امکان اجرای پروژه اولین مزرعه پنل خورشیدی شناور در ایران

مهدی هنرور مدیر عامل و سرمایه گذار شرکت «سازه های شناور هنر» گفت: امکان اجرای اولین پروژه سازه سولار شناور(مزرعه پنل خورشیدی شناور)دریایی، موج شکن شناور آفشور، دکل انتقال برق شناور در یکی از بنادر یا جزایر خلیج فارس وجود دارد.

سازه شناور سولار -خورشیدی - شرکت سازه شناور هنر

لطفا یک معرفی از خود و شرکتتان بفرمایید.

اینجانب مهدی هنرور مدیر عامل و سرمایه گذار شرکت «سازه های شناور هنر» در شهر دبی هستم.  این شرکت نزدیک به 10 سال است تحقیقات گسترده‌­ای جهت طراحی و ساخت محصولات جدید بر مبنای تکنولوژِی روز در زمینه سازه های شناور انجام داده است تا بتواند پاسخگوی نیازهای جدید بشری د ر مقابله با تغیرات اقلیمی و انرژی های تجدیدپذیر که از طریق دریا حاصل می‌­شود باشد لذا شخصا به‌همراه تیم بزرگ 70 نفره بین المللی خود که در کشورهای مختلف جهان از جمله امارات، ایران، سنگاپور، نیوزیلند و چندین کشور اروپایی هستند مشغول به فعالیت هستیم.

مهدی هنرور-مدیرعامل شرکت سازه های شناور هنر - Floatingman

حوزه تخصصی شرکت شما چیست ؟

از آنجایی که به اعتقاد بنده حوزه دریا احتیاج به تکنولوژی­‌های جدید دارد بنابراین به دنبال اختراع و به دست آوردن تکنولوژی‌های سازه های شناور جدید بودیم، تابتوانیم راه حل‌­های جدید به مشتریان در سطح بین المللی ارائه نماییم. از این رو در حال حاضر 12 محصول اختراعی خود را که فقط 5 آیتم از آن را در نمایشگاه ویتکس 2023  شهر دبی برای اولین بار در جهان رونمایی کردیم و خوشبختانه با استقبال خوب مشتریان مواجه بودیم. محصولات این شرکت شامل سازه سولار شناور جهت آفشور و آنشور هستند، اولین موج شکن شناور آفشور جهان که البته در ابعاد کوچکتر قابلیت استفاده در آنشور را بخوبی دارند که این محصول خارق العاده است و صنعت آفشور دنیا را تحت الشعاع قرار خواهد داد. اولین دکل انتقال برق شناور جهان که وظیفه انتقال برق  از یک مکان به مکانی دیگر از طریق دریا را دارد نیز از پروژه­‌های ما است. اولین خانه ضدسیلابی و ضدسونامی جهان که این قابلیت را دارد که در هنگام وقوع سیلاب یا سونامی در جای خود به حالت شناور در آید و پس از اتمام سیلاب یا سونامی به جایگاه قبلی خود باز می­‌گردد. این محصول نیز بسیار خارق‌­العاده است و می­تواند جان انسان‌های بسیاری  را هر ساله نجات دهد. اولین سابستیشن شناور جهان که شامل پلتفرم شناوری است که باتری‌­های برق مگاواتی را که کنار پروژه­‌های شناور است، نگهداری می­‌نماید.

چه چیزی باعت شد وارد حوزه شناوری و سازه های شناور بشوید؟ این ایده­های خلاقانه از کجا آمدند؟

 اینجانب به‌مراه برادران خود بالغ بر 15 سال است که در زمینه ساخت و ساز و اجرای پروژه‌­های ساختمانی فعالیت داریم. از طرفی ساختمان­‌های ما در زمینه ساختمان­‌های سبز، دوستدار محیط زیست و ایده‌­های خلاقانه کاهنده مصرف انرژی مشغول به فعالیت بوده‌­ایم. ده سال پیش قصد سرمایه‌­گذاری در حوزه ساخت هتل در خارج از کشور داشتیم اما با مشکلات خاصی مواجه بودیم. در همان حین با آقای پرفسور جیسون پومیروی مجری برنامه شهرهای هوشمند در برنامه سی ان ان آشنا شدیم. ایشان همچنین یکی از مشهورترین مهندسین طراح و  رکوردار گینس جهت بزرگترین پروژه هتل ویلای روی آب در جهان هستند. ایشان از آنجایی که مصمم بودن و خلاقیت‌­های ما را دیدند به ما پیشنهاد دادند تا در زمینه هتل و ساختمان‌های شناور و انرژی دریایی سرمایه گذاری کنیم چراکه این حوزه یکی از مهمترین چالش‌­های بشریت در آینده  نزدیک است. از طرفی این حوزه احتیاج به پیشرفت بسیار بیشتری دارد. بلاخره با تلاش بی­‌وقفه و سرمایه­‌گذاری در این حوزه پس از ده سال موفق شدیم جدیدترین تکنولوژی روز دنیا را برای 12 محصول خارق العاده بدست آوریم و این شرکت در حال حاضر یکی از پیشرفته‌­ترین شرکت­‌های تحقیقاتی و سرمایه­‌گذاری در جهان است که سبد محصولات خود را بصورت یکجا ارائه می­‌کند و هیچ شرکتی در دنیا مشابه ما وجود ندارد.

