قرارداد‌های نقدی حمل‌ونقل کانتینری را به ثبات می‌رساند

قرارداد‌های نقدی حمل‌ونقل کانتینری را به ثبات می‌رساند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز، «پیتر ساند» تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل دریایی و «امیلی استاسبل» تحلیلگر بازار دریایی مؤسسه Xeneta ضمن بررسی ابهامات موجود در بازار حمل‌و‌نقل دریایی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی چشم‌انداز آینده این حوزه حمل و نقل را امیدوار کننده توصیف می‌کنند.

بر‌اساس این گزارش «پیتر ساند» معتقد است: برخی معاملات کلیدی در مسیر‌های مختلف به ویژه در تجارت خاور دور به دریای مدیترانه حاکی از آن است که مزایای قابل توجهی در انتظار حمل‌و‌نقل دریایی در ماه‌های آینده سال ۲۰۲۳ میلادی می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: نرخ حمل کانتینر در حال حاضر در مسیر‌های شرق دور به شمال اروپا تا حدودی بالا رفته و کم کم رو به ثبات می‌گذارد.

به گفته وی سرنخ اصلی در آمار تجارت کانتینری طی ماه اخیر شرایط مثبتی است که در مسیر خاور دور به اروپا پیشِ رو‌ی صاحبان کشتی‌های کانتینری قرار می‌دهد که حاکی از بالا رفتن تقاضا در مقاصد شمال اروپا یا دریای مدیترانه است.

افزایش ۵۰ درصدی نرخ‌های نقدی

وی تأکید می‌کند: این افزایش تقاضا را در مسیر‌های خاور دور تا سواحل شرقی آمریکای جنوبی نیز می‌توان مشاهده کرد به گونه‌ای که در سه ماه اخیر نرخ‌های نقدی با افزایش ۵۰ درصدی از دو هزار دلار به بیش از سه هزار دلار رسیده است؛ بر این اساس اعتقاد دارم نرخ‌های تجارت این مسیر‌ها در سه ماه سوم نیز همچنان قوی بماند.

این گزارش حاکی است: در ادامه «امیلی استاسبل» نیز به عواملی که منجر به شرایط فعلی حمل‌و‌نقل دریایی شده و مشکلات پیشِ روی می‌پردازد.

این تحلیلگر می‌گوید: بدون شک کاهش شاخص‌های کربن و کم شدن سرعت کشتی‌ها به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در تعیین نرخ‌ها بی‌تأثیر نیست، زیرا مسئولیت پذیری خطوط کشتیرانی را بالا برده، اما به تأخیر در حمل کالا کمک می‌کند.

بازار چالش برانگیز آمریکا

به گفتۀ وی این روز‌ها آمریکا نیز با کاهش ۲۰ درصدی واردات به تقاضا‌ی ضعیف بازار دامن می‌زند که من این موضوع را سرماخوردگی آمریکا می‌نامم؛ زیرا انتظار یک فصل اوج را به شکل عادی در آمریکا نداریم و اصلاً نمی‌توان انتظار داشت نرخ حمل‌و‌نقل در این کشور طی ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته باشد.

به نظر می‌رسد عمده فروشان کالا‌های زیادی در اختیار دارند، اما تورم در آنجا بالاتر از نرخ رشد خرده فروشی است؛ بنابر‌این حجم واردات کالا از سوی آمریکا در مقایسه به سال قبل اندکی کاهش یافته است.

اگرچه برخی از کارشناسان به وضعیت و شرایط حمل‌و‌نقل در آمریکا به صورت لیوان پر یا نیمه خالی نگاه می‌کنند، اما شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که بازار چالش برانگیزی در انتظار این کشور است.

خشکسالی کانال پاناما

این تحلیلگر تأکید می‌کند: خشکسالی کانال پاناما نیز از فاکتور‌های دریایی است که به فاکتور‌های متعدد حمل‌و‌نقل و نرخ حمل کانتینر تأثیر می‌گذارد، زیرا زمان عبور کشتی‌های بزرگ از این کانال از ابتدای ژوئن تا به حال ۱۰ تا ۱۱ روز طول می‌کشد که این کار هزینۀ زیادی را به حمل‌و‌نقل دریایی تحمیل و به محدودیت‌های موجود اضافه می‌کند.  

بدین ترتیب همه آنچه در بالا اشاره شد می‌تواند بر حمل‌و‌نقل دریایی تأثیر مثبت و منفی خود را داشته باشد؛ اما پیش‌بینی‌های مؤسسه Xeneta حاکی از آن است که بازار به سمت ثبات بیشتر میل می‌کند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نامعلوم بودن وضعیت رژیم حقوقی محیط زیست  دریای خزر

د مرداد ۱۶ , ۱۴۰۲
مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا به نامعلوم بودن وضعیت رژیم حقوقی محیط زیست دریای خزر به عنوان مشکل بزرگ بر سر راه حفاظت از این دریا نام برد و گفت: همچنین شاهد اجرایی نشدن کامل پروتکل‌ها، کنوانسیون‌ها و توافق‌نامه‌های مصوب بین‌المللی در حوزه محیط زیست دریایی و تالاب‌ها […]