جام جهانی 2022 قطر؛ فرصت طلبی یا فرصت سوزی؟

جام جهانی 2022 قطر یک فرصت طلایی برای توسعه زیرساخت‌ها و درآمدزایی مناطق آزاد و جزایر قشم و کیش بود که به نظر می‌رسد با تعلل مسئولین این فرصت نیز سوخته است.

ورزشگاه بین‌المللی «خلیفه» دوحه قطر
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، در سال 2010 بود که با رای اعضای فیفا، قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد و قطر اولین کشور خاورمیانه و مسلمان میزبان این رویداد جهانی شد. بدیهی است درآمدزایی بسیار و البته استفاده از زبان دیپلماسی نرم فوتبال کشورها را ترغیب به نامزدی برای کسب میزبانی این رویداد می‌کند. انتظار می‌رفت مسئولین ایران با درک این مسئله که کشور ساحلی و کوچک قطر می‌تواند ایران را نیز در این امر سهیم کند؛ آن‌ها را به مطالعه و برنامه ریزی جهت اقداماتی وادارد که متاسفانه این اقدامات صورت نگرفت هر چند این امیدواری وجود دارد که در فاصله کمتر از 2 سال بتوان حداقل‌هایی فراهم کرد. هرچند بحث مشارکت ایران در جام جهانی قطر در حد همان بحث و نظر باقی ماند و هیچ وقت اقدام جدی صورت نگرفت.

فرصت 10 ساله‌ای که می‌توانست با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مناطق آزاد جزایر کیش و قشم به توسعه این مناطق منجر شود اما افسوس که مدیران شجاع و دلسوزی حاکم نبوده‌اند و تا کنون هیچ چیز به صورت رسمی و مکتوب بین دو کشور ایران و قطر جهت مشارکت وجود نداشته است. 

تصویر هوایی از ساحل مرجانی جزیره کیش
جزیره کیش

شرط مشارکت ایران در جام جهانی قطر

به گزارش مارین‌پرس، ورزش 3 نوشت: بعد از سفر اخیر هیات ورزشی قطر به تهران قرار شده، به زودی توافقات شفاهی بین مسئولان دو کشور به شکل تفاهم نامه و مکتوب امضا شود.

صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک درباره اینکه بندی در خصوص میزبانی جام جهانی 2022 هم در این تفاهم نامه وجود دارد یا خیر، گفت: در این باره با معاونان رییس جمهور و مدیران دو جزیره کیش و قشم صحبت کردیم. قرار شد در تفاهم نامه بندی باشد که برای برپایی اردوهای تیم های ملی کشورهای مختلف برای جام جهانی از ظرفیت این دو جزیره استفاده شود. البته این شرط وجود دارد که باید این دو جزیره از نظر امکانات ورزشی دارای استانداردهای جهانی باشند.

وی افزود: این خودش یک معضل بزرگ است چون در حال حاضر زیرساخت های خوبی در این دو جزیره وجود ندارد. متاسفانه زمین خوبی در دو جزیره قشم و کیش نداریم و امیدوارم طی یکی، دو سال آینده این اتفاق رخ دهد.

در نهایت باید دید ایران از فرصت باقی مانده کمتر از 2 سال توانایی ایجاد زیرساخت‌های مناسب کمپ برای میزبانی اردوهای تیم‌های ملی مختلف را دارد یا خیر؟

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

درگیر شدن طناب دور پروانه شناور کروبوت کروز

ی آذر 30 , 1399
درگیر شدن طناب به دور پروانه شناور کروبوت کروز سبب عدم حرکت شناور و نقص فنی موتور شد.
گیر کردن طناب دور پروانه شناور و کشتی

شاید برای شما جالب باشد