آخرین وضعیت عملیات لایروبی کانال کشتیرانی ولگا-خزر/ امکان تردد کشتی‌های با حجم بار ۵ هزار تُن در ولگا از سال آینده

آخرین وضعیت عملیات لایروبی کانال کشتیرانی ولگا-خزر/ امکان تردد کشتی‌های با حجم بار ۵ میلیون تُن در ولگا از سال آینده

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کانال کشتیرانی ولگا-خزر مهمترین زیرساخت در مسیر سراسری خزر و حلقه مهم کریدور بین‌­المللی شمال- جنوب قلمداد می­‌شود؛ به نحوی که یکی از راه‌های مهم کریدور شمال- جنوب کانال ولگا بوده که قابلیت آن را دارد تا فدراسیون روسیه و کشور‌های اوراسیا را به کشور‌های آسیای مرکزی، خلیج فارس و شبه جزیره هند متصل کند.

در این میان، افزایش میزان حمل بار در کانال ولگا-خزر از طریق بندر آستراخان و اولیا واقع در استان آستراخان از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار بوده و بدون انجام عملیات لایروبی، تردد کشتی­‌ها با حجم بار بالای ۴ هزار تُن و نیز آبخور بالای ۳.۵ متر اجتناب ناپذیر است.

عمق کانال مذکور جهت عبور کشتی­‌ها باید حداقل ۴.۵ متر باشد در حالیکه تا قبل از ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی در بهترین شرایط پُرآبی رودخانه ولگا-خزر، عمق آن به حدود ۳.۵ متر رسید که هم اکنون با تصمیمات و پیگیری­‌های استاندار آستراخان و طرح موضوع نزد رئیس جمهور روسیه شرایط به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده است و دولت فدرال با توجه به اهمیت مسیر کریدور شمال- جنوب، بودجه لازم برای آن را تخصیص داده است.

در نتیجه حمایت­‌های مذکور، کار‌های لایروبی و دسترسی به عمق بیش از ۴ متر تا اواخر سال میلادی جاری و منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ میلادی به وجود خواهد آمد که با این اقدام، امکان ورود کشتی­‌ها با ظرفیت بیشتر به بندر اولیا و بندر آستراخان و افزایش حمل بار را فراهم می‌شود.

بر‌اساس گزارش‌های اعلام شده، با برداشت ۹ میلیون تُن گل و لای از بستر رودخانه ولگا، کشتی­‌های عبوری می‌توانند تا عمق ۴.۱۵ متر به راحتی عبور کنند که این وضعیت در سال ۲۰۲۴ میلادی با برداشت ۱۱ میلیون تُن به شرایط باثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید.

در چنین شرایطی، چنانچه عمق ۴.۵ متر حفظ شود، کشتی‌ها قادر خواهند بود به راحتی با حجم بار بیش از ۵ هزار تُن در کانال حرکت کنند؛ چراکه رابطه مستقیمی بین افزایش عمق ولگا با افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر اصلی دریای خزر وجود دارد.

گفتنی است، مشکل اصلی این کانال طی سنوات گذشته، به گل نشستن کشتی­‌های عبوری به دلیل عمق کم آن بوده که انجام اقدامات و عملیات فوری لایروبی در این رودخانه را ضروری می­‌نماید که این اتفاق در بازه زمانی شش ماهه دوم سال به دلیل سرما و یخ­زدگی و نیز محدودیت­ فعالیت­ کشتی‌­های لایروب بسیار سخت خواهد بود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه دریامحور حمایت می شوند

س آبان ۳۰ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار بازار، احمد محمدی‌زاده صبح سه شنبه در نشست کارگروه توسعه دریا محور در بوشهر اظهار داشت: توسعه زیرساخت های بندری و دریایی و بهبود وضعیت سواحل و تسهیل شرایط تجارت دریایی از اولویت های استان است. وی افزود: استان بوشهر با ظرفیت های قابل توجه در حوزه […]
سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه دریامحور حمایت می شوند