وقتی دریا خانه دومت می‌شود

عبدالرحمن بحری،کارشناس مدیریت لجستیک بنادر، در یادداشتی به بررسی رشته‌های آموزشی در حوزه دریا و دریانوردی پرداخته است.

از اقتصاد اقیانوس و دریامحور تا آینده آبی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

عبدالرحمن بحری


فصل انتخاب رشته دانشگاه که می‌شود کمتر کسی سراغ رشته دریایی می‌رود؛ چرا که کاپیتان یا افسر کشتی بودن یا کارشناس بندر و دیگر رشته های دریایی، علاقمندان خاص خود را دارد و البته شنیدن درد و دل‌های دریانوردان موید آن است که هر کسی از عهده مشقت‌های این شغل بر نمی‌آید.

دریانوردی یک رشته تخصصی است و فردی که وارد این حرفه می شود، باید قابلیت های فیزیکی و روانی خاصی داشته باشد. ممکن است فرد از دانش خوبی برخوردار باشد اما به دلایل مختلف نتواند در دریا دوام بیاورد. افراد خاصی وارد رشته دریانوردی می شوند. فردی که وارد این حرفه می شود باید صبر و تحمل مشکلات و شرایط خاص دریا را داشته باشد.

شغل دریانوردی سختی های خود را دارد کسی که این رشته را انتخاب می کند، باید بداند که زندگی یک فرد معمولی ندارد چون چند ماه روی آب به دور از خانواده خود هستی.

یکی از لذت های این شغل سفر به کشورهای مختلف و آشنایی با فرهنگ های گونا گون است و باعث بدست آوردن تجربه می شود؛ البته امکان دارد حوادث ناگواری هم رخ دهد.

با وجودی که میدانستم این رشته ها سختی‌های خاص خود را دارد؛ آن را انتخاب کرده ام این رشته که فقط علاقه می‌خواهد و در میان شغل‌هایی که در دنیا وجود دارد شاید تنها شغلی است که فقط یک مشکل دارد و یک عالم خوبی! البته این مشکل خیلی بزرگ است، چون دور از خانواده ای.

رشته دریانوردی یک رشته میان رشته‌ای در کشور است که علاقمندان به این رشته، علاوه بر تحمل و رنج سفر‌های سخت دریایی باید در زمینه‌های مختلف ریاضی، نجوم و تجارت آگاهی کافی داشته باشند تا یک سفر مطمئن برای افراد میسر شود.

کشور‌هایی که دسترسی به دریا دارند، توانسته اند آن را به عنوان محور توسعه کشور خود انتخاب کنند.

در ایران متاسفانه روند گرایش به مرکز وجود دارد و سواحل کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این موضوع باعث شده است از ظرفیت‌های دریایی غافل بمانیم.

یکی از مواردی که می‌تواند استفاده از ظرفیت‌های دریایی را برای کشور فراهم کند، توسعه علم و فناوری آموزش عالی مرتبط دریایی است.

بزرگ‌ترین ظرفیتی که ما به آن دسترسی داریم؛ ذخیره دریایی در مهندسی دریا، کشتی سازی، سازه‌های دریا و حمل نقل دریایی پایه کار آفرینی دانش آموختگان می‌شود.

کشور ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد و وجود دریای کاسپین در شمال کشور و دریای خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، فرصتی را برای تاسیس دانشگاه های علوم و فنون دریایی به وجود آورده است. که متاسفانه کمتر شاهد تاسیس دانشکده ها و هنرستان های علوم و فنون دریایی در کشور هستیم.


کارشناس مدیریت لجستیک بنادر

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

یک دیدگاه برای “وقتی دریا خانه دومت می‌شود

  1. سلام
    شما چه مدت هست که در این رشته تحصیل می کنید؟
    حقیقتا من از رشته مهندسی دریا اطلاع زیادی نداشتم و برای دانشگاه امیر کبیر انتخابش کردم
    هر چه پیش میرم علاقم بیشتر میشه ولی کسی رو پیدا نکردم که خوب بتونه راجب آینده شغلی و فعالیت هایی که میشه توی این رشته انجام داد راهنماییم کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تشریح ابعاد گسترده تخلف و اختلاس در سازمان بنادر و دریانوردی از زبان نماینده مجلس

ی اسفند 24 , 1399
علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی، از ابهامات گسترده در حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی، پاک شدن اطلاعات طرح های مالی شرکت‌های کشتیرانی بحران زده، رد پای رانت در واگذاری بندر نفتی خلیج فارس، واگذاری محوطه‌های بندری و اسکله ها بدون مناقصه، ورود کمیسیون اصل 90 به پرونده نجومی بگیران سازمان بنادر، صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی جولانگاه فسادهای کلان، اختلاس 20 میلیون دلاری در سازمان بنادر و دریانوردی در پرونده سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.
ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی

شاید برای شما جالب باشد