عملیات کشش خط لوله دومین گوی شناور پارس دو با روش حفاری افقی تکمیل شد

قائم مقام فاز ۱۹ پارس جنوبی گفت: عملیات کشش خط لوله دومین گوی شناور فازهای منطقه دو پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور با روش حفاری افقی جهت دار پایان یافت.

عملیات کشش خط لوله دومین گوی شناور پارس دو با روش حفاری افقی با شناور پشتیبان در سکوی دریایی

به گزارش مارین‌پرس، سید حسین عظیمی با اشاره به تکمیل عملیات Shore Pulling خط لوله دومین SPM فازهای پارس دو به طول ۱.۳ کیلومتر گفت: این عملیات با روش حفاری افقی جهت‌دار (HDD)، برای نخستین بار توسط متخصصان داخلی و از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان پیمانکار این پروژه اجرا شد.

وی اجرای این عملیات را دستاورد جدید متخصصان صنعت نفت در پارس جنوبی و جایگزین روش متداول حفر کانال و اجرای خط لوله در بستر آن عنوان کرد و گفت: در روش حفاری افقی جهت دار (Horizontal Directional Drilling)، تونلی زیر بستر دریا حفر شده و لوله از داخل تونل به سمت خشکی کشیده می‌شود.

عظیمی عدم نیاز به عملیات Backfilling  و حذف معضل‌های زیست محیطی ناشی از این عملیات در بستر دریا را از مزایای روش HDD برشمرد و افزود: در عملیات Shore Pulling خط لوله دومین گوی شناور فازهای پارس دو، حفاری افقی جهت دار در عمق ۱۶ متری زیر بستر دریا اجرا شد.

وی با بیان اینکه این عملیات از اوایل خردادماه امسال با استقرار دستگاه حفاری در خشکی و شناور ابوذر 81 در دریا با حفاری حفره راهنما آغاز شد، تصریح کرد: در ادامه این عملیات قطر تونل در ۱۰ مرحله تا رسیدن به سایز ۵۲ اینچ افزایش یافت و پس از آن ۱.۳ کیلومتر خط لوله ۳۶ اینچ که توسط شناور سی مستر در بستر دریا لوله گذاری شده بود، از سمت خشکی به داخل تونل کشیده و در ساحل دریافت شد.

قائم مقام فاز ۱۹ پارس جنوبی با اشاره به اجرای دو مرحله‌ای  خط لوله این گوی شناور به طول ۷ کیلومتر گفت: با توجه به تکمیل عملیات کشش لوله میان خشکی و دریا، مرحله دوم لوله‌گذاری به طول ۵.۷ کیلومتر از هفته آینده با استفاده از شناور لوله‌ گذار سی مستر آغاز و پس از آن عملیات نصب PLEM، اسپول و سامانه SPM و تجهیزات جانبی انجام  پو پیش‌ راه‌اندازی خواهد شد.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رونمایی از بزرگترین کشتی بادبانی جهان

س شهریور 25 , 1399
یک کنسرسیوم سوئدی از یک کشتی حمل ماشین با ظرفیت ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ خودرو رونمایی کرده که نسبت به کشتی‌های کنونی تا ۹۰ درصد آلودگی کمتری تولید می‌کند.
بزرگترین کشتی و قایق بادبانی جهان با نیروی پیشرانش انرژی بادی - Oceanbird

شاید برای شما جالب باشد