پنج‌هزار میلیارد ریال برای تکمیل اسکله‌های صیادی کشور نیاز است

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های اسکله‌های صیادی کشور، به منظور جهش تولید و تحقق اهداف مورد نظر نیاز است.

قدیمی‌ترین مرکز صیادی ایران بدون اسکله

به گزارش مارین‌پرس، سیدپرویز محبی در نشست بررسی مشکلات صید و بنادر ماهیگیری در فرمانداری آبادان بیان کرد: درصورت تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز تا پایان امسال پروژه‌های اسکله‌های صیادی نیمه تمام در کشور بهره‌برداری می‌شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای اسکله صیادی آبادان را ۱۰۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: تاکنون ۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای اجرای گام نخست این اسکله اختصاص یافته است.

محبی ادامه داد: استان خوزستان به لحاظ داشتن خورها، ورود آب شیرین به دریا، صید مشترک با کشورهای همسایه عراق و کویت به عنوان منطقه خاص دیده شده و کارها و اقدامات خوبی در بخش شیلاتی در این استان انجام شده است.

وی تعداد شناورهای صیادی خوزستان را یکهزار و ۶۸۹ فروند اعلام کرد و افزود: ۲ برابر شناورهای فعال مجاز در خوزستان، شناور غیرمجاز وجود دارد لذا برای حفظ ذخایر موجود آبی باید برای ساماندهی شناورهای صیادی چاره اندیشی کرد.

محبی با بیان اینکه ۸۰ درصد صید و صیادی در زیستگاه‌ها انجام می شود گفت: برای محافظت از منابع به شدت با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و اعتبارات روبه رو هستیم لذا برای حفظ ذخایر آبی نیاز به همکاری صیادان است.

وی در ادامه به موضوع افزایش قدرت موتور شناورهای صیادی در آبادان اشاره کرد و افزود:بر اساس تحقیق کارشناسی و پژوهشی افزایش قدرت موتور شناورهای صیادی باعث افزایش صید ترال می‌شود و این امر در کاهش ذخایر زیستگاه‌های آبی تاثیرگذار است.

خواستار تسریع در تکمیل و احداث پروژه صیادی آبادان هستیم

به گزارش مارین‌پرس، در این نشست یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تسریع در تکمیل و احداث پروژه صیادی آبادان را خواستار شد و گفت: متاسفانه این پروژه بیش از ۱۰ سال است متوقف شده و لازم است اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شود.

جلیل مختار با بیان اینکه سالها است اسکله‌های صیادی آبادان لایروبی نشده افزود: لایروبی اسکله‌های صیادی امری حیاتی برای این صنعت است و تا زمانی که مد رودخانه افزایش یابد به لحاظ وجود گل و لای، امکان خارج شدن شناورها از اسکله‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: انتظار است برای حل این موضوع یک نگاه ویژه و برنامه‌ریزی برای لایروبی اسکله‌ها انجام شود.

صیادان آبادان حافظان مرزهای آبی کشور هستند

سید مجتبی محفوظی یکی دیگر از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست صیادان آبادان را حافظان مرزهای آبی کشور دانست و گفت:شغل بیشتر اهالی آبادان پیش از ورود صنعت نفت و فعالیت پالایشگاه، کشاورزی، صیادی و تجارت بود که امروز به دلیل مسایل و مشکلات مختلف ۲۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه در حال تحلیل است.

وی رهاسازی آبزیان در زیستگاه‌های آبی شمال غرب خلیج فارس را ضروری و حیاتی برای صنعت شیلات و صیادان منطقه دانست و افزود: با توجه به اینکه صیدگاه‌های شمال غرب خلیج‌فارس بین کشورهای ایران، عراق و کویت مشترک است لازم است ضمن تشکیل یک کارگروه مشترک، رایزنی برای توجیه مقامات این ۲ کشور برای حفظ ذخایر آبی از سوی شیلات و وزارت کشور انجام شود.

محفوظی رفع مشکل بیمه صیادان را از دیگر خواسته‌های این قشر زحمتکش بیان کرد.

وی ایجاد هماهنگی بین ماموران شیلات، دریابانی و صیادان را ضروری خواند و گفت: اینکه به صیادان در ورودی و خروجی دهانه رودخانه بی‌احترامی شود پذیرفتنی نیست چون صیاد ما حافظ امنیت و ارزآوری برای کشور است.

محفوظی، ارتقای قدرت موتورقایق‌های صیادی را خواستار شد و ادامه داد: با توجه به اینکه صیدگاه‌ها در حوزه استحفاظی آبادان با کشورهای همسایه مشترک است لذا لازم است قدرت موتورهای شناورهای صیادی افزایش یابد.

صید و صیادی در آب‌های حاکمیتی به عنوان تولید داخلی محسوب می‌شود

به گزارش مارین‌پرس، یکی دیگر از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: مجلس یازدهم بنا به بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد اساسی معیشت مردم را در دستور کار خود قرار داده و مثل سایر ارکان و قوای نظام با تمام وجود برای پیشرفت اقتصاد تلاش می‌کند.

سیدمحمد مولوی افزود: اگر صید و صیادی در آب‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی به عنوان تولید داخلی محسوب می‌شود و قایق و لنج‌های صیادی در دریا امنیت ساز هستند باید آنها را بپذیریم و مشکلات آنها را حل کنیم.

وی مشارکت دادن تعاونی‌های صیادی در تصمیم گیری‌های شیلات را ضروری دانست.

ضرورت تامین اعتبار برای تعمیر و بازسازی ساختمان شیلات آبادان

معاون عمرانی فرمانداری ویژه آبادان نیز تخصیص اعتبارات ملی و استانی را از عمده مشکلات صید و صیادی این منطقه بیان کرد و گفت: پارسال یکهزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های اسکله‌های صیادی مصوب شد که از این میزان ۳۳۰ میلیارد ریال برای اجرای چهار پروژه در نظر گرفته شد و متاسفانه تاکنون اعتبارات آن جذب نشده است.

محمد طاهری تامین اعتبار برای تعمیر و بازسازی ساختمان شیلات آبادان را ضروری دانست و ادامه داد: تخصیص تسهیلات برای توقفگاه شناورهای چوئبده آبادان، و ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای صیادان و تعاونی‌های صیادی منطقه ضروری است.

وی ورود پساب صنعتی پالایشگاه و پتروشیمی در رودخانه را از مشکلات عمده آبادان بیان کرد.

به گزارش مارین‌پرس، شهرستان آبادان دارای سه بندر صیادی در اروندکنار، چوئبده و آبادان است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نخستین سمپوزیوم ملی طراحی ایده مجسمه ساحل ماشه کیش برگزار شد

ی تیر 29 , 1399
نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی با هدف زیباسازی سواحل جزیره کیش و ایجاد جاذبه جدید گردشگری هنری آغاز به کار کرد.
سمپوزیوم ملی طراحی ایده مجسمه ساحل ماشه کیش

شاید برای شما جالب باشد