مرین‌پرس > گردشگری > ایجاد کانال های آب قابل قایقرانی در شهرهای ساحلی و بندری
کد خبر: 5076 تاریخ انتشار: تیر 22, 1400

تحول در سیمای شهرهای ساحلی و بندری؛

ایجاد کانال های آب قابل قایقرانی در شهرهای ساحلی و بندری

خورهای کثیف و بدبوی داخل شهر در شهرهای ساحلی مانند بندرعباس و چابهار همواره یک معضل شهری بوده اند. با افزایش عمق این خورها و تبدیل آن‌ها به کانال‌های آب قابل قایقرانی، چهره شهرهای ساحلی عوض شده و تبدیل به مراکز زیبای گردشگری می شوند.

کانال و خور تفریحی آب شهر دوبی قابل قایقرانی و گردشگری
زمان مطالعه: 4 دقیقه

محمد مونسان*


در بسیاری از شهرهای ساحلی ایران، خورهایی برای هدایت فاضلاب و پسماندهای شهری به سمت دریا وجود دارد که عموما کثیف و بدبو بوده و چهره شهرهای ساحلی ایران را زشت نموده‌اند. به همین دلیل زمین‌ها و املاک اطراف این خورها نیز عموما ارزان و فقیرنشین هستند.

وضعیت نامناسب خور و کانال دریایی در شهرهای ساحلی و بندری ایران
برخی خورهای شهرهای ساحلی ایران که عموما فضایی کثیف و بدبو هستند.
خور گورسوزان در کنار هتل هرمز بندرعباس
خور گورسوزان در کنار هتل هرمز بندرعباس

یکی از کارهایی که میتوان انجام داد تا این اماکن غیرزیبا و ارزان و فقیرنشین به زیباترین مناطق تفریحی و گرانقیمت شهر تبدیل شوند، تبدیل این خورها به کانالهای آب با عمق مناسب برای قایقرانی است. برای این کار کافیست که کف خورها تا حدی پایین تر آورده شود و عمق کانال بیشتر شود. کف کانال باید پایین تر از تراز آب دریا باشد.

بدین ترتیب آب دریا بطور خودبخودی در داخل کانال افتاده و کانال را تا سطح تراز آب دریا خودبخود پر میکند و نیازی به پمپ کردن آب هم نیست. بدین ترتیب، خورها تبدیل به کانالهای آب زیبا میشوند که اگر عمق آنها بیش از یک و نیم متر باشد، قابل قایقرانی هم خواهند بود. البته یک شرط مهم اینست که زمین منطقه دارای شیب صفر بوده و دارای شیب به سمت دریا نباشد.

نمای گرافیکی ایجاد خور و کانال های تفریحی در شهرهای بندری و ساحلی
برای تبدیل کردن خورهای فعلی به کانال آب باید کف خور به حدی حفر شود تا پایین تر از سطح تراز آب دریا قرار گیرد.

در بسیاری از شهرهای ساحلی دنیا که دارای رودخانه طبیعی نیستند، از این کانال‌های آب مصنوعی استفاده کرده و مناطق اطراف آن را به مرکز تجمع امکانات توریستی و گردشگری تبدیل می‌کنند. یکی از مثال‌های نزدیک آن همین شهر دوبی است. در این شهر، کانال‌های بسیار عریضی حفر شده که از دو سمت به دریا راه دارند. اطراف این کانال‌ها، مرکز تجمع آپارتمانهای بلند و هتلها، مارینا و مراکز تفریحی دریایی و غیردریایی بوده و لذا زمین‌های اطراف این کانال‌ها بسیار ارزشمند و قیمتی هستند.

کانال و خور تفریحی آب شهر دوبی قابل قایقرانی و گردشگری
نمایی از کانال‌های آب شهر دوبی که قابل قایقرانی بوده و در طرفین آن تجمعی از امکانات گردشگری وجود دارد.

یکی دیگر ازمزایای این کانالها این است که در آب و هوای گرم و شرجی این مناطق، امکان «گردشگری شبانه» را فراهم میشود چراکه در این مناطق بدلیل گرمای شدید هوا، مردم عموما بعدازظهر و شب برای تفریح از منزل خارج میشوند و اطراف این کانالها محلی ایده آل برای رونق گردشگری در شب است.

کانال و خور تفریحی آب شهر دوبی قابل قایقرانی و گردشگری شب
کانال‌های آب عاملی برای رونق گردشگری در شب در مناطق گرم و شرجی جنوبی هستند.

شاید سوال شود که دولت یا شهرداری‌ها هزینه احداث این کانالها را چگونه تامین میکنند؟ در اینجا باید گفت که نیاز به بودجه دولتی نیست چراکه به محض شروع احداث این کانالها، زمینهای اطراف این کانالها قیمت و ارزش بسیار زیادی پیدا کرده و از محل واگذاری یا پیش فروش این اراضی، هزینه احداث کانال تامین میشود. در بسیاری از جاها نیازی به بودجه و پول دولتی نیست فقط ایده نو و انگیزه جدی نیاز است تا بتوان بزرگترین پروژه های شهری را بدون کوچکترین وابستگی به بودجه دولتی، اجرایی کرد.

ساماندهی خور و کانال ها عامل توسعه گردشگری دریایی شهرهای ساحلی و بندری در شب
کانال‌های آب عاملی برای رونق گردشگری در شب در مناطق گرم و شرجی جنوبی هستند.

*عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر


منبع: مرین‌پرس

شکیلا لشکری

کارشناسی ارشد فیزیک دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

از اقتصاد اقیانوس تا آینده آبی

ی مهر 28 , 1398
بقای ما به سلامت دریاها وابسته است. به همین جهت است که الگوی درست تصمیم‌گیری در مورد اقتصاد آبی باید حول سه محور بچرخد؛ یعنی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را برآورده کند.
از اقتصاد اقیانوس و دریامحور تا آینده آبی