شناسایی گونه ای اسفنج دریایی با امکان درمان بیماری سل

پژوهشگران دانشگاه سیدنی موفق به شناسایی گونه ای اسفنج دریایی شده اند که قادر به تولید یک آنتی بیوتیک قدرتمند برای نابودی نوع مقاوم به داروی بیماری سل است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین نیوز ، سل ( TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله میکند . با وجود پیشرفت های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه های گذشته، این بیماری هم چنان پرخطر ترین قاتل عفونی دنیا است. یکی از مهم ترین گونه های این باکتری در در برابر انواع آنتی بیوتیک مقاوم است.

پژوهشگران دانشگاه سیدنی زمانیکه در حال بررسی هزار و ۵۰۰ نمونه اسفنج دریایی بودند، متوجه شدند یک اسفنج از سواحل کوئینزلند از تیره Tedaniidae قادر به تولید ترکیبی به اسم bengamide B است. ازمایش های بیش تر نشان داد این ترکیب قادر به نابودی باکتری عامل سل به اسم مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است و حتی میتواند گونه مقاوم به آنتی بیوتیک این عفونت را هم مهار کند. یکی دیگر از مزیت های این ترکیب غیر سمی بودن آن و قابلیت استفاده در انسان است.

این دستاورد میتواند منجر به ساخت آنتی بیوتیک های مؤثر و دوستدار محیطزیست شود.

گرچه واکسن بیماری سل سالها پیش ساخته شده است، با این حال تعداد مبتلایان هنوز هم زیاد است و سالیانه حدود ۱. ۷ میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر این عارضه جان خود را از دست می دهند . در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷. ۳ میلیون نفر با این عارضه تشخیص و درمان شدند. این بیماری بیش تر در آفریقا، هند و کشور چین دیده میشود و در اروپا، به خصوص انگلستان هم شمار مبتلایان رو به افزایش است.

در حال حاضر بیماران برای درمان دوزهای گذشته توجه آنتی بیوتیک را به مدت ۶ تا ۸ ماه دریافت میکنند که عوارض جانبی ناخوشانیدی دارد و احتمال برگشت بیماری حدود ۲۰ درصد است.

بیماری سل یکی از ۱۰ علل نخست مرگ و میر در سرتاسر دنیا است. سل مهم ترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است.

نتیجه این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سومین همایش ملی مدیریت منابع آب نوار ساحلی

ش مهر 20 , 1398
سومین همایش ملی مدیریت منابع آب نوار ساحلی با حضور کارشناسان و مسئولان در دانشگاه علوم کشاورزی ساری برگزار شد.

شاید برای شما جالب باشد