کوچ پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به سواحل خلیج‌فارس

کوچ پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به سواحل خلیج‌فارس

عبدالرحمن مرادزاده در گفتگویی با خبرنگار مانا در بوشهر،  با بیان اینکه اکنون نوار ساحلی، آبگیر و رودخانه‌های استان بوشهر مملو از پرندگان مهاجر آبزی و ساحلی است اظهار داشت: استان بوشهر با دارا بودن خط ساحلی وسیع در حاشیه خلیج‌فارس، وجود تالاب، آبگیر و رودخانه‌ها محل مناسبی برای گذراندن فصل سرما برای پرندگان است.

وی از جمله این پرندگان را انواع مرغابی، باکلان، حواصیل، اگرت، فلامینگو، پلیکان، کاکایی و انواع پرندگان کنار آبزی و ساحلی دیگر دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر پارک ملی دیر – نخیلو  را از زیباترین مناطق زیست محیطی پرندگان دانست و بیان کرد: پارک ملی دیر – نخیلو شامل جزایر اُم الکرم، تهمادون، نخلیو و خان است که این منطقه حفاظت شده به سبب زیست و تخم‌گذاری هزاران پرنده در کنار هم به بهشت پرندگان شناخته می‌شود.

مرادزاده متوسط جمعیت پرندگان دریایی در پارک ملی دریایی دیر نخیلو را بیش از ۱۰۰ هزار قطعه دانست و اضافه کرد: با توجه به مساحت ۳۴ هکتاری این منطقه دریایی به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم جوجه‌آوری این پرندگان در خاورمیانه معرفی شده است.

وی پارک ملی دریایی نایبند را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان بوشهر دانست و اضافه کرد: در این پارک دریایی پرندگان گوناگونی زیست و زادآوری می‌کنند و علاوه بر آن انواع دلفین، نهنگ، مرجان، لاک‌پشت و درختان مانگرو در این پارک وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه کوچ پرندگان زمستانی به سواحل و آبگیر‌های استان ضمن فراهم کردن جلوه زیبای بصری، خطر انتقال بیماری مختلف پرندگان را نیز به همراه دارد افزود: از مهمترین این بیماری‌ها می‌توان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که آمار سرایت و مرگ و میر بالایی در بین پرندگان دارد اشاره کرد.

مرادزاده اضافه کرد: همچنین این بیماری برای افرادی که در مواجهه بیشتری با پرندگان هستند نیز خطرناک است.

وی از آغاز پایش پرندگان مهاجر در نقاط مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: تیمی از کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط و دامپزشکی استان بوشهر برای پایش وضعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تالاب‌های اطراف شهر بوشهر و جزیره شیف  به این مناطق اعزام شدند.

مرادزاده افزود: طی پایش صورت گرفته مورد مشکوکی از بیماری در بین پرندگان مشاهده نشده است.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تصویب استراتژی دستیابی به سوخت سبز تا سال ۲۰۳۰ توسط رهبران و نمایندگان ۱۰۰ کشور

ش آذر ۱۸ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از safety4sea؛ در ادامه  اجلاس جهانی COP ۲۸ که در امارات برگزار شد، مقرر شد صاحبان کالا، اپراتور‌های کشتی، مدیران بنادر و شرکت‌های ذخیره سازی سوخت و سازندگان تجهیزان به منظور تولید سوخت‌های تجدید پذیر امکانات لازم را به طور مشترک فراهم کنند. […]