چین و ترکیه ایران را دور زدند!

مسیر راه آهن چین به ترکیه با دور زدن ایران افتتاح شد. قبلا قرار بود مسیر خط آهن از چین تا آسیای میانه، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت اروپا باشد.

مسیر ریلی و راه‌آهن چین به ترکیه و اروپا

به گزارش مارین‌پرس، مسیر راه آهن چین به ترکیه با دور زدن ایران افتتاح شد. اولین محموله باری قطار ترکیه به چین، بدون گذشتن از ایران به شهر شی‌آن چین رسید. قبلا قرار بود مسیر خط آهن از چین تا آسیای میانه، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت اروپا باشد.

همه این مسیرها به غیر از ایران تکمیل شد و روز شنبه اولین قطار باری ترکیه بدون گذشتن از ایران، با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای کاسپین (با کشتی)، قزاقستان به شهر شی‌آن چین رسید.

محموله یاد شده طی ۱۲ روز مسیری ۸ هزار و ۶۹۶ کیلومتری را گذشت و از استانبول به شهر شی‌آن رسید و اگر به جای خط آهن از مسیر دریایی راهی چین می‌شد، یک ماه طول می‌کشید که به مقصد برسد.

پیش از این، محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در یادداشتی با اشاره به عدم مشارکت ایران در توافقنامه‌های جهانی نسبت به بیرون بودن ایران از شبکه اقتصاد جهانی هشدار داده بود.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جام جهانی 2022 قطر؛ فرصت طلبی یا فرصت سوزی؟

ی آذر 30 , 1399
جام جهانی 2022 قطر یک فرصت طلایی برای توسعه زیرساخت‌ها و درآمدزایی مناطق آزاد و جزایر قشم و کیش بود که به نظر می‌رسد با تعلل مسئولین این فرصت نیز سوخته است.
ورزشگاه بین‌المللی «خلیفه» دوحه قطر

شاید برای شما جالب باشد