فناوری‌های دریایی جز پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: فناوری‌های دریایی جز پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا است، وقتی یک کشور در فناوری‌های دریایی پیشرفت می‌کند سرریز آن به سایر بخش‌های جامعه، رشد و بلوغ فناورانه را به همراه دارد. به ویژه فناوری‌های دفاعی که بسیار پیچیده هستند، حضور در دریا یک حضور فناورانه و پیچیده است.

امیر دریادار حسین خانزادی - فرمانده نیروی دریایی ارتش

به گزارش مارین‌پرس، امیر دریادار حسین خانزادی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به چند موضوع تاکید داشتند، هفت یا هشت موضوع مهم است که از دانش و فناوری به عنوان اولین گام شروع می‌شود. فناوری‌های دریایی جز پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا است، وقتی یک کشور در فناوری‌های دریایی پیشرفت می‌کند سرریز آن به سایر بخش‌های جامعه، رشد و بلوغ فناورانه را به همراه دارد. به ویژه فناوری‌های دفاعی که بسیار پیچیده هستند، حضور در دریا یک حضور فناورانه و پیچیده است.

وی ابراز کرد: زمانی که شما می‌خواهید ماشینی بسازید موتوری برایش طراحی می‌کنید که در فضای مشخصی حرکت کند اگر همین ماشین را بخواهید به دریا ببرید اول آی پی، آن را ارزیابی می‌کنید که در مقابل آب و رطوبت چه مقاومتی نشان می‌دهد، کارکرد موتور در فضای مرطوب چگونه اتفاق می‌افتد و چه چیزهایی باید باشد که از این کارکرد حمایت کند، تا زمانی که این ماشین در ساحل است چنین مسائلی وجود ندارد اما در دریا که یک فضای بسته است و هوا به راحتی جریان ندارد، درجه حرارت بالا می‌رود بنابراین زمانی که موتور روی خشکی کار می‌کند زمانی که می‌خواهد به دریا برود باید خیلی از استانداردها به آن اضافه شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: با وجود تنش‌ها، ضربه‌ها و در شرایط جنگی یک موشک پرتاب می‌شود و به شناوری اصابت می‌کند، انتظار می‌رود که آن شناور همچنان کار خود را انجام دهد. توپی که در ساحل به یک شکل عمل می‌کند روی دریا شکل دیگری کار می‌کند، آلیاژش تغییر می‌کند و به پایدار سازها نیاز دارد، باید در زوایای مختلف با چرخش توپ، لوله توپ دائماً روی هدف نشانه روی کرده باشد و روی آن قفل باشد و به سیستم‌های کنترل آتش نیاز دارد.

مقام ارشد نظامی ایران عنوان کرد: عرصه دریا بسیار پیچیده است، جنگ در آسمان، در سطح و جنگ در زیر آب دارد و یک محیط یکپارچه دفاعی باید شکل بگیرد، سامانه‌های نبرد و هوشمند سازی پای کار می‌آیند و فضای بسیار پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند.

دریادار خانزادی با تاکید بر اینکه اگر در گام دوم انقلاب که گام تمدن سازی ست به موضوع تمدن دریایی توجه شود قطعاً به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی در رشد و توسعه کشور می‌تواند نقش جدی ایفا کند تصریح کرد: اما کجا باید دنبال این موضوع بگردیم، مهم‌ترین سواحل ما سواحل اقیانوسی، سواحل مکران، حد فاصل بندرعباس تا پسابندر که شهرها و بنادر مهمی در آنجا داریم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در پایان اضافه کرد: بنابراین توسعه تمدن دریایی در سواحل دریای اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران که دست یابی بلاواسطه به دریاهای آزاد را فراهم می‌کند کلید توسعه آینده کشور است. ما از طریق دریا به همه کشورها به جز کشورهایی که در خشکی محصورند دسترسی بلاواسطه داریم، بنابراین موضوع بسیار مهمی در امر اقتصاد است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اولین مین شکار امسال به مجموعه نیروی دریایی ملحق می‌شود

ش شهریور 15 , 1399
مقام ارشد نظامی ایران با بیان اینکه امروزه در بحث دفاع دریایی داشتن تجهیزات مین روبی جز الزامات اصلی است گفت: اولین مین شکار نیروی دریایی با همت وزارت دفاع و طراحی مشترک امسال به مجموعه نیروی دریایی ملحق می‌شود.
امیر دریادار حسین خانزادی - فرمانده کل نیروی دریایی راهبردی ارتش

شاید برای شما جالب باشد