چرا فعالیت خود را در دبی منتقل کردید ؟ مگر ایران امکان فعالیت وجود نداشت ؟

خوشبختانه طرح های ما در دو مسابقه خلاقیت­‌های دریایی که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر و دانشگاه امام خمینی نوشهر در چند سال گذشته برگزار شد شرکت کردیم و در هر دو مسابقه جزو ده طرح برتر ایران شناخته شد. اما وقتی دو تا تقاضای خود را اعلام کردیم که اجازه فعالیت و سرمایه‌­گذاری در حوزه احدات هتل شناور در سواحل مازندران و جزیره کیش را داشتیم و همچنین درخواست اولین سازه سولار شناور در محیط دریایی (مزرعه خورشیدی شناور) را داشتیم با یک جواب مواجه شدیم : “نه، این همه زمین وجود دارد چرا شما تمرکز کردید روی دریا؟”. بر این اساس متوجه شدیم که ایران جایی برای فعالیت‌های خلاقانه دریایی وجود ندارد، بنابر این دفتر خود را به شهر دبی منتقل کردیم.

5-الان اگر قرارباشد در ایران فعالیت کنید و مسولین همت نمایند و پشتیبانی واقعی از شما نمایند چه نوع فعالیت‌­هایی و در کجا میتوانید انجام دهید ؟

بنده همین جا اعلام می نمایم که حاضر هستم در صورتی که این امکان وجود داشته باشد در یکی از  بنادر یا جزایر خلیج فارس اولین پروژه سازه سولار شناور (مزرعه پنل خورشیدی شناور) دریایی جهان، اولین موج شکن شناور آفشور جهان، اولین دکل انتقال برق شناور جهان و… را در خلیج فارس انجام دهم .  

6-ایا با پژوهشگران و محققین ایرانی هم همکاری داشتید ؟

بله، در بخش دریایی از همکاری برخی اساتید دانشگاه‌ها همچون دکتر مونسان و تیم ایشان بهره بردیم که همینجا جا دارد از این بزرگواران تشکر ویژه نمایم. توانایی مهندسین ایرانی در پیشبرد پروژه‌­ها و اجرا نمودن طرح­‌های خلاقانه‌­ای که به آن‌ها پیشنهاد می­دهیم قابل تحسین است. آنها بازوهای علمی ما در اجرای طرح‌­های خاص و منحصربفرد هستند.

7-نقش محصولات شما در تغیرات اقلیمی چیست ؟

همانطوری که می دانید تغیرات اقلیمی بزرگترین چالش بشریت بعد از کرونا خواهد بود، به همین دلیل در جلسه کاپ 28 دبی، که در ماه نوامبر برگزار شد تمامی سران جهان تاکید بر استفاده از تکنولوژی های برتر که می‌­تواند آثار مخرب تغیرات اقلیمی را کاهش دهد، داشتند و این موضوع تا جایی پیش رفت که استفاده از انرژی­‌های تجدید پذیر تا سال 2030 بایستی تا سه برابر شود. بنابر این یکی از موارد استفاده انرژی های خورشیدی شناور در سطح دریاها است، چرا که سرمایه گذاران احتیاج به خرید زمین ندارند از طرفی بازدهی نهایی پروژه‌­های سولار روی آب تا 25% افزایش می­‌یابد. از طرفی محیط خنک آب باعت افزایش بازدهی نهایی پروژه می گردد. بنابر این تمامی کشورهای ساحلی و جزیره­ای جهان به دنبال استفاده از دریا جهت تولید برق هستند. از طرفی با بالا امدن سطح دریاها قدرت امواج و شدت برخورد آنها به سواحل بسیار بیشتر شده است، به‌طوریکه در یک سال اخیر، شاهد تخریب بسیاری از سواحل در شهر دبی، میامی آمریکا و بسیاری از شهرهای جهان بوده­ایم. اما با داشتن تکنولوژی جدید موج‌­شکن شناور آفشور می‌­توان جلوی این امواج را گرفت و سواحل را بدون هیچگونه فرسایشی داشت. همچنین بر اثر  تغیرات اقلیمی موجود، با افزایش سیلاب در بسیاری از کشورها مواجه هستیم و این امر با داشتن خانه ضدسیلابی این شرکت براحتی قابل حل است و  دیگر ترس از سیلاب و غرق شدن خانه ها در سیلاب  وجود نخواهد داشت. بعنوان مثال در سال گذشته 70% پاکستان با سیلاب  مواجه شد و 1839 نفر بعلت سیلاب جان خود را از دست دادند و بالغ بر 15 میلیارد دلار به این کشور خسارت وارد شد. در سیلاب چند ماه گذشته در کشور لیبی 4300 نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری بی­خانمان شدند اما در صورتی که از این تکنولوژِی خانه ضد سیلاب استفاده شود، این مشکلات براحتی مرتفع می­‌گردد .

8-ایا در صورتی که وزارت نیرو یا سازمان بنادر یک مکان دریایی در خلیج فارس به شما اختصاص دهند آیا حاضر هستید با سرمایه­‌گذاری شخصی خودتان محصولات نوآورانه خود و علی الخصوص مزرعه سولار شناور را بسازید ؟

بله، صد در صد. ما با این کار دین خود را نسبت به مملکت خود ادا می­کنیم و پرچم کشورمان را بالا نگه خواهیم داشت. این‌ها جدیدترین و برترین تکنولوژی روز دنیا هستند و چه زیباست که این افتخارات نصیب کشور خودمان شود. مزیت دیگر ما اینست که خودمان سرمایه­‌گذاری هم می­کنیم و معطل تامین سرمایه نمی‌مانیم البته به شرطی که اعلام نیاز باشد. یکی از جاهایی که ما می­توانیم بخوبی فعالیت داشته باشیم، جزایر ایرانی خلیج فارس هستند که بسیار نیازمند توجه و سرمایه­‌گذاری هستند. مقامات کشور هم در سال‌های اخیر خیلی روی توسعه جزایر اصرار و تاکید داشته­‌اند. ما حاضریم گوشه­‌ای از برنامه توسعه جزایر را بر عهده بگیریم.

9-ایا محصولات شما می تواند نقشی در صادرات و ورود ارز به ایران داشته باشد ؟

بله صد در صد. شرکت ما تجربه تجارت بین‌­المللی بالغ بر بیست ساله در کنار فعالیت‌های دیگر را داشته است. بنابراین تجربه کافی به‌همراه محصول خاص می‌­تواند بازارهای بین‌­المللی را درنوردد و ارزآوری صادراتی رابرای کشور عزیزمان به ارمغان آورد .

10-  برند و محصولات شما چیست؟

برند ما فولوتینگ من (Floating Man) یا  مرد شناور است که در وایپو ثبت بین المللی شده است. و محصولات ما شامل این موارد است:

مزرعه پنل خورشیدی شناور: همان‌طوری که می دانید بیشترین برق تولیدی در جزایر خلیج فارس توسط دیزل ژنراتور تهیه می‌گردد اما آنها می‌­توانند براحتی از این تکنولوژی استفاده نمایند و از دریای اطراف خود برق تولید کنند.

دکل انتقال برق شناور: با استفاده از این تکنولوژی می‌توان از جزایر برق تولید کرد و برعکس برق تولیدی مازاد را توسط این سیستم به سرزمین اصلی داد یا حتی به کشورهای مجاور صادرات نمود. در حال حاضر تولید برق توسط دریا و صادرات آن جدیدترین سیستم تولید برق در جهان است که در سالهای اخیر مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است.

خانه سیلابی: با وجود این خانه­‌ها دیگر نگران سیلاب نباشید.

موج شکن شناور: با این تکنولوژِی هم می­توان محیط امن دریایی را گسترش داد و  تمامی پروژه­های دور از ساحل (آفشور) را توسعه داد. از طرفی از انجایی که بازدهی و کارایی بالای در مقابله با امواج دارد از رسیدن امواج به سواحل جلوگیری می­کند بنابر این جلوی فرسایش سواحل گرفته می شود .

سازه­‌های باتری شناور: این امر بخصوص برای ریگ‌­های نفتی که تولید و ذخیره برق برای آنها اهمیت بالایی دارد می‌­تواند به‌راحتی استفاده گردد. بنابراین نیازی نیست برای تولید برق آن‌ها  با هزار مشکلات و دریایی طوفانی گازوییل رسانی کرد. این یکی از دغدغه‌­های اساسی برای صنعت نفتی‌­ها بشمار می رود.

محمد محمدی

کارشناس ارشد مهندسی دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی الزامات توسعه صنعت اوراق کشتی در ایران

س آذر 28 , 1402
ملیحه سنجرانی، رئیس گروه آلودگی فلزات سنگینِ سازمان حفاظت محیط زیست، در یادداشتی به بررسی الزامات توسعه صنعت اوراق کشتی در ایران پرداخته است.
صنعت اوراق کشتی در ایران

شاید برای شما جالب باشد