به گزارش مارینپرس، علیرضا عبادی با اشاره به برنامهریزی سالانه برای حفظ تولید ایمن و پایدار گاز با تعمیرات سالانه سکوهای دریایی پارس جنوبی گفت: پس از مطالعات و بررسی نهایی در سال گذشته توسط سامانه RBI بر روی سکوی SPD8 و مشخص شدن نقاط مورد نیاز اصلاحی در این سکو که از مجموعه سکوهای فازهای ۶،۷،۸ پارس جنوبی به شمار میرود، موضوع اصلاحات و رفع پانچها در پروژه تعمیرات اساسی این سکو در سال جاری در دستور کار مدیریت عملیات و تولید شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت.
وی افزود: به همین منظور سکوی سکوی مذکور از بیست و یکم مردادماه سال جاری به مدت 25 روز برای انجام تعمیرات اساسی سالانه از چرخه تولید خارج شد و در نیمه دوم شهریور ماه پس از پایان موفق عملیات تعمیرات در بازه زمانی پیشبینیشده، به مدار بهرهبرداری بازگشت.
به گفته مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، انجام کالیبراسیون حدود 50 عدد شیر اطمینان در سکو، بازرسی هفت مخزن اصلی سکو و رفع نشتی شیرهای معیوب، تعویض سه خط لوله اصلی گاز سکو مشتمل بر ۷۰۰ اینچ از جمله خط لوله زانویی ۳۲ اینچ خروجی گاز سکو به طول هفت متر و با وزن ۶ تن به صورت یکپارچه، انجام عملیات جوشکاری و فیتآپ با بیش از ۹۰ نقطه سرجوش در سایزهای متفاوت ۲،۴،۶،۸،۱۲،۳۲ اینچ، انجام فرایند تستهای رادیوگرافی و تستهای مکمل از جمله تست غیرمخرب NDT و در انتها هایدروتست جهت تایید نهایی این عملیات، از مهمترین فعالیتهای انجام شده در تعمیرات فوق سنگین سکوی SPD8 پارس جنوبی به شمار میرود.
![کارکنان سکوی هشتم پارس جنوبی در حال تعمیر سکوی SPD8](https://marinepress.ir/wp-content/uploads/2020/09/کارکنان-سکوی-هشتم-پارس-جنوبی-در-حال-تعمیر-سکوی-SPD8-1024x768.jpg)
علیرضا عبادی با بیان اینکه در مجموع با صرف نزدیک به ۸۰ هزار نفر ساعت کار بدون حادثه در تعمیرات فوق سنگین این سکوی گازی به پایان رسید، یادآوری کرد: عملیات تعمیرات اساسی مشابه در سکوی SPD7 نیز همانند سکوی SPD8 در سال جاری به صورت کامل انجام شد و هر دو سکو در حال حاضر با ظرفیت کامل برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در مدار بهرهبرداری قرار دارند.