صید میگوی دریایی خلیج فارس امروز آغاز شد/ فعالیت بیش از ۱۰۰۰ فروند شناور صیادی میگو

صید میگوی دریایی خلیج فارس امروز آغاز شد/ فعالیت بیش از ۱۰۰۰ فروند شناور صیادی میگو

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر‌اساس نتایج گشت‌های تحقیقات جهت بررسی ذخیره میگو که طی تیر ماه و اوایل مرداد ماه انجام شد در نهایت تاریخ هفدهم مرداد ماه به عنوان  زمان شروع صید میگوی دریایی خلیج فارس در محدوده آب‌های استان بوشهر و خوزستان اعلام شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: بر‌اساس اعلام کمیته صید، صید میگوی دریایی خوزستان در محدوده بحرکان و بحرکان‌سر انجام می‌شود.

به گفته وی، همچنین بر‌اساس اعلام کمیته صید، صید میگو توسط قایق‌های صیادی از هفدهم مرداد ماه و لنج‌های صیادی با تأخیر یک روز در تاریخ هجدهم مرداد ماه آغاز می‌شود.

نادری بیان داشت: صید میگوی خلیج فارس در محدوده آب‌های بوشهر امسال با ۴۷۰ فروند شناور در کلاس لنج صیادی و ۵۵۰ فروند در کلاس قایق انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میگو در سبد اقتصادی صید صیادان نقش قابل توجه و ارزش بالایی دارد، گفت: گونه اصلی و هدف صید در آب‌های بوشهر گونه ببری  و در خوزستان گونه ببری و سبز است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، اعلام کرد: بررسی‌های تحقیقاتی حاکی از این است که صید میگوی امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش قابل توجه همراه باشد البته گزارشی نیز مبنی بر ورود جمعیت جدیدی از میگوی به صیدگاه‌های تحت پوشش استان‌های بوشهر و خوزستان نیز اعلام شده که اگر اتفاق افتد، تا حدود زیادی پیش بینی کاهش صید امسال را جبران خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در راستای مدیریت ذخایر میگوی دریایی و جلوگیری از صید غیرمجاز در دوره قبل از شروع صید، یک دوره زمانی خاص تحت عنوان دریا بست اجرا شد که طی این مدت هیچ شناور‌های مجوز ورود به دریا را نداشت.

مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های نظارتی با شیلات همکاری لازم را دارند تا شاهد شرایط بهتری برای جلوگیری از صید غیرمجاز و در نهایت بهره برداری پایدار از دریا باشیم.

نادری بیان داشت: قرار است یک دوره دریابست در طول سال برای سایر گونه‌های آبزی اقتصادی که با فشار برداشت مواجه هستند اجرا کنیم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، دریا‌بست کمک می‌کند تا شرایط ذخیره و میزان زیست توده آبزیان و میزان مجاز برداشت اقتصادی از ذخایر آبزیان بهبود یابد.

وی یادآور شد: صید میگوی دریایی در آب‌های استان‌های خوزستان و بوشهر تا زمانی که بر اساس گشت‌های تحقیقاتی از سوی پژوهشکده میگو اعلام می‌شود، ادامه خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، به طور متوسط هر ساله بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان صید میگوی دریایی خلیج فارس در محدوده استان‌های بوشهر و خوزستان به طول می‌انجامد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این که گونه‌های ببری و موزی ارزش اقتصادی بالاتری دارند، اذعان داشت: معمولاً گونه‌های سفید و خنجری به مصرف تازه خوری می‌رسد و گونه ببری فرآوری و بسته بندی می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: عمده صید میگو در استان هرمزگان گونۀ موزی، استان بوشهر گونۀ ببری و در استان خوزستان گونۀ سفید است؛ هر ساله بخش اعظم صید میگوی خلیج فارس به استان‌های بوشهر و خوزستان اختصاص دارد.

نادری با اشاره به اینکه صادرات میگوی دریایی صید شده در آب‌های بوشهر انجام نمی‌شود، گفت: به دلیل اینکه میزان صید رقم قابل توجهی نیست، صادرات انجام نمی‌شود و تمام صید صورت گرفته به مصرف جامعه محلی و یا استان‌های همجوار می‌رسد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نجات ۲۴ گردشگر از غرق شدگی در دریای خزر

س مرداد ۱۷ , ۱۴۰۲
فضل الله کیقبادی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به کاهش چشمگیر غرق شدگی‌ها در سال جاری اظهار داشت: بر‌اساس آمار اخذ شده ۲۴  نفر گردشگر در تعطیلات اخیر از غرق شدگی دریای خزر توسط ناجیان غریق نجات یافتند. معاون ستاد ساماندهی سواحل و دریای استان مازندران، ادامه داد: […]