باید موتور تولید دانش در توسعه دریامحور داشته باشیم

به گزارش مانا، مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در همایش ملی توسعه سواحل مکران که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: امروز بعد از گذشت این همه تأکیدات رهبری اما باز ما نسبت به این امر مهم کوتاهی داشته‌ایم.

وی افزود: کشورها به دو دسته دریاپایه و خشکی پایه تقسیم شده اند و ما هم جزء دریا پایه‌ها هستیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: در کشورهای دریا‌پایه همه چیز برای آنها دریا است، اگر به کتاب درسی آنها بنگریم می‌بینم از دریا صحبت می کنند، شاخص رفاه در آن کشورها سواحل است و مردم سواحل رفاه بیشتری دارند، وعده‌های غذایی در آن کشور‌ بیشتر غذاهای دریایی بوده و صنعت این کشورها بیشتر در حاشیه سواحل ایجاد شده است، چون آنها دریا‌پایه هستند.

زمانیان اظهار کرد: یک روزی عده‌ای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را مسئله اصلی در کشور قرار دادند اما همان زمان چه تعداد برنامه‌های فرهنگی مهم تر وجود داشت.

وی با بیان اینکه مسئله دریا در گام نخست نیازمند توسعه اکوسیستم حکمرانی دریا‌پایه است، عنوان کرد: این یعنی ما باید در کشور یک ساختار توسعه دریامحور و زیرساخت هایی را داشته باشیم تا به توسعه اقتصادی دریایی برسیم. کشوری که قراره توسعه دریامحور داشته باشد باید افسران آن را هم داشته باشد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از ابزارهای توسعه اکوسیستمی دریاپایه این است که باید یک موتور تولید دانش در توسعه دریامحور داشته باشیم.

زمانیان به نبود میان رشته‌های دریایی در در دانشگاه‌ها انتقاد داشته و گفت: امروز در وزارت علوم بگردید که دانشگاهی فارغ التحصیل دیپلماسی دریامحور داشته باشد، ما مهندسی معدن زیاد داریم ولی اقتصاد معدن نداریم. در دانشگاه‌ها مهندس نفت داریم اما دیپلماسی نفت، اقتصاد نفت چندان در دانشگاه ها نداریم.

وی توسعه و ترویج فرهنگ اقتصاد دریامحور را نیز امر مهم دیگر دانست و گفت: چرا ما نمی‌توانیم فرهنگ دریا را جاسازی کنیم. ما باید دریا و معدن را از طریق فیلم ها به یادماندنی کنیم همچون پلیس شدن که نماد اقتدار برای ما فرزندان ما شده است.

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری عنوان کرد: ما از مکران چه تصویری به مردم نشان داده‌ایم در صورتیکه که در دنیا تصویرسازی مهم ترین بخش شده است. نمونه آن کشور عربستان که می‌بینید بازیکنان مطرح را برای تصویر سازی کشورش به آنجا آورده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید در توسعه اکوسیستم دریا تلاش ویژه داشته باشیم و در توسعه اقتصاد دریا نقش ویژه‌ای داشته باشیم. باید بلوغ نهاد سیاسی را در این موضوعات بیشتر کنیم تا به اهداف خودمان برسیم.

در ادامه از مجموعه مقالات دریامحور اندیشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) توسط امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی، مقتدایی خوراسگانی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری رونمایی شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گام IRISL برای تبدیل به شرکت حمل‌ونقل چندوجهی

د آذر ۲۰ , ۱۴۰۲
دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مدیرعامل شرکت جنوب- خط ایران با اشاره به استراتژی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبدیل شدن به یک شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی گفت: «۵۰ دستگاه کانتینر محموله لجستیکی در پایانه کانتینری شرکت کشتیرانی جنوب-خط ایران در بندرعباس تحویل شد.» به گزارش پایگاه خبری ترابران به […]