انتقاد بیمکو از بی‌توجهی اتحادیه اروپا به استاندارد‌های یارد‌های اوراق کشتی آسیا

انتقاد بیمکو از بی‌توجهی اتحادیه اروپا به استاندارد‌های یارد‌های اوراق کشتی آسیا

به گزارش مرین‌پرس؛ مؤسسه بیمکو با انتشار گزارشی اعلام کرد متأسفانه اکثر یاردهای اوراق کشتی در قاره آسیا قرار دارد و اکثر کشتی‌هایی که به این یاردها اعزام می‌شودند متعلق به کشورهای اروپایی است.

اما متاسفانه اتحادیه اروپا هیچ کمک و حمایتی به منظور استاندارد ساختن این یاردها انجام نمی‌دهد و هیچ تلاشی برای رعایت استانداردهای کنوانسیون هنگ‌کنگ در این یاردها به عمل نمی‌آورد‌.

اگرچه یاردها‌ی اوراق  درصدد ارتقاء امکانات و تجهیزات خود هستند اما این فعالیت‌ها کافی نیست و اتحادیه اروپا در این زمینه  باید پاسخگو باشد.

“دیوید لوزلی” دبیر‌کل و مدیر‌عامل شرکت بیمکو در زمینۀ انتشار این گزارش می‌گوید: امروزه متاسفانه هیچ امکاناتی در کشورهای اصلی بازیافت کشتی مانند هند، بنگلادش و پاکستان از سوی اتحادیه اروپا وجود ندارد و این کشورها فهرستی در اتحادیۀ اروپا به منظور پاسخگویی به مسائل زیست محیطی و تأسیسات یاردهای کشتی سازی ندارند زیرا از دیدگاه مسئولان اتحادیه اروپا یاردهای  اوراق کشتی در خارج از اروپا است به همین جهت هیچ نیازی به منظور حمایت از آنها در خود نمی‌بیند‌.

وی در ادامه می‌افزاید: در ماه سپتامبر دو یارد اوراق کشتی در ترکیه به دلیل عدم رعایت مسائل مربوط به زیست محیطی‌، پایین بودن ایمنی و فقدان سیستم حسابرسی منطبق با سیستم‌های اتحادیه اروپا تعطیل شد به همین جهت باید سیستم حسابرسی اتحادیۀ اروپا برای تأسیسات بازیافت غیر‌ از اتحادیه اروپا نیز به کار گرفته شود.

وی در ادامه می گوید: متأسفانه در یاردهای اوراق کشتیِ جنوب آسیا از شیوه‌های نا‌ایمن و ناپایدار استفاده می‌شود که برای محیط زیست و کارگران مشغول در یارد بسیار خطرناک است و هیچ استانداردی برای رعایت این مسائل در یاردها از سوی اتحادیه اروپا اعلام نشده است.

وی در ادامه می‌گوید: بر اساس گزارش سازمان غیر‌دولتی Shipbreaking Platform سالانه حدود ۸۰۰ کشتی بزرگ اقیانوس پیما اوراق می‌شود که ۷۵ درصد آنها به سواحل چاتوگرام در بنگلادش، النگ در هند و گدانی در پاکستان ختم می‌شود.

در این ارتباط بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲ ، ۱۴۳ کشتی در سراسر دنیا اوراق شدند که ۶۵ درصد آنها به یارد‌های یاد شده اعزام شدند.

متأسفانه در این یاردها برخی از کشتی‌ها با هویت‌های جعلی وارد می شوند و هیچ تلاشی برای جلوگیری از ورود آنها به عمل نمی‌آید اگرچه هندوستان در این زمینه سختگیری می‌کند اما سایر کشورها اقداماتی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

بدین ترتیب الزامات اتحادیه اروپا در زمینه اوراق کشتی‌ها باید در یاردهای اوراق  کشتی آسیا اعمال شود.

مدیر‌عامل بیمکو در ادامه این گزارش تأکید می‌کند: اتحادیه اروپا حمل‌و‌نقل سبز را در همه جهان تبلیغ و تشویق می‌کند اما برای یاردهای کشتی‌سازی که نقش اصلی را در آلودگی محیط زیست دارند هیچ استاندارد و استراتژی خاصی اختصاص نمی دهد زیرا بازیافت کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در خارج از اتحادیه اروپا صورت می گیرد که این سلب مسئولیت از مسئولان اتحادیه اروپا است.

وی در پایان می‌گوید: تنها کشوری که در حال حاضر در زمینه اوراق کشتی فعالیت دارد و در فهرست اتحادیه اروپا است ترکیه می‌باشد، اما هیچ تسهیلاتی از اتحادیه اروپا برای ارتقاء تجهیزات و توسعه یاردها دریافت نکرده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اجلاس بعدی همسایگان خزر در ایران برگزار می‌شود

د مهر ۲۵ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس، جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین وضعیت توسعه مکران و دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه» روز یکشنبه به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد. در این […]