مرین‌پرس > استان‌های ساحلی > هرمزگان > احداث 3 اسکله به طول 1400 متر در بندر شهید رجایی
کد خبر: 9206 تاریخ انتشار: مرداد 17, 1399

احداث 3 اسکله به طول 1400 متر در بندر شهید رجاییزمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان پروژه فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی را یکی از پروژه های مهم و راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد که با ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

به گزارش مرین‌پرس، علیرضا محمدی کرجی‌ران در خصوص فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از پروژه های مهم و راهبردی سازمان بنادر و  دریانوردی در سال جهش تولید است و  پیش بینی می شود بخش عمده ای از این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان  این طرح را یکی از  پروژه های عظیم بندرسازی در ایران عنوان ‌کرد و افزود: این پروژه به لحاظ تجهیزات فنی و روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی و ویژگی های خاص مهندسی است، به گونه ای که فاز ۳ توسعه پایانه کانتینری این  بندر در مجموع شامل احداث یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با هزینه یک‌ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا است. 

این مقام مسئول ادامه داد: با بومی سازی دانش بندر سازی توسط مهندسان جوان و با انگیزه ایرانی خودکفایی 100 درصدی در این زمینه تحقق پیدا کرده است و این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های برتر عمرانی و توسعه ای استان هرمزگان است، ‌درحال حاضر تلاش را به این مهم معطوف شده که به موازات  بندر سازی و طرح توسعه خشکی، عملیات لایروبی حوضچه نیز سرعت گیرد.

وی اهداف ترسیم شده برای این پروژه را طی هفت محور عنوان کرد و گفت: ارتقاء جایگاه بندر کانتینری شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه، افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶,۳ میلیون TEU به ۸.۴ میلیون TEU برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵ هزار DWT، احداث سه پست اسکله به طول یک هزار و ۴۰۰ متر، لایروبی حوضچه شماره ۳، خاکبرداری و محوطه سازی و تاسیسات زیربنایی و روبنایی با سطح تقریبی ۱۱۳ هکتار و ساختمان های مورد نیاز و نیز حفاظت ساحلی و اقدامات لازم به طول تقریبی ۱۱۰۰ متر از جمله اهداف تبیین شده برای پروژه فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی است.

وی اظهار کرد: از همه ظرفیت های قانونی و اسناد بالا دستی در مسیر سرعت بخشی به روند اجرای مراحل مختلف این طرح استفاده خواهیم کرد‌، پذیرش شناورهای اقیانوس پیمای سوپرپست پاناماکس و بزرگ مقیاس از شاخص های بنادر توسعه یافته به شمار می‌آید و بندر شهیدرجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری کشور سهم قابل ملاحظه ای در تجارت ملی و منطقه ای دارد، بنابراین ارتقاء  ظرفیت بندر شهید رجایی با بهره برداری از این طرح قابلیت رقابت پذیری آن را در سطح بین الملل افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تاثیر صنایع دریایی بر اقتصاد ایران، چالش‌ها و راهکارها

چ مرداد 15 , 1399
دکتر روزبه پارساپور، مدیرعامل مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس، در گفت‌وگو با مارین‌پرس تاثیر صنایع دریایی بر اقتصاد ایران و چالش‌ها و راهکارهای اقتصاد دریامحور را تشریح کرد.