تجارت دریایی بین هند و اروپا به وخامت گرایید

تجارت دریایی بین هند و اروپا به وخامت گرایید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سایت کانتینر نیوز طی گزارشی اعلام کرد: سطح تجارت دریایی بین هند و اروپا در هفته گذشته نسبت به میانگین گزارش شده در چند هفته پیش به پایین‌ترین سطح خود رسید که این کار نگرانی طرفین برای ادامه تجارت را بیشتر می‌کند. البته از این پیشامد هندی‌ها رضایت دارند، اما مدیران خطوط کشتیرانی با اکراه و از سر ناچاری تن به این کار می‌دهند.

بر‌اساس این گزارش در حال حاضر نرخ حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی از هند به انگلیس ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار است؛ در حالی‌که در ابتدای ماه ژوئیه این رقم ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار بود.

از سوی دیگر نرخ صادرات کالا‌های هندی به دریای مدیترانه روند نزولی دارد و از ۷۵۰ دلار به ۷۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.   

بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان پُر‌کردن ظرفیت کشتی‌ها در بنادر هند برای صدور کالا فرسایش نرخ‌های حمل کانتینر را به دنبال دارد، زیرا از یک سو تقاضا برای کالا‌های هندی تا حدودی کاهش یافته و صاحبان کالا در حال حاضر سفارشات قبلی را بارگیری می‌کنند. در این میان کشتی‌های خطوط اروپایی که در بنادر هند لنگر انداخته‌اند مجبورند با نرخ‌های فعلی کنار بیایند، در نتیجه صاحبان کالا‌های هندی از این فرصت کاهش نرخ‌ها استفاده کرده و سفارش‌های خود را بارگیری می‌کنند.

 در این ارتباط باید گفت هیچ نشانۀ امیدوار کننده‌ای برای مالکان و اپراتور‌ها‌ی کشتی وجود ندارد به همین جهت در حال حاضر تردید در بین مدیران خطوط کشیترانی CMACGM فرانسه و MSC  سوئیس و هاپاگ لوید آلمان بیشتر شده و بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند؛ زیرا کشتی‌های آنان در بنادر هند به سر می‌برند و احتمال دارد پس از بارگیری این محمولات و ترک بنادر دیگر به بنادر هند تردد نکنند که همین موضوع تیرگی روابط تجاری دریایی بین هند و اروپا را در پی دارد.

در ادامه گزارش آمده است: همانگونه که اشاره شد بخشی از عوامل رکود تجارت دریایی هند و اروپا به کاهش قیمت صادراتی کالا‌های هندی برمی‌گردد به گونه‌ای که بر‌اساس بررسی‌های صورت گرفته نرخ کالا‌های صادراتی هند با ۲۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو است.

رئیس فدراسیون سازمان صادرات هند در این زمینه گفت: صادرات کالا‌های هندی به اروپا در ماه ژوئن به دلیل کاهش تقاضا کمتر شده است.   

وی افزود: البته در این زمینه باید به افزایش قیمت‌های انرژی اشاره کرد که در بزرگترین اقتصاد‌های اروپایی همراه با تورم به کاهش قیمت‌های حمل کانتینر کمک می‌کند.

به گفتۀ وی یکی از دلایل کاهش قیمت کالا‌های هندی و پایین آمدن صادرات کالا از بنادر هندی تنش‌های ژئو‌پلیتیکی، اختلال در زنجیرۀ تأمین جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و کاهش هزینه‌های مصرف کنندگان در سراسر جهان است، اما کاهش نرخ‌های حمل کانتینر یک  موضوع جهانی است که هند در آن دخالتی ندارد.

وی در پایان گفت: کالا‌های اصلی صادراتی هند مانند منسوجات و کالا‌های چرمی و جواهرات علی‌رغم تقاضا در اروپا تحت فشار جدی دولتمردان اروپایی قرار دارد تا به دست مصرف کنندگان نرسد که همین کار باعث کاهش صادرات از این کشور به اروپا شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ایجاد امکانات گردشگری در بنادر صیادی هندیجان و خورابوخضیر

ج تیر ۳۰ , ۱۴۰۲
الیاس واحدی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به وجود پتانسیل‌های گردشگری در بنادر هندیجان و خور ابوخضیر از ایجاد امکانات گردشگری در این بنادر صیادی خبر داد. مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، افزود: هر دو بندر ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه گردشگری […]