خشکسالی در کانال پاناما حمل‌و‌نقل را مختل می‌کند

خشکسالی در کانال پاناما، باعث کاهش ظرفیت عبور کشتی‌ها از این کانال شده است. به عقیده متخصصان لجستیک، این امر تأخیرهای طولانی‌مدت را برای حمل‌و‌نقل کالاهای تجاری به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از شیپینگ واچ، شرکت‌های Kuehne + Nagel،Flexport  و DHL تأکید دارند که گلوگاه‌های زنجیره تأمین، بزرگ‌ترین چالش آنها در حال حاضر است و تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

کاهش ظرفیت عبور کشتی‌ها از کانال پاناما بر اثر خشکسالی، باعث طولانی شدن زمان انتظار و صف‌های کشتی شده است. این امر، برای برخی از شرکت‌های بزرگ لجستیکی جهان، یک چالش جدی ایجاد کرده است که باعث شده نمایندگان شرکت‌های بزرگ لجستیک جهان در مصاحبه با رسانه‌ها در این باره هشدار دهند.

شرکت‌های بزرگ لجستیک به نمایندگی از مشتریان خود، اقدام به رزرو فضای کشتی‌های کانتینری در خطوط کشتیرانی می‌کنند.

مایکل آلدول، عضو هیئت‌مدیره و مسئول واحد کسب‌و‌کار دریایی شرکت Kuehne+Nagel، گفت: «اگرچه همواره چالش‌های عملیاتی پراکنده‌ای وجود دارد، اما در حال حاضر تنها نگرانی قابل‌توجه ما کاهش ظرفیت عبور کشتی‌ها از کانال پاناما به‌دلیل خشکسالی است و حمل‌کنندگان کالا هنوز بدترین تأخیرها را تجربه نکرده‌اند.»

آلدول اظهار کرد: «تاکنون، کاهش ظرفیت عبور کشتی‌ها از کانال پاناما به‌دلیل خشکسالی، تأثیر قابل‌توجهی بر حمل‌و‌نقل کانتینری نداشته است، اما پیش‌بینی می‌شود که از دسامبر تا اواسط سال آینده، تأثیر بیشتری داشته باشد.»

ماه‌هاست که خشکسالی شدید در کانال پاناما باعث شده است که کشتی‌های زیادی برای عبور از کانال، پشت سر هم صف ببندند. همچنین این مسئله باعث شده است که برخی از شرکت‌های کشتیرانی، مسیرهای جایگزینی از طریق کانال سوئز یا دور آفریقای جنوبی را انتخاب کنند. در نتیجه این مسیرهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر، باعث افزایش زمان و هزینه حمل‌و‌نقل می‌شوند.

آندرز شولز، مدیر بخش دریایی شرکت Flexport در مصاحبه با ShippingWatch می‌نویسد: «آخرین مشکل، خشکسالی در کانال پاناما است، اما قابل مدیریت است.»

سه شرکت حمل‌کننده کالا  که از آنها نام برده شد، معتقدند که مشکل خشکسالی در کانال پاناما، با مشکل ازدحام ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا قابل‌مقایسه نیست و تقریباً تنها مشکل لجستیکی است که این بخش در حال حاضر با آن روبه‌رو است.

کشتیرانی‌ها در مسیر جایگزین کانال پاناما

بر اساس این گزارش، همه شرکت‌های لجستیکی که ShippingWatch با آنها صحبت کرد، گفتند که وضعیت را به‌دقت زیر نظر دارند، زیرا مشکلات تا اواخر سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در این باره، نمایندهDHL  می‌گوید که در حال بررسی وضعیت حمل‌ونقل دریایی در مسیرهای تجاری خاص است؛ زیرا برخی از شرکت‌های کشتیرانی برای مدیریت ظرفیت خود، کشتی‌های خود را خالی می‌فرستند. او همچنین اشاره می‌کند که شرکت‌های کشتیرانی بیشتری به‌جای کانال پاناما، از مسیرهای جایگزین استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش جدید آژانس تحلیلیLeth Agencies Panama  در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۲۳، تعداد کشتی‌های در انتظار عبور از کانال پاناما، از ۱۲۹ کشتی در پایان ماه نوامبر به ۸۲ کشتی کاهش یافت. با این حال، کاهش تعداد کشتی‌های در انتظار، ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که شرکت‌های کشتیرانی، به‌دلیل تأخیرهای طولانی در کانال پاناما، مسیرهای جایگزینی را انتخاب می‌کنند.

در حال حاضر در کانال پاناما، خطوط کشتیرانی کانتینری، به‌دلیل اهمیت و حجم بالای ترافیک کانتینری، اولویت عبور از کانال را دارند.

کاهش تعداد کشتی‌های در انتظار در دو ورودی کانال پاناما از اواخر ماه نوامبر، نشان‌دهنده بهبود وضعیت ترافیک در کانال است. این بهبود، تا حدی به‌دلیل انتخاب مسیرهای جایگزین توسط خطوط کشتیرانی است که به‌دلیل تأخیرهای طولانی در کانال پاناما، این کار را انجام می‌دهند.نمودار زیر خود گویای این امر است.

در انتظار تأخیرهای بیشتر باشید

آندرس شولز از فلکس‌پورت می‌گوید: «تأخیرهای بزرگ‌تر هنوز در انتظار ما هستند.»

او افزود:«این تغییراتی که شرکت‌های کشتیرانی انجام داده‌اند باعث می‌شود که زمان عبور از سواحل شرقی ایالات متحده حدود ۷ روز و زمان عبور از سواحل خلیجی حدود ۱۰ روز بیشتر شود.»

خشکسالی در کانال پاناما باعث شده است که سطح آب دریاچه گاتون که آب موردنیاز کانال را تأمین می‌کند، کاهش یابد.

در این فصل از سال، سطح آب دریاچه گاتون باید حدود ۲۶.۵ متر باشد، اما در حال حاضر سطح آب دریاچه به ۲۴.۶ متر کاهش یافته است و انتظار می‌رود تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۴ در این سطح یا نزدیک به آن باقی بماند. دریاچه گاتون نیز از این قاعده مستثنی نیست و فقط ۷۰ درصد آب موردنیاز خود را از طریق بارش دریافت می‌کند. این میزان آب کافی نیست تا بتواند نیاز آبی کانال را تأمین کند.

تغییر مسیر کار ساده‌ای نیست

شولز می‌گوید که مسیرهای جدید شرکت‌های حمل‌ونقل، باعث ایجاد تأخیرهای قابل‌توجهی در زنجیره‌های تأمین کالا شده‌ است. این اختلالات، می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها، کاهش بهره‌وری و تأخیر در تحویل کالاها شود.

شرایط نامساعد در کانال پاناما، باعث شده است که همه شرکت‌های حمل‌ونقل، به تغییر مسیر از طریق کانال سوئز یا حتی دور زدن دماغه امید نیک، به‌عنوان گزینه‌های جایگزین فکر کنند.

اتحادیه The Alliance یکی از اتحادهای حمل‌ونقل بزرگ و قدرتمند کانتینری جهان است و نقش مهمی در صنعت حمل‌ونقل جهانی ایفا می‌کند. این اتحاد در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و در حال حاضر حدود ۳۶ درصد از ظرفیت حمل‌ونقل کانتینری جهان را در اختیار دارد و کارشناس فلکس‌پورت پیش‌بینی می‌کند که تغییر مسیر سرویس‌های اتحاد The Alliance تأثیری بر مسیرهای آسیا به آمریکای لاتین نیز خواهد داشت.

شولز می‌گوید که مشخص نیست آیا سایر اتحادها نیز مسیرهای خود را از کانال سوئز به کانال پاناما تغییر خواهند داد یا خیر. این تغییر مسیر ممکن است به‌صورت دائم یا به‌صورت کشتی به کشتی باشد. در صورت تغییر مسیر دائمی، این امر می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازار حمل‌و‌نقل کانتینری داشته باشد.

در تاریخ ۸ نوامبر، تعداد کشتی‌های موجود در صف کانال پاناما ۷۵ فروند بود. اما این تعداد به‌سرعت افزایش یافت و در تاریخ ۱۶ نوامبر، با اضافه شدن ۵۴ کشتی در صف به ۱۲۹ فروند رسید.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دریای مدیترانه؛ درهم آمیختگی چالش‌های ژئوپلیتیکی با بحران اقلیمی| دورنمای یک «جنگ آبی» بعید است

ی آذر ۲۶ , ۱۴۰۲
تهمینه غمخوار؛ بازار: دریای مدیترانه از جنگ‌های یونانی و ایرانی و پونیک دوران باستان تا مبارزات مدیترانه (۱۹۴۵-۱۹۴۰) و نبرد لپانتو (۱۵۷۱)، در طول تاریخ، صحنه درگیری و تنش بین تمدن ها و امپراتوری های ساحلی بوده است. به عنوان یک چهارراه تجاری و فرهنگی، این دریا یک حوضه منطقه […]