رابطه افزایش ارزش سهام شرکت‌های کشتیرانی و ناآرامی دریای سرخ

ارزش سهام شرکت‌های اصلی حمل‌و‌نقل دریایی در اروپا مانند مرسک و هاپاگ لوید در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از یورونیوز، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی باعث شده است تا قیمت‌ نقل و انتقال کالاها نیز بالا برود. ارزش سهام مرسک و هاپاگ لوید به ترتیب ۳۰ و ۵۵ درصد در مقایسه با اواسط ماه دسامبر افزایش پیدا کرده است.

اغلب شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل دریایی به دلیل افزایش خطرات در دریای سرخ دیگر از این مسیر دریایی استفاده نمی‌کنند. در حالی که مسیر دریای سرخ که اغلب با عبور از کانال سوئز همراه است، کوتاه‌تر از مسیرهای دیگر است.

کشتی‌های تجاری اکنون مجبور هستند تا قاره آفریقا را برای طی مسیر بین آسیا و اروپا دور بزنند. افزایش طول مسیر تنها به معنای طولانی‌تر شدن نقل و انتقال کالاها نیست بلکه به افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی نیز منجر شده است.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت حمل کالا

به همین دلیل این شرکت‌ها مجبور شده‌اند قیمت نقل و انتقال کالاها را افزایش دهند،‌ مثلاً شرکت کشتیرانیCMA CGM  هزینه‌ انتقال کالا را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده است. این در حالی است که میزان تقاضا برای استفاده از خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی بالا است.

افزیش قیمت با هدف انعکاس خطرات مسیر دریایی

تحلیلگران مالی از نزدیک وضعیت، شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی را زیر نظر دارند. یکی از کارشناسان «نوردنت» معتقد است که افزایش قیمت خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی فراتر از میزان بالا رفتن هزینه‌های آنها است تا بیشتر بازتاب‌دهنده خطرات مسیر دریایی جدید باشد.

پاتریک کروزه، تحلیلگر گلدمن ساکس می‌گوید: «حدود ۳۰ درصد از مبادلات دریایی تحت تاثیر حوادث دریای سرخ قرار گرفته است.»

او افزود: «۷۰ تا ۸۰ درصد کشتی‌هایی که فعالیتشان تحت تاثیر حملات حوثی‌ها قرار گرفت تغییر مسیر داده‌اند.»

تحلیلگر گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که نرخ هزینه خدمات شرکت‌های کشتیرانی باز هم افزایش یابد. با این حال این تحلیلگر «گلدمن ساکس» انتظار ندارد که میزان اختلال‌ها به سطح دوران شیوع کرونا برسد.

در مقابل بانک سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» به اندازه تحلیلگر «گلدمن ساکس» خوش‌بین نیست. کارشناسان این بانک بر این باور هستند که افزایش سهام شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی «موقتی» است و در درازمدت تاثیری بر سود آنها نخواهد گذاشت.

«جی پی مورگان» پیش‌بینی می‌کند که به‌محض اینکه حملات در دریای سرخ متوقف شود، شرایط در بازار حمل‌ونقل دریایی به وضعیت قبلی باز می‌گردد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش هزینه حمل دریایی به تبع از روند بین‌المللی

ش دی ۱۶ , ۱۴۰۲
یکشنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۲ رامتین موثق&nbspخبرنگار دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران علت افزایش هزینه حمل دریایی کالا را افزایش هزینه‌های مرتبط با عملیات دریایی داخلی و بین‌المللی، دانست و در واکنش به متوقف شدن افزایش تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی در بخش انبارداری تاکید کرد که این توقف […]