همکاری‌نکردن بانک‌ها؛ معضلی برای متقاضیان پرورش ماهی در قفس

صنعت پرورش ماهی در قفس چند سالی است که جهت احیای آبزیان و اشتغال مولد و پایدار در کشور شکل گرفته و جای گسترش دارد، اما به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید تجهیزات دریایی، هر مزرعه پرورش ماهی در قفس نیاز به شناور دارد که باید از طریق دریافت وام بانکی صورت گیرد که متاسفانه بانک‌ها در این زمینه با دارندگان مزارع همکاری نمی‌کنند.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، روش‌های مختلفی برای تولید و تکثیر ماهی وجود دارد از جمله پرورش درون استخر، پرورش در مسیر رودخانه‌ها و سدسازی، یکی از جدیدترین روش‌های پرورش ماهی استفاده از محیط دریا برای پرورش ماهی است.

در این روش ماهی در محیط دریا پرورش یافته و برای اینکه دسته ماهی در محدوده مشخصی نگهداری شوند از قفس‌های توری استفاده می‌شود، در این روش زیست‌بوم ماهی تغییر نکرده و کیفیت ماهی با ماهی صید شده در روش طبیعی تفاوتی ندارد، از طرف دیگر کنترل بر روی ماهی‌ها افزایش یافته و هنگام صید ماهی به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌شود.

پرورش ماهی در قفس در سواحل خلیج فارس (سواحل بوشهر، خوزستان و بندرعباس) و سواحل دریای مکران (چابهار) رو به افزایش است، در این روش تولید ماهی علاوه بر تولید انبوه و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی مناطق مختلف، از آسیب‌های زیست‌محیطی جلوگیری می کند در حالی که اشتغالزایی، تولید و صرفه جویی ارزی را در برخواهد داشت.

طرح پرورش ماهی در قفس و توسعه آبزی پروری یکی از بهترین روش ها برای پرورش انواع آبزیان و یکی از سودآورترین و با صرفه ترین منبع کسب و کار و درآمد برای پرورش دهندگانی بوده که می توانند به صورت تضمینی و بدور از هرگونه خطر و حوادث همچون طوفان ماهیان را همانند استخرهای پرورش ماهی پرورش داده و صید کنند.  
باید گفت صنعت شیلات و آبزیان به عنوان قدیمی ترین منبع درآمدی مردم ساحل نشین جنوب محسوب می شود و در صورت حمایت از پرورش دهندگان ماهی (در قفس دریایی) و میگو می تواند به عنوان محور توسعه باعث ایجاد اشتغال پایدار و در نتیجه عمران و آبادانی مناطق ساحلی جنوب کشور شود.

اما متاسفانه در این میان بایدگفت از سوی برخی از ادارات حمایت های لازم صورت نگرفته و خود معضلی برای توسعه این صنعت شده اند، به طوری که به گفته دکتر حسن ضیایی مدیرعامل یکی از شرکت دانش بنیان (یکی از پنج تولیدکننده شناورهای سبک بخش خصوصی در ایران)، متاسفانه بانک ها خود معضلی برای متقاضیان مزارع پرورش ماهی در قفس در جهت توسعه این صنعت هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به سابقه خود در طراحی و ساخت شناور پرورش ماهی در قفس افزود: بسیاری از مزارع پرورش ماهی در قفس نیاز به شناور دارند اما جهت خرید این شناورها نیازمند کمک هستند.

وی ادامه داد: سازمان شیلات در این خصوص فقط یک ناظر است، زمانی که به  بخش خصوصی مجوز تاسیس و بهره برداری برای مزارع پرورش ماهی در قفس داده می شود باید خودشان با بانک وارد مذاکره برای تامین منبع جهت خرید شناور شوند، که متاسفانه بانک ها نیز خود در این زمینه معضلی برای متقاضیان مزارع پرورش ماهی در قفس هستند.

ضیایی بیان کرد: در حال حاضر از سوی سازمان شیلات دستور داده شده که شناورهای مورد نیاز این مزارع باید از طریق  شرکت های داخلی تامین شود، اما متاسفانه قدرت خریدی وجود ندارد و دارندگان مزارع نیز در دریافت وام از بانک ها با مشکل مواجه هستند، این در حالی است که در صورتی که معضل وام این مزارع برطرف شود، مشکلی در جهت تامین شناور از سوی ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر شناورهای خارجی در ایران هستند اما به دلیل اینکه خدمات پس از فروش وجود ندارد، مشکلاتی را با خود به همراه دارند افزود: صنایع دریایی صنعت پیچیده ای است، چیزی نیست که مانند صنایع معمولی کار شود، مونتاژ نیست بلکه باید طراحی و ساخته شود، ما در مرکز تحقیقات خودمان که تنها مرکز تحقیقات بخش خصوصی در صنعت دریایی است  این کار را انجام می دهیم و حتی محصولات را صادر می کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان یادآورشد: پرورش ماهی در قفس و نیز صنعت ساخت شناورهای سبک هر دو نیازمند حمایت مسئولان است.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آماده سازی صنعت کشتیرانی برای تغییر استاندارد سوخت به مشکل خورد

س مهر 2 , 1398
آسیب دیدن تاسیسات نفتی عربستان سعودی می تواند به آماده سازی صنعت کشتیرانی برای تغییر استاندارد سوخت این صنعت آسیب برساند .
آلودگی صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی

شاید برای شما جالب باشد