احداث 3 اسکله به طول 1400 متر در بندر شهید رجایی

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان پروژه فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی را یکی از پروژه های مهم و راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد که با ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

اسکله بندر شهید رجایی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، علیرضا محمدی کرجی‌ران در خصوص فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از پروژه های مهم و راهبردی سازمان بنادر و  دریانوردی در سال جهش تولید است و  پیش بینی می شود بخش عمده ای از این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان  این طرح را یکی از  پروژه های عظیم بندرسازی در ایران عنوان ‌کرد و افزود: این پروژه به لحاظ تجهیزات فنی و روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی و ویژگی های خاص مهندسی است، به گونه ای که فاز ۳ توسعه پایانه کانتینری این  بندر در مجموع شامل احداث یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با هزینه یک‌ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا است. 

این مقام مسئول ادامه داد: با بومی سازی دانش بندر سازی توسط مهندسان جوان و با انگیزه ایرانی خودکفایی 100 درصدی در این زمینه تحقق پیدا کرده است و این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های برتر عمرانی و توسعه ای استان هرمزگان است، ‌درحال حاضر تلاش را به این مهم معطوف شده که به موازات  بندر سازی و طرح توسعه خشکی، عملیات لایروبی حوضچه نیز سرعت گیرد.

وی اهداف ترسیم شده برای این پروژه را طی هفت محور عنوان کرد و گفت: ارتقاء جایگاه بندر کانتینری شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه، افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶,۳ میلیون TEU به ۸.۴ میلیون TEU برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵ هزار DWT، احداث سه پست اسکله به طول یک هزار و ۴۰۰ متر، لایروبی حوضچه شماره ۳، خاکبرداری و محوطه سازی و تاسیسات زیربنایی و روبنایی با سطح تقریبی ۱۱۳ هکتار و ساختمان های مورد نیاز و نیز حفاظت ساحلی و اقدامات لازم به طول تقریبی ۱۱۰۰ متر از جمله اهداف تبیین شده برای پروژه فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی است.

وی اظهار کرد: از همه ظرفیت های قانونی و اسناد بالا دستی در مسیر سرعت بخشی به روند اجرای مراحل مختلف این طرح استفاده خواهیم کرد‌، پذیرش شناورهای اقیانوس پیمای سوپرپست پاناماکس و بزرگ مقیاس از شاخص های بنادر توسعه یافته به شمار می‌آید و بندر شهیدرجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری کشور سهم قابل ملاحظه ای در تجارت ملی و منطقه ای دارد، بنابراین ارتقاء  ظرفیت بندر شهید رجایی با بهره برداری از این طرح قابلیت رقابت پذیری آن را در سطح بین الملل افزایش خواهد یافت.

آخرین اخبار دریایی:

شکیلا لشکری

کارشناسی ارشد فیزیک دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تاثیر صنایع دریایی بر اقتصاد ایران، چالش‌ها و راهکارها

چ مرداد 15 , 1399
دکتر روزبه پارساپور، مدیرعامل مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس، در گفت‌وگو با مارین‌پرس تاثیر صنایع دریایی بر اقتصاد ایران و چالش‌ها و راهکارهای اقتصاد دریامحور را تشریح کرد.
گفت‌وگوی زنده مارین‌پرس با دکتر روزبه پارساپور - مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج‌فارس

شاید برای شما جالب باشد