۲۰۲۴ سالی حساس برای حمل‌و‌نقل کانتینری است

۲۰۲۴ سالی حساس برای حمل‌و‌نقل کانتینری است

اختصاصی مانا – سال ۲۰۲۳ میلادی سال خوبی برای حمل‌و‌نقل کانتینری نبود. در سال‌های گذشته  در چنین ماه‌هایی حمل محموله‌ها با حجم بالا به مقصد کشور‌ها به ویژه کشور‌های اروپایی و آمریکا با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس بیشتر می‌شد و چه بسا  با افزایش تقاضا شاهد ترافیک کانتینری و ازدحام  بنادر بودیم؛ اما هم اکنون که نیمه اول ماه سپتامبر را پُشتِ سر گذاشته‌ایم اثری از تقاضای بیش از حد به منظور حمل کالا توسط خطوط کشتیرانی کانتینری مشاهده نمی‌شود و هفته به هفته نرخ حمل کانتینری با کاهش هر‌چند جزئی روبه‌رو می‌شود.

به همین جهت تحلیلگران و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه روندی که در سال ۲۰۲۳ میلادی بر حمل‌و‌نقل کانتینری حاکم بود اگر در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز ادامه یابد نمی‌توان شرایط بهبود یافته‌ای در زمینه حمل‌و‌نقل کانتینری را شاهد بود.

فروپاشی ائتلاف‌های کانتینری

«جان فوسی» از مدیران Drewry Shipping Consultants در کنفرانسی که اخیراً با عنوان Container xChange Digital Container Summit برگزار شد با اشاره به چالش‌های موجود در حمل‌و‌نقل کانتینری یاد‌آور شد در صورتی‌که به مشکلات موجود در بخش حمل‌و‌نقل کانتینر انحلال ائتلاف‌های کانتینری مانند جدا شدن مرسک و MSC  از ائتلاف ۲M  افزوده شود که قرار است در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی اتفاق بیفتد مسائل و مشکلات این  بخش بسیار چالش برانگیز خواهد بود، زیرا به نظر می‌رسد اگرچه این ائتلاف قرار است در ۲۰۲۵ میلادی منحل شود، اما به نظر می‌رسد از همین حالا این تصمیم عملی شده است.

در این ارتباط باید گفت علی‌رغم اینکه در حال حاضر میزان حمل کالا در بخش کانتینر کم می‌باشد، اما با ظرفیت مازاد مواجهیم که این کار باعث می‌شود شرکت‌های حمل کانتینری اعتماد خود را به نظم قیمت‌ها از دست بدهند و از کسب سهم در بازار مطمئن نباشند.

به هر حال عرضه از سال ۲۰۲۲ میلادی به بعد از تقاضا پیشی گرفته است که پیش‌بینی می‌شود این وضعیت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

باید اضافه کرد در برهه‌ای جلو بودن عرضه از تقاضا  ۰.۵ درصد بود که به مرور به ۲.۶ و ۲.۹ درصد رسید. پیش‌بینی می‌شود در بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی به ترتیب عرضه ۵ و ۶.۳۵ و ۵.۲ درصد افزایش یابد، باید اضافه کنم که فقط در سال ۲۰۲۱ تقاضا با ۷ درصد رشد بیش از ظرفیت بود.

وی در ادامه تأکید کرد که بر‌اساس ارزیابی کارشناسان و تحلیلگران قرار بود جابه‌جایی جعبه‌های کانتینر در سراسر دنیا تا سال ۲۰۲۷ میلادی از مرز یک میلیارد TEU عبور کند، اما بیماری همه‌گیر از یک طرف و چالش‌هایی که جنگ روسیه و اوکراین ایجاد کرد این پیش‌بینی را تا حدودی کاهش داد، به گونه‌ای که در حال حاضر پیش‌بینی‌ها بر این اصل استوار است که تا سال ۲۰۳۵ میلادی میزان جابه‌جایی کانتینر به ۹۳۵ TEU برسد.

خوش‌بینی تحلیلگر آلفالاینر

از سوی دیگر Stefan Verberckmoes تحلیلگر آلفا‌لاینر با خوش‌بینی نسبت به شرایط پیشِ روی حمل‌و‌نقل کانتینری معتقد است اگرچه شرکت‌های مرسک و MSC تصمیم دارند که استقلال خود را حفظ کنند، اما این دلیلِ آن نیست که با یکدیگر همکاری نکنند به نظر من این دو شرکت خدمات مستقلی از زمان اعلام جدایی از اتحاد ۲M انجام می‌دهند که این موضوع جدید نیست و این مورد در ائتلاف Ocean Alliance مشاهده می‌شود که ممکن است با جدایی برخی شرکت‌ها از این ائتلاف خطوط کشتیرانی هاپاگ لوید سرویس جدیدی با نام FE۹ عرضه کند.

بدین ترتیب مرسک و MSC حلقه‌های مختلف مسیر‌های مختلف آسیا به اروپای شمالی را اداره می‌کنند، زیرا به اندازه کافی کشتی دارند و می‌توانند تمامی مسیر‌ها را به خوبی مدیریت کنند. حال چه به صورت ائتلاف عمل کنند و یا به طور جداگانه نسبت به این کار اقدام کنند.

موضوع دیگری که باید در زمینه مشکلات حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی مورد نظر قرار گیرد کاهش شدت کربن بر اساس مقررات IMO است که مؤسسه Drewry حدس می‌زند ۳۰ درصد ناوگان موجود کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی مجبور به رعایت محدودیت سرعت شود که این کار سرعت کشتی‌ها را تا حدود ۷ درصد کاهش داده و منجر به تأخیر آن‌ها می‌شود.  

از سوی دیگر در صورتی‌که به ازدحام در انبار‌های ذخیره سازی کانتینر در سراسر جهان از سوی دست‌اندرکاران حمل‌و‌نقل کانتینری توجه نشود می‌تواند باعث تأخیر در جابه‌جایی کانتینر و تحویل جعبه‌ها برای بارگیری شود.

«دنی دن بوئر» از شرکت اجاره دهندۀ کانتینر Seacube معتقد است ازدحام در انبار‌ها مسئله‌ای نیست که حرکت جعبه‌های کانتینر را کُند نماید بلکه در حال حاضر کمبود مهندسان تعمیر و نگهداری در آسیا و آمریکا یک موضوع نوظهور برای صنعت کانتینری است که پیش از این کمتر سابقه داشته است.

بدین ترتیب باید گفت سال ۲۰۲۴ میلادی شاید مانند سال ۲۰۲۳ میلادی برای صنعت کانتینری خوش‌یُمن نباشد. اگرچه نمی‌توان به این پیش‌بینی‌ها با قاطعیت تمام مُتکی بود، زیرا ممکن است در سال پیشِ رو رویداد‌ها و حوادث مختلفی صنعت کشتیرانی را تحت تأثیر قرار دهد.

نویسنده: نیک ساویدس
سایت: tradewindsnews

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۱۲ درصدی حمل‌و‌نقل دریایی قزاقستان

د شهریور ۲۷ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، براساس داده‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، در بازه زمانی ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ میلادی، حجم محموله‌های منتقل شده از طریق بنادر دریایی آکتائو و کوریک این کشور، افزایش ۱۲ درصدی را ثبت کرده است.همچنین، حجم بار حمل‌و‌نقل شده در […]