خورهاي کثيف و بدبوي داخل شهر در شهرهاي ساحلي مانند بندرعباس و چابهار همواره يک معضل شهري بوده اند. با افزايش عمق اين خورها و تبديل آنها به کانالهاي آب قابل قايقراني، چهره شهرهاي ساحلي عوض شده و تبديل به مراکز زيباي گردشگري مي شوند.
در بسياري از شهرهاي ساحلي ايران، خورهايي براي هدايت فاضلاب و پسماندهاي شهري به سمت دريا وجود دارد که عموما کثيف و بدبو بوده و چهره شهرهاي ساحلي ايران را زشت نمودهاند. به همين دليل زمينها و املاک اطراف اين خورها نيز عموما ارزان و فقيرنشين هستند.
يکي از کارهايي که ميتوان انجام داد تا اين اماکن غيرزيبا و ارزان و فقيرنشين به زيباترين مناطق تفريحي و گرانقيمت شهر تبديل شوند، تبديل اين خورها به کانالهاي آب با عمق مناسب براي قايقراني است. براي اين کار کافيست که کف خورها تا حدي پايين تر آورده شود و عمق کانال بيشتر شود. کف کانال بايد پايين تر از تراز آب دريا باشد.
بدين ترتيب آب دريا بطور خودبخودي در داخل کانال افتاده و کانال را تا سطح تراز آب دريا خودبخود پر ميکند و نيازي به پمپ کردن آب هم نيست. بدين ترتيب، خورها تبديل به کانالهاي آب زيبا ميشوند که اگر عمق آنها بيش از يک و نيم متر باشد، قابل قايقراني هم خواهند بود. البته يک شرط مهم اينست که زمين منطقه داراي شيب صفر بوده و داراي شيب به سمت دريا نباشد.
در بسياري از شهرهاي ساحلي دنيا که داراي رودخانه طبيعي نيستند، از اين کانالهاي آب مصنوعي استفاده کرده و مناطق اطراف آن را به مرکز تجمع امکانات توريستي و گردشگري تبديل ميکنند. يکي از مثالهاي نزديک آن همين شهر دوبي است. در اين شهر، کانالهاي بسيار عريضي حفر شده که از دو سمت به دريا راه دارند. اطراف اين کانالها، مرکز تجمع آپارتمانهاي بلند و هتلها، مارينا و مراکز تفريحي دريايي و غيردريايي بوده و لذا زمينهاي اطراف اين کانالها بسيار ارزشمند و قيمتي هستند.
يکي ديگر ازمزاياي اين کانالها اين است که در آب و هواي گرم و شرجي اين مناطق، امکان «گردشگري شبانه» را فراهم ميشود چراکه در اين مناطق بدليل گرماي شديد هوا، مردم عموما بعدازظهر و شب براي تفريح از منزل خارج ميشوند و اطراف اين کانالها محلي ايده آل براي رونق گردشگري در شب است.
شايد سوال شود که دولت يا شهرداريها هزينه احداث اين کانالها را چگونه تامين ميکنند؟ در اينجا بايد گفت که نياز به بودجه دولتي نيست چراکه به محض شروع احداث اين کانالها، زمينهاي اطراف اين کانالها قيمت و ارزش بسيار زيادي پيدا کرده و از محل واگذاري يا پيش فروش اين اراضي، هزينه احداث کانال تامين ميشود. در بسياري از جاها نيازي به بودجه و پول دولتي نيست فقط ايده نو و انگيزه جدي نياز است تا بتوان بزرگترين پروژه هاي شهري را بدون کوچکترين وابستگي به بودجه دولتي، اجرايي کرد.
*عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…