افزایش شاخص کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله خشک

افزایش شاخص کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله خشک

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سایت hellenicshippingnews اعلام کرد: در پایان دهم نوامبر شاخص ترکیبی کانتینر Drewry WCI با ۷ درصد افزایش به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۱۵۰۴ دلار رسید.

بر‌اساس این گزارش نرخ حمل‌و‌نقل مسیر شانگهای – روتردام در یک روند کم سابقه با ۲۱ درصد افزایش به ۱۲۷۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.

از سوی دیگر نرخ‌ها در مسیر شانگهای به جنوا با ۸ درصد افزایش به ۱۴۷۰ دلار را تجربه کرد.

نرخ‌های شانگ‌های به لس‌آنجلس و شانگهای به نیویورک با ۵ و ۲ درصد افزایش  به ۲۲۸۷ و ۲۶۶۱ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید، اما نرخ‌های نیویورک به روتردام ۸ درصد کاهش نشان داد.

بر این اساس میانگین شاخص ترکیبی Drewry WCI از ابتدای سال تا امروز ۱۷۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که ۹۷۶ دلار کمتر از میانگین نرخ‌های ۱۰ ساله یعنی ۲۶۷۶  دلار است.

Drewry پیش‌بینی می‌کند که در هفته‌های آینده نرخ مسیر‌های آسیا به اروپا در سطح فعلی باقی مانده و یا افزایش یابد.

افزایش شاخص کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله خشک
                                  شاخص نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به بنادر مختلف جهان از ۹ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳

افزایش شاخص کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله خشک                                                  نمودار شاخص نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر ۴۰ فوتی از ۲ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳

 

افزایش شاخص کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله خشک
 شاخص کشتی‌های فله خشک هم بالا رفت

از سوی دیگر گزارش‌های رسیده حاکی است شاخص بالتیک ویژه کشتی‌های فله خشک افزایش نرخ هفتگی در سایز‌های مختلف را به ثبت رساند.  

بر‌اساس این گزارش شاخص حمل‌و‌نقل دریایی فله خشک در بورس بالتیک در هفته منتهی به تاریخ ۱۰ نوامبر افزایش هفتگی خود را به ثبت رساند که ناشی از نرخ‌های بالاتر در سایز‌های مختلف بود.

در ادامه این گزارش آمده است شاخص کل کشتی‌های کیپ‌سایز، سوپراماکس و پاناماکس در هفته گذشته با ۱۲.۴ درصد افزایش به ۱۶۴۳ واحد رسید.

اما شاخص کشتی‌های کیپ‌سایز با افزایش ۲۱ درصدی مواجه شد و به رقم ۲۵۸۹ واحد رسید.

در همین حال میانگین درآمد کشتی‌های کیپ‌سایز ویژه حمل سنگ آهن و زغال سنگ ۱۵۰ هزار تُنی با افزایش روزانه ۸۵۵ دلار به ۲۱۴۷۳ دلار رسید.

شاخص کشتی‌های پاناماکس در هفته گذشته بیش از ۵ درصد رشد کرده و میانگین درآمد روزانه این قبیل کشتی‌ها ویژه حمل غلات ۶۰ تا ۷۰ هزار تُنی با ۲۷۲ دلار افزایش به ۱۳۷۷۳ دلار رسید.

در همین حال شاخص کشتی‌های کوچکتر سوپرا‌ماکس که معمولاً در هفته‌های گذشته افزایش چندانی نداشتند با ۹ واحد افزایش به ۱۱۲۵ واحد رسید.

کارگزاران کشتی افزایش نرخ‌های روزانه کشتی‌های فله خشک را  ناشی از عبور کشتی‌ها از کریدور صادراتی جایگزین اوکراین می‌دانند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کانال دریایی موازی بندر امام خمینی در حال احداث است

د آبان ۲۲ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا، ابوطالب گرایلو در نشست هماهنگی رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام خمینی، حفظ و تداوم کارکرد بندر را از اصول مهم در زمان وقوع بحران و مدیریت آن عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی کانال‌های دسترسی دریایی نسبت به تعمیق و […]