منطقه دیدن کنند.

فعالیت 2 اداره کل شیلات در سیستان و بلوچستان

به گزارش مارین‌پرس، بندر صیادی بریس با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر از توابع شهرستان دشتیاری و محدوده نوار ساحلی چابهار به گواتر واقع شده و فاصله آن از نگور مرکز شهرستان دشتیاری ۴۴ کیلومتر و تا شهر چابهار ۶۰ کیلومتر است.

ویدئو: بندر بریس چابهار

گفتنی است سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات آب‌های ساحلی سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پل آبی ولوومیر شاهکار مهندسان هلندی

ش خرداد 14 , 1401
ویدئو از شهکار مهندسی پل آبی ولوومیر هلند-Veluwemeer Aqueduct را تماشا کنید.
پل آبی ولوومیر هلند-Veluwemeer Aqueduct

شاید برای شما جالب باشد