عبدالرحمن بحری،کارشناس مدیریت لجستیک بنادر، در یادداشتی به بررسی رشتههای آموزشی در حوزه دریا و دریانوردی پرداخته است.
فصل انتخاب رشته دانشگاه که میشود کمتر کسی سراغ رشته دریایی میرود؛ چرا که کاپیتان یا افسر کشتی بودن یا کارشناس بندر و دیگر رشته های دریایی، علاقمندان خاص خود را دارد و البته شنیدن درد و دلهای دریانوردان موید آن است که هر کسی از عهده مشقتهای این شغل بر نمیآید.
دریانوردی یک رشته تخصصی است و فردی که وارد این حرفه می شود، باید قابلیت های فیزیکی و روانی خاصی داشته باشد. ممکن است فرد از دانش خوبی برخوردار باشد اما به دلایل مختلف نتواند در دریا دوام بیاورد. افراد خاصی وارد رشته دریانوردی می شوند. فردی که وارد این حرفه می شود باید صبر و تحمل مشکلات و شرایط خاص دریا را داشته باشد.
شغل دریانوردی سختی های خود را دارد کسی که این رشته را انتخاب می کند، باید بداند که زندگی یک فرد معمولی ندارد چون چند ماه روی آب به دور از خانواده خود هستی.
یکی از لذت های این شغل سفر به کشورهای مختلف و آشنایی با فرهنگ های گونا گون است و باعث بدست آوردن تجربه می شود؛ البته امکان دارد حوادث ناگواری هم رخ دهد.
با وجودی که میدانستم این رشته ها سختیهای خاص خود را دارد؛ آن را انتخاب کرده ام این رشته که فقط علاقه میخواهد و در میان شغلهایی که در دنیا وجود دارد شاید تنها شغلی است که فقط یک مشکل دارد و یک عالم خوبی! البته این مشکل خیلی بزرگ است، چون دور از خانواده ای.
رشته دریانوردی یک رشته میان رشتهای در کشور است که علاقمندان به این رشته، علاوه بر تحمل و رنج سفرهای سخت دریایی باید در زمینههای مختلف ریاضی، نجوم و تجارت آگاهی کافی داشته باشند تا یک سفر مطمئن برای افراد میسر شود.
کشورهایی که دسترسی به دریا دارند، توانسته اند آن را به عنوان محور توسعه کشور خود انتخاب کنند.
در ایران متاسفانه روند گرایش به مرکز وجود دارد و سواحل کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این موضوع باعث شده است از ظرفیتهای دریایی غافل بمانیم.
یکی از مواردی که میتواند استفاده از ظرفیتهای دریایی را برای کشور فراهم کند، توسعه علم و فناوری آموزش عالی مرتبط دریایی است.
بزرگترین ظرفیتی که ما به آن دسترسی داریم؛ ذخیره دریایی در مهندسی دریا، کشتی سازی، سازههای دریا و حمل نقل دریایی پایه کار آفرینی دانش آموختگان میشود.
کشور ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد و وجود دریای کاسپین در شمال کشور و دریای خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، فرصتی را برای تاسیس دانشگاه های علوم و فنون دریایی به وجود آورده است. که متاسفانه کمتر شاهد تاسیس دانشکده ها و هنرستان های علوم و فنون دریایی در کشور هستیم.
کارشناس مدیریت لجستیک بنادر
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…
نمایش نظرات
سلام
شما چه مدت هست که در این رشته تحصیل می کنید؟
حقیقتا من از رشته مهندسی دریا اطلاع زیادی نداشتم و برای دانشگاه امیر کبیر انتخابش کردم
هر چه پیش میرم علاقم بیشتر میشه ولی کسی رو پیدا نکردم که خوب بتونه راجب آینده شغلی و فعالیت هایی که میشه توی این رشته انجام داد راهنماییم کنه